سد ارزی برای صادرات فرش

هریسچیان معتقد است برای رشد صادرات فرش ایرانی به بازارهای جهانی باید نرخ ارز اصلاح شود چراکه در شرایط کنونی وضعیت شکننده ای در برابر همه انواع صادرات به خصوص فرش وجود دارد

طی هفته های اخیر بازار دلار و سکه با تغییر و تحولات نسبتا زیادی همراه شده است؛ به طوری که قیمت دلار برای نخستین بار در سال جاری از مرز ۴۰۰۰ تومان عبور کرد. برای این افزایش قیمت، دلایل مختلف داخلی و بین المللی مطرح می‌شود. در همین راستا اگزیم نیوز با احد هریسچیان، نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی به گفتگو پرداخته است که در ادامه می خوانید.

هریسچیان درباره افزایش قیمت ارز در بازار گفت: معمولا قیمت ارز در کشور متاثر از عوامل روانی و اقتصادی است که بازار عرضه و تقاضا ارز را در بازار متاثر می کند. از سوی دیگر شدت نوسانات نرخ ارز نشان دهنده بی ثباتی و نااطمینانی در روند ارزش پول ملی در برابر پول های خارجی است. این نوسانات سبب ایجاد فضایی بی ثبات و نامطمئن در اقتصاد می شوند و در نتیجه با ایجاد بی ثباتی نرخ ارز، روند متغیرهای کلان، به ویژه پس انداز و سرمایه گذاری، تجارت خارجی، تورم و نهایتا تولید داخلی تحت تاثیر قرار گرفته و تخصیص بهینه منابع غیره ممکن می شود، که این امر لطمات جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد وارد می کند.

وی ادامه داد: افزایش نرخ ارز بخش تولیدی و صنعت کشور را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم به‌شدت تحت تاثیر خود قرار مي‌دهد، چراکه بيشتر تولیدکنندگان داخلی مجبور به واردات و تهیه مواد اولیه و حتی گاهی دريافت خدماتی خاص از خارج از كشور هستند که با افزايش قیمت ارز به مشکل جدی برمی‌خورند و مانند واحدهاي زیادی که در چند سال اخیرشاهد تعطیلی آن‌ها بوده‌ایم مجبور به متوقف‌کردن فعالیت خود ‌مي‌شوند؛ این امر به ازای هر واحد، ضربه‌ای جبران‌ناپذیر بر پیکر صنعت و آمار بیکاری در جامعه وارد می‌آورد و به طور طبيعي پیامدهای خطرناكي در جامعه در بر خواهد داشت.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه صادرکنندگان موافق افزایش نرخ ارز هستند، افزود: عده ای از صادرکنندگان معتقدند افزایش نرخ ارز به علت بالا بردن درآمدهای ریالی صادرکنندگان کالا و خدمات یا کاهش قیمت ارزی کالاهای آنان، باعث توسعه صادرات کشور خواهد بود. از آنجاییکه کشور ما از نظر مواد اولیه و کالاهای مصرفی وابسته به واردات است و افزایش شدید نرخ ارز باعث افزایش قیمت کالاهای وارداتی و تورم وارداتی می شود و در ادامه می تواند بسیاری از دستاوردهای اقتصادی ایران را دچار مشکل کند بنابراین مجموع این پیامدها در مدیریت سیاست گذاری اقتصادی دولت ایجاب می کند که دولت تمهیدات بیشتری را در این خصوص اعمال کرده و از افزایش نوسانات نرخ ارز جلوگیری کند.

هریسچیان اضافه کرد: با این تفاسیر می توان گفت صادرکننده‌ای که در زمان افزایش نرخ ارز کالاهای خود را صادر کرده و بهای ارزی آن را دریافت می‌کند، در یک مقطع زمانی کوتاه سود خواهد بود.

وی درباره اینکه چه نرخ ارزی می‌تواند برای صادرات مناسب باشد، گفت: نکته مهم این است که افزایش نرخ ارز برای صادرات خوب است، اما این افزایش باید با شیب ملایم و با اطلاع همه فعالان اقتصادی انجام شود. نه اینکه به‌طور ناگهانی در عرض یک هفته نرخ ارز تغییر کند و تمام بازار را به هم بریزد.

نایب رییس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستبافت آذربایجان شرقی تصریح کرد: در حقیقت دولت باید قبول کند که براساس عرضه و تقاضا نرخ ارز تعیین شود نه اینکه با دخالت دولت و بانک مرکزی، نرخ در یک محدوده یکسان‌سازی شود. در شرایط فعلی این افزایش قیمت ارز و نوسانات بیش از حد نرخ ارز به صلاح اقتصاد کشور نیست و دولت باید از طریق بانک مرکزی کنترل و هدایت بازار را به دست گیرد و عرضه ارز را بیشتر کند.

هریسچیان در خصوص افزایش نرخ ارز تا چه مقطعی گفت: برای کشورهایی که صادرات بیش از واردات است بالا رفتن نرخ ارز تاثیر مثبتی دارد ولی این رویه برای کشور ما که واردات سهم بیشتر تجارت کشور را تشکیل می دهد نتیجه عکسی به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: البته نباید از این نکته غافل شد که بازار ارز بصورت کاذب و روانی تحت تاثیر عهدشکنی آمریکایی ها و سخنان ترامپ نسبت به ایران و اجرای برجام افزایش پیدا کرده است اما نمی توان پیش بینی دقیقی داشت که این نرخ تا چه مقداری سرکشی دارد چرا که نوسان نرخ ارز به تصمیم ابرقدرتها و رفتارهای آنان بستگی دارد بلکه باید منتظر ماند تا شرایط را ببینیم.

 

 

کد خبر 22278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =