عزم جدی دولت برای توقف کامل قاچاق

روحانی: حتی یک میلیارد دلار قاچاق هم زیاد است و دولت در تلاش است تا جلوی واردات کالای قاچاق را بگیرد

رییس جمهور کشورمان شامگاه دوشنبه در گفت و گوی زنده تلویزیونی با مردم با بیان این که همه تلاش‌ها بر این است که حجم قاچاق روز به روز کم شود گفت: ما قاچاق را از 20 میلیارد به 12 میلیارد رساندیم ، ولی 12 میلیارد هم خیلی زیاد است؛ یک میلیاردش هم زیاد است، چه رسد به 12 میلیارد.

روحانی در پاسخ به این مطلب که وقتی رئیس دولت می گوید باید با قاچاق مبارزه کنیم، پس عزم جدی وجود دارد، اما چه زمانی باید با قاچاق مبارزه کنیم، خاطرنشان کرد: همیشه باید مبارزه کنیم. برای مبارزه با انواع قاچاق‌ها و فسادها اقدامات متنوعی باید انجام دهیم. البته قاچاقی که گفته می‌شود، یک بخشی از آن شاید کسی بگوید این قاچاق نیست، چون بعضی از موارد، مواردی است که ممکن است مسافری حمل بکند، از مناطق آزاد مقداری بیاید، ولی به هر حال با قاچاق باید مبارزه شود.

دکتر روحانی گفت: اینکه می‌گوییم مبارزه شود، همین که ما در 4 سال، 20 میلیارد دلار قاچاق را به 12 میلیارد برسانیم. بنابراین اقدامات خوبی انجام گرفته است. نمی‌خواهم بگویم موفقیت 100 درصدی بوده، اما موفقیت نسبی خوبی بوده است. ما این راه را باید ادامه دهیم برای اینکه جلوی قاچاق را بگیریم.

رییس جمهور در پاسخ به این سئوال که دلار چرا 4750 تومان است، اظهار داشت: اولا دلار 4750 تومان نیست، خیلی پایین‌تر از این است. باز هم باید پایین‌تر از این بیاید. این کاری است که باید بانک مرکزی انجام دهد. ببینید در کشور برای توزیع دلار اشکالاتی داریم. هیچ‌کجای دنیا شما پیدا نمی‌کنید که مردم بروند در خیابان اسکناس بگیرند. هزینه‌ها و نیازمندی‌های کشور از طریق سیستم بانکی معمولاً انجام می‌گیرد. کسی اسکناس دست نمی‌گیرد.

رئیس جمهوری ادامه داد: حتی در ایران هم الان با کارت‌هایی که مردم دارند، کمتر پول نقد را در جیب‌شان می‌گذارند. با کارتی که موجود است، خرید می‌کنند. اشکالاتی داریم از دوران تحریم که به نظرم برخی از این مشکلات از بین رفته و برخی از آنها باقی مانده است. از جمله مواردی که باقی مانده مسأله ارتباطات ما با بانک‌های منطقه و بانک‌های جهان است که این ارتباطات هنوز به مرحله ایده‌آل نرسیده است.

دکتر روحانی تصریح کرد: همین که ما می‌خواهیم در جامعه اسکناس تقسیم کنیم، این باعث می شود همیشه بانک مرکزی در این زمینه در زحمت باشد. اما در عین حال ما به مردم به صراحت می‌گوییم کلیه نیازمندی‌های کشور اعم از آنچه که برای واردات نیاز است، آنچه که صادرکنندگان نیاز دارند و آنچه که برای خدمات نیاز است، دولت قطعاً تأمین این خدمات را خواهد کرد و نوسانات نرخ ارز بلندمدت نخواهد بود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: ما همیشه نوساناتی داشتیم، نوسانات باید تمام شود و مقامات بانک مرکزی دارند در این زمینه تلاش می‌کنند و این نوسانات بلند مدت نخواهد بود. دکتر روحانی گفت: حتماً کمبود منابع ارزی نداریم. وضع منابع ارزی ما امروز خوب است و در آینده هم وضع منابع ارزی بهتر خواهد بود.

رئیس جمهوری در پاسخ به این سئوال مجری تلویزیون که شایعه ای هست که می‌گویند دولت برای جبران کسری بودجه دلار را بالا می‌برد و وقتی کسر بودجه‌اش تأمین شد ارزش دلار را برمی‌گرداند ، تصریح کرد: قطعا این طور نیست. هیچ وقت به نفع دولت نیست که قیمت دلار را در بازار بالا ببرد برای اینکه مخارجش را تأمین کند. پیش‌ ‌بینی‌های بودجه دولت از اول سال روشن است و بر اساس آن حدود قیمت ارز، مقدار فروش نفت، صادرات و واردات را طراحی می‌کنیم لذا به مردم به صراحت می‌گویم که دولت هیچگاه دنبال افزایش نرخ ارز برای تأمین کسری بودجه نیست.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: همواره در دولت یا به مقامات مسئول این تأکید را داشتیم به دلیل اینکه نوسانات قیمت اثرات بسیار ناپسندی را در زندگی مردم می‌گذارد. اساس برنامه دولت و قولی که به مردم دادیم، امنیت ، آرامش، آزادی و پیشرفت بوده است و پای این قولی که در انتخابات به مردم دادیم ایستادیم.

وی تاکید کرد: قطعاً این چنین نیست که دولت بخواهد ارز را برای تامین بودجه اش‌ گران بکند و این را مردم مطمئن باشند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره نوسانات قیمت ارز گفت: وعده دولت به مردم این است که ارز مورد نیاز کشور را تأمین کند. خوشبختانه درآمد ارزی‌مان خیلی بیشتر از مخارج ارزی‌مان است. در سال 96 تا پایان سال حدود 90 میلیارد دلار ما از نفت و غیر نفت درآمد خواهیم داشت.

دکتر روحانی در واکنش به این گفته مجری که گویا در 8 ماه ابتدای سال 50 میلیارد دلار از این درآمد، محقق شده است؟ اظهار داشت: درآمدهای نفتی و غیرنفتی ما بیش از این است. الان صادرات غیرنفتی ما بالای 30 میلیارد دلار است و نفت ما هم بالای این رقم است. بنابراین تا پایان سال چیزی حدود 90 میلیارد دلار مجموع درآمد کشور خواهد بود.

رئیس جمهوری اضافه کرد: هزینه های ما حدود 75 میلیارد دلار خواهد بود. یعنی درآمد ما بیش از مخارج ما است، حتی آن هزینه‌هایی که نباید بشود، آنهایی که ما باید با آن مقابله کنیم، مثل قاچاق، ولی متأسفانه هنوز وجود دارد.

 

**مبارزه با قاچاق

کد خبر 23348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =