کاهش تولید در بخش صنعتی کشور

رضا پدیدار با انتقاد از نحوه پرداخت یارانه ها به تولید در کشور گفت این موضوع باعث شده تا تولید صنعتی در کشور در سال های اخیر افت کند

رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در مورد چالش هایی که در مسیر تزریق یارانه دولتی به بخش صنعت وجود دارد، گفت: نکته اول اینکه اعطای یارانه به صنعت بر اساس قانون هدفمندی یارانه ها بوده و مقرر شد این امر باعث تقویت خط تولید و یا به ایجاد توانمندی برای توسعه تولید در کشور منجر شود. از طرفی قیمت حامل های انرژی افزایش پیدا کرده و کارخانجات علی رغم متحمل شدن این امر شده یارانه را دریافت نکرده اند.

به گفته وی پرداخت یارانه برای کارخانجات که سنگ زیربنای تولید و اقتصاد کشور هستند صورت نگرفت و از آن طرف شاهد اعطای آن به مردم هستیم. این امر چالشی را به وجود آورد و کماکان باعث تضعیف تولید شده و تولیدکنندگان را دچار بحرانی کرده که حاشیه سودشان را کم کرده است چون قیمت تمام شده بالا رفته و آنها در مقابل نتوانسته اند قیمت هایشان را به دلیل قرار گرفتن در یک رقابت بالا ببرند و همین قضیه باعث شکل گیری مشکل در روند تولید شده و اینک ما در بخش صنعتی کاهش تولید را داریم.

وی افزود: تصور می کنم دولت باید به قولی که داده عمل کند و راهکاری را برای برون رفت از این چالش و بحران بیندیشد. در این زمینه طرح ها و اعتراضات زیادی توسط تشکل ها و اتاق بازرگانی و برگزاری نشست های تخصصی با معاون اول رئیس جمهور و با کمیسیون های تخصصی مجلس گذاشته شد و اشاره کرده ایم که اگر به این موضوع توجه نکنید با توجه به تضعیف شدن تولید صنعتی در حال حاضر در کشور و از سویی با عدم قرار گرفتن وام و تسهیلات در حد نیاز در اختیار این بخش، بالا رفتن قیمت تمام شده خدمات و  کالا آنها نمی توانند رقابت کنند و در نتیجه از بین می روند که این امر باعث وابستگی مجدد کشور به کالای وارداتی می شود.

نایب رئیس فدراسیون صنعت نفت در مورد جایگاه فعلی بازار سهام در بحث حمایت از تولید گفت: هنوز بازار سهام در کشور نهادینه نشده است و به نظر من بازار سهام در ارائه اطلاعات تخصصی به مردم فقیر است و این امر باعث به وجود آمدن یک مشکل بزرگی شده که افراد نتوانند در ارتباط با ایجاد بستر توسعه اقتصادی برای خودشان و یا توسعه تجاری کار کنند.

پدیدار برای برون رفت از این بحران افزود: باید راهکاری برای ایجاد مشارکت عمومی در بازار بورس بگذاریم یعنی فعالان اقتصادی راهی ارائه دهند که حلقه اتصال مردم به بازار سرمایه و بورس برقرار شود.  به طور مثال در کشورهای توسعه یافته نه تنها یک گروه خاص که بورس را می شناسند سهام را خریداری می کنند بلکه مردم عادی و افراد خانه دار و ... سهم می خرند زیرا روحیه مشارکت در کشورشان وجود دارد. ما هم باید کاری کنیم که این امر در کشور تقویت شود و مردم در فعالیت های اقتصادی خودشان را سهیم کنند که هم لذت ببرند و هم به منابع مالی کمک کنند چون به جای اینکه پول آنها در بازار سرمایه و بورس وارد شود و سهم شرکت ها را بخرند وارد سفته بازی یا ایجاد سپرده ثابت و ... می شود که خودش رکود به وجود می آورد.

عضو هیأت رئیسه انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در مورد نقش بورس کالا که آیا توانسته در تأمین به موقع مواد اولیه تولید با قیمت مناسب و در اسرع مطلوب عمل کند، گفت: این امر هم یک مقدار انحصاری شده و سبد بورس کالا ناقص است. وقتی ما در حوزه سبد بورس انرژی و فرآورده های نفتی و پتروشیمی وارد می شویم باید کامل باشد در صورتی که وقتی خریدار می خواهد کالای خودش را از بورس بخرد اولا سبد محصول ناقص است و در بخش هایی هم جنبه رقابتی وجود ندارد که بتوانند رقابت کنند و به نوعی جنبه تکلیفی دارد و تکلیف می کند که مثلا فرآورده نفتی هر لیتر چه قیمتی دارد و حاضر به پایین آمدن هم نیستند، این را نمی توان بورس نامید.

وی ادامه داد: در ارتباط با بخشی از کالاها که توسط دولت تهیه می شود به آن نمی توانیم بورس بگوییم بلکه می توانیم نام بازار معاملات را به آن اطلاق کنیم. در بورس یک قیمت پایه می گذارند و قیمت پایین و بالای آن را هم می گویند و با هم در مورد قیمت صحبت می کنند که بتوانند محصول را به فروش برسانند ولی وقتی تولیدکننده که عمدتا شرکت های دولتی وابسته به دولت و خصولتی هستند برای خودشان کف قیمت اعلام می کنند و حاضر به پایین آمدن هم نیستند دیگر به نظر من این بورس نیست و  بازار معاملات کالاست.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در مورد تأثیر سرمایه گذاری خارجی در تأمین مالی تولید حال حاضر، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ضریبش خیلی کم و بازار بورس ما فقیر است. بازار بورس ما باید یک اقتدار، قدرت، پول و گردش مالی داشته باشد در صورتی که در واقعیت خودش و سهامش خیلی کوچک است و علت آن هم  این است که به بازارهای منطقه وصل نیست. اگر بازار بورس ما به بازار خلیج فارس و کشورهای منطقه و یا به کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه در صورت وجود متصل بود می توانست رقابت به وجود بیاورد. در بحث تأمین مالی اگر رقابت باشد آن وقت این امر توسعه پیدا می کند و در صورت عدم رقابت تبدیل به انحصاری و نیمه انحصاری می شود که دیگر نمی توان به آن بورس گفت، به اعتقاد بنده در واقع بورس کشور ما نهادینه نشده است.

 

کد خبر 22592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =