بر اساس آخرین آمارها، عراق با 2 میلیارد دلار واردات از ایران در چهار ماهۀ نخست سال جاری، دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی به شمار میآید.
به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، ناصر بهزاد، رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به پیشبینی افزایش 8 درصدی در ارزش صادرات ایران به عراق در شش ماهۀ اخیر گفت: بالغ بر 3 میلیارد دلار صادرات ایران به عراق در شش ماهۀ نخست سال پیشبینی میشود که این افزایش از صدور کالاهایی چون محصولات کشاورزی، ماشینآلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و دارو ناشی میشود و همچنین مواد غذایی مانند رب، ماکارانی و آرد، فرآوردههای لبنی، محصولات پتروشمی و روانکنندههای صنعتی نیز در زمرۀ محصولات پر رونق صادراتی به کشور عراق قرار دارد.
بهزاد در خصوص آمار تجارت خارجی عراق افزود: واردات عراق از کشورهای مختلف، سالانه 30 میلیارد دلار است و به تفکیک، چین 28%، ترکیه 27% و ایران 24% در جایگاه اول تا سوم کشورهای صادرکننده به عراق ایستادهاند که اگر صادرات خدمات فنی و مهندسی و میعانات گازی به آن اضافه شود، سهم ایران با ترکیه برابری خواهد کرد همچنانکه امسال برای اولین بار صادرات گاز به عراق را با روزانه 12 میلیون مترمکعب آغاز کردیم.
وی در ادامه گفت: قیمت سرانۀ هر تن کالای صادراتی ایران به عراق 500 دلار است که در مقایسه با 350 دلار سرانۀ کل صادرات ایران، ارزش بالاتری را نشان میدهد.
بهزاد در خصوص چهل و چهارمین نمایشگاه بینالمللی بازرگانی عراق اظهار داشت: این نمایشگاه به عنوان مهمترین رویداد بازرگانی عراق قلمداد شده و 20 کشور دنیا چون آلمان، آمریکا، ایران، کره، اوکراین، قطر، فرانسه، لبنان، سوریه و .... در آن حضور خواهند داشت و در زمینههای انرژی، لوازم بهداشتی، صنعت ساختمان، هتلداری، پوشاک، خودرو، کشاورزی، خدمات فنی و مهندسی، و ..... محصولات و خدمات خود را به نمایش میگذارند.
رایزن بازرگانی ایران در عراق با اشاره به برنامهریزی به منظور حضور قدرتمند ایران در این نمایشگاه، گفت: ایران با در اختیار داشتن فضایی به وسعت 1200 متر و با دعوت از بهترین و معتبرترین شرکتها در زمینههای مختلف حضور شایستهای در این رویداد خواهد داشت.
بهزاد نمایشگاه بینالمللی بازرگانی عراق را فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت شرکتهای ایرانی، انجام انواع مذاکرات با شرکتها و سازمانهای عراقی و دیگر کشورها عنوان کرد و افزود: با اصلاح و تجدید نظر در مدلهای سرمایهگذاری، این نمایشگاه میتواند محل مناسبی برای معرفی و فعالیت ماندگار واحدهای موفق دانشبنیان و تولیدی-صنعتی باشد.
وی با اشاره به برنامههای عربستان برای حضور در نمایشگاه بینالمللی بازرگانی عراق، گفت: با اینکه صادرات عربستان به عراق کمتر از 2 درصد است اما باید در نظر داشت که خیز دوبارۀ این کشور برای گسترش روابط تجاری با عراق تنها با حضور مؤثر، پایدار و همه جانبۀ شرکتهای ایرانی بی اثر خواهد ماند.
روز گذشته نیز ابراهیم محمد رضازاده، دبیر میز عراق با اشاره به صادرات رو به رشد ایران به عراق گفت: بر خلاف ایران، صادرات دیگر کشورها به دلایل لجستیکی و سیاسی به عراق کاهش محسوسی داشته است همچنانکه طی 3 سال صادرات ایران از 9 به 19.7 درصد افزایش و صادرات ترکیه حدود 5/4 میلیارد دلار کاهش داشت.
وی افزود: عمده افزایش صادرات مربوط به دو سال اخیر و به ویژه محصولات کشاورزی و مواد غذایی است که 37% از کل حجم صادرات غیر نفتی ایران به عراق را تشکیل میدهد.
رضازاده یکی از الزامات توسعۀ صادرات را فرهنگسازی خواند و گفت: بازار داخل آنقدر برای اکثر شرکتها جذاب بوده است که برای صادرات برنامهریزی دقیق و بلند مدت انجام ندادهاند و از طرفی قدرت رقابت افزایش و قیمت تمام شده نیز باید کاهش داشته باشد تابتوان به اهداف صادراتی مورد نظر در بازار هدف رسید.
دبیر میز عراق و رایزن بازرگانی سابق ایران در عراق با اعلام اینکه امور بانکی بدون هیچ مشکلی در معاملات تجاری ایران و عراق انجام میگیرد، افزود: با بررسی مدل سرمایهگذاری کشورهای موفق، و با حضور پررنگ بخش خصوصی میتوانیم الگوی مناسبی برای پیشرفت در بازار عراق داشته باشیم.
نظر شما