صادرات ۱۱۸ تن زعفران در ۸ ماهه ۹۶

سال گذشته ۲۰۳ تن و ۵۰۴ کیلوگرم زعفران از کشور خارج شده و در ۸ ماهه امسال این رقم ۱۱۸ تن گزارش شده است

بازار محصول زعفران که در سال های اخیر در دست اسپانیا بود به تدریج در حال تغییر جهت و حرکت به سمت بازارهای چین و افغانستان و هندوستان است و به عقیده کارشناسان این تغییر جهت اگر با رشد تولید و صادرات همراه باشد پدیده مذمومی نیست به شرط آن که برند ایرانی از دور خارج نشود.

این در حالی است که در خلال دهه های اخیر اسپانیا با خرید زعفران ایرانی به صورت فله و بسته بندی آن با برند اسپانیایی ضربات سختی بر این محصول وارد کرده و اکنون با آن که این کشور تولیدکننده زعفران نیست اما برندهای معتبری را در این مورد از آن خود کرده است.

در این بین شنیده ها حکایت از ان دارد که بعد از اسپانیا اکنون نوبت چین و افغانستان است که زعفران ممتاز ایرانی را به نام خود صادر کنند تاجاییکه کارشناسان معتقدند چین به زودی جای اسپانیا را نیز خواهد گرفت. در حال حاضر در حدود 100 هزار هکتار زمین در کشور ما به کشت این محصول اختصاص یافته است با این حال 20 درصد از بازارهای دنیا در اختیار ایران است.

سال گذشته 203 تن و 504 کیلوگرم زعفران از کشور خارج شده و در 8 ماهه امسال این رقم 118 تن گزارش شده است.  کارشناسان در این رابطه معتقدند علاوه بر ضعفی که در بازاریابی داریم در سایر موارد نیز از کیفیت چندان بالایی برخوردار نیستیم به طوریکه بسته بندی محصولات نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که فرایند صادرات را دشوار کرده است.

به علاوه چالش های تأمین مالی نیز مانند بقیه بخش های اقتصادی کشور در این حوزه نیز مشاهده می شود به طوریکه در حال حاضر نرخ سود تسهیلاتی که تولیدکننده ایرانی تأمین می کند لااقل 4 برابر یک تولیدکننده اسپانیایی است.

در این بین به گزارش اگزیم نیوز، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران، از ثبات نرخ زعفران در یک ماه اخیر در بازار خبر داده و می گوید: اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ 3 میلیون و200  هزار تومان و حداکثر 4 میلیون و 700 هزار تومان است.
وی با اشاره به اینکه قیمت زعفران تابع عرضه و تقاضاست، افزود: با توجه به تعطیلات سال نو میلادی در بازارهای اروپایی، امکان پیش‌بینی قیمت در روزهای آتی وجود ندارد.

 نایب رئیس شورای ملی زعفران با پیش‌بینی وضعیت صادرات زعفران در ماه‌های آتی، گفت: با توجه به ثبات قیمت زعفران در بازار پیش‌بینی می شود که روند رشد صادراتی در بازار ادامه یابد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه عملکرد خرید توافقی زعفران قابل قبول نیست، اذعان کرد: با وجود خرید توافقی زعفران از آغاز فصل برداشت توسط سازمان تعاون روستایی، اتفاق خاصی در بازار رخ نداد، چرا که در صورت حمایت از تولیدکنندگان باید انواع مختلف زعفران از کشاورزان خریداری می‌شد در حالیکه دولت تنها زعفران‌های سرگل، پوشال و نگین را از زعفران کاران خریداری می‌کند.

 
میری ادامه داد: از آنجا که کشاورزان با بوروکراسی اداری آشنایی ندارند و پس از تحویل محصول برای تأمین معیشت خود نیاز به نقدینگی دارند از این رو آنها حاضر به فروش زعفران خود با نرخ‌های کمتر از تعاون روستایی به دلالان بودند.

به گفته این مقام مسوول اجرای طرح خرید توافقی توسط تشکل‌ها و پرداخت آنی وجه زعفران به کشاورزان می‌توانست عملکرد  مثبتی در بازار به همراه داشته باشد.

کد خبر 22995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =