لزوم کاهش سهم بانک در تولید به یک چهارم

محسن کوهکن با انتقاد از سهم ۸۰ درصدی منابع بانکی در تولید خواستار کاهش این سهم به ۴۰ و حتی ۲۰ درصد شد

تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی معتقدند یکی از مهمترین موضوعاتی که اقتصاد کشور را با مشکل مواجه کرده تناقضی است که در منابع مالی مورد استفاده در تولید و نرخ آن وجود دارد. به عقیده آنها کشور به صورت ساختاری به منابع بانکی وابسته شده و این موضوع بجای ان که ارزش این منابع را تلطیف کرده و دسترسی به آن را تسهیل کند برعکس باعث شده تا قیمت های بالایی برای تأمین سرمایه پرداخت کنیم که در نتیجه تولید نیز با مشکل روبرو شده است.

به گزارش اگزیم نیوز در این رابطه یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این که هزینه های بانکی در ایران 4 درصد و در اروپا یک و نیم درصد است گفت: زماني که سيستم توليد اصلاح و سيستم بانکي مانند يک شريک در توليد ورود کند ديگر به بحث‌هاي موجود و ارائه تبصره تکليفي نيازي نيست.

محسن کوهکن در ادامه از سهم بالای بانک ها در سرمایه گذاری ها به میزان 80 درصد انتقاد کرده و با بیان این که این سهم باید به 40 درصد و حتی 20 درصد تقلیل یابد افزود: معنا و مفهوم آن اين است که ميزان سرمايه‌گذاري بانک‌ها پاسخگوي نياز افراد بسيار بيشتري باشد و کارشناسان بانک به‌عنوان يک نهاد سرمايه‌گذار بايد سريعا بررسي کنند که سرمايه‌گذاري در کدام پروژه ها اقتصادي‌تر است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: توليدکننده داخلي محصولي را توليد مي‌کند اما نمونه مشابه آن با قيمت پايين مجوز واردات دريافت مي‌کند، لذا نمي‌توان واردات کالا را با تعرفه پايين داشته باشيم و توليدکننده داخلي نيز بتواند با آن رقابت کند. کوهکن در ادامه با اشاره به این که این موضوع پای سرمایه گذار را از حضور در عرصه تولید کوتاه می کند گفت: به محض اينکه سرمايه‌گذار يا در ابتداي راه و يا براي سرمايه در گردش در زمان توليد منابع ريالي را مطرح ميکند اين ذهنيت به ‌وجود مي‌آيد که بانک‌ها بايد ورود پيدا کنند، این در حالی است که اگر توليدي که در حال انجام آن هستيم اقتصادي باشد دليلي ندارد که به بانک فشار وارد کنيم تا به توليدکننده وام پرداخت کند، سرمايه بانک قطعا نبايد خواب داشته باشد و بايد اين سرمايه در گردش باشد و سود آن دريافت شود.

این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از اینکه چرا باید بانک تأمین کننده 80 درصد سرمايه مورد نیاز یک طرح باشد گفت: اعتقاد دارم اگر فردي مانند بسياري از نقاط دنيا شرکت تعاوني تشکيل داد و سرمايه اطرافيان را جذب کرد و همچنين سهم کمتري از بانک درخواست کرد وام او بايد سريع‌تر پرداخت شود.

وی در ادامه با اشاره به این که مخالف استفاده افرادي که با مشکل مواجه شده‌اند از منابع بانکي نيستم گفت: اما اين شيوه که در مسير آن حرکت مي‌کنيم و فکر مي‌کنيم نجات توليد در هدايت وام‌ها به سوي آن است معلوم نيست که خدمت به توليد باشد.
وي با تاکيد بر اينکه بايد با يک نگاه نو به اين مسئله نگاه کرد و بايد بار فشار تقاضا را از سيستم بانکي کم کنيم و مسئوليت پذيري بانک را ارتقاء دهيم تا بتوانيم درست رفتار کنيم، اضافه کرد: اگر قصد رفع فساد را از سيستم بانکي داريم بايد بين عرضه و تقاضا تعادل ايجاد کنيم.
عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي در پايان، خاطرنشان کرد: نبايد رقباي مجازي و غيرتخصصي مانند موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز را براي بانک‌ها در جامعه تعريف کنيم.

 

کد خبر 22703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =