بورس کالا در عراق ایجاد شود/ سناریو های توسعه بازار

حامد سلطان نژاد گفت: امروز زمان گذر از بازار سنتی به بازار مدرن فرا رسیده، چراکه بورس کالا تجربه بازاری مدرن، شفاف و عادلانه را ثابت کرده است

به گزارش اگزيم نيوز، مديرعامل بورس کالا در همایش تجاری بزرگ ایران و عراق اظهار کرد:ارتباط تجاری ایران و عراق تاکنون سنتی بوده و بورس کالا می تواند بستر مناسبی برای توسعه تجارت بین این دو کشور به وجود بیاورد.

 حامد سلطان نژاد ادامه داد: بازار های مدرن ظرفیت بهتری برای توسعه روابط تجاری به وجود می آورند و بازار های سنتی ظرفیت اندک با عمق کمی دارند و همچنین رقابت ها کمتر، مشکل در تحویل و تضمین کیفیت کالاو مشکل در تامین مالی خریدار از معیب تجارت در بازار سنتی است.

وی اضافه کرد: بازار اگر به حالت مدرن حرکت کند فرصت بیشتری برای فروشنده و خریدار به وجود می آید و گسترشی افقی و عمودی در بازار ها شکل می گیرد که تجارت را توسعه می دهد و علاوه بر این مسائل مکانیزم های تضمین کالا و امکان اتصال به بازار پول در بازار های مدرن فراهم می شود.

به گفته مديرعامل بورس کالا، امروز زمان گذر از بازار سنتی به بازار مدرن فرا رسیده، چراکه بورس کالا تجربه بازاری مدرن، شفاف و عادلانه را ثابت کرده و مطالعات انجام شده نشان می دهد ایران ظرفیت این اقدامات را دارد و با شکل گیری این تجارت مدرن از مزایای تضمیین کیفیت، کاهش هزینه های معامله ساختارمند شدن معاملات تجاری و در ادامه گسترش بازار سرمایه بهره مند شویم.

سلطان نژاد اذعان کرد: تجارت رو در رو ( B2B) تعریفی است که از بورس کالا می شود اما تنها به این امکان محدود نیست و می تواند کارایی های دیگری را هم ایجاد کند.

وی بیان کرد: بازار عراق از کالای مصرفی به مرور کمی دوری می کند و بی تو بی موجب دست رسی بیشتر تجار به بازار می شود و اگر بی تو بی را یک بستر آنلاین تلقی کنیم که تنها کار آن بازاریابی است علاوه بر مفادی که گفته شد می تواند استمرار عرضه در بازار عراق را هم به ارمغان می آورد.

سلطان نژاد عنوان کرد: ساختار کلی بازار بورس کالا شامل بخش های فیزیکی و مالی است که در بخش فیزیکی محصولات کشاورزی، پتروشیمی و غیره امکان اراده دارند و در بخش مالی هم امکان پوشش مالی و فروش در دراز مدت به وجود می آورد.

وی مطرح کرد: شکل گیری بورس کالا میان ایران و عراق موجب توسعه تجارت بیشتر از حد فعلی می شود و ما اکنون نیازمند برخی از ابزار ها و نهاد ها هستیم و در قید شکل گیری از امکاناتی که  در بستر بورس کالا وجود دارد از جمله معاملات نقد و بلند مدت، استاندارد سازی و استاندارد ها در قالب گواهی سپرده و موکول به آینده است.

سلطانی نژاد ابراز کرد: بازار بورس کلا موجب رونق تجارت می شود، همان طور که سال گذشته از 81 هزار و 700 میلیارد تومان معامله انجام شده 81 درصد از حجم جی دی پی کل کشور مربوط به این بازار می شود و این بازار از نظر حجم معاملات هم رشد داشته، به طوری که 33 میلیون تن کالا در بورس کالا به معامله رسید.

مديرعامل بورس کالا چند سناریو برای توسعه بازار پیشنهاد کرد و گفت: فراهم کردن امکانات برای عرضه کالای عراقی در بورس کالای ایران، استفاده از رینگ صادراتی برای استفاده تجار این کشور ها و تعامل بیشتر، استفاده از ظرفیت انبار های بین مرزی تا به کمک ابزار گواهی سپرده کالایی با تأیید بورس کالای ایران، شاهد معاملات کالاهای مختلف با کیفیت باشیم.

وي ادامه داد: سناریوی چهارم فعال کردن تجار عراقی و ارائه تسهیلات و مشوق هاست تا برمبنای آن رینگ خاصی مختص به تجار عراقی در بورس کالا تعریف کرد؛ بطوریکه روز و ساعت خاصی را برای معاملات تجار عراقی در نظر گرفت و همچنین زمینه ارائه خدمات بیمه، حمل و نقل در ایران و عراق را نیز فراهم کرد؛ سناریوی پنجم ایجاد شعبه یا تأسیس نمایندگی بورس کالا در کشور عراق است که بیشتر می توان به آن پرداخت.

سلطاني نژاد در پايان گفت: وقت تغییر ساختار سنتی بازارها به سمت بازارهای مدرن است تا از این پس مشکلات حقوقی در قراردادها را نداشته باشیم و برای هر قرارداد تضامین لازم را دریافت نکنیم. اجرای این موارد برمبنای سناریوهای پیشنهادی می تواند به توسعه صادرات، ایجاد بازار پایدار و شفاف و بقای تجارت بین دو کشور کمک شایانی کند تا در بازارهای دو کشور یک روند مدرن پایدار داشته باشیم.

 

 

کد خبر 22161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =