صادرات ۸۰ میلیارد دلاری نیازمند سرمایه گذاری های عظیم است.

آرش شهرآئینی: در حوزه صادرات تنها تامین مالی چاره ساز نیست؛ ما برای دستیابی به رقم ۸۰ میلیارد دلار صادرات در سال نیازمند سرمایه گذاری های بزرگ هستیم تا بتوانیم سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاههای صادراتی را تامین کنیم.

سید آرش شهرآئینی در نشست خبری صبح امروز سازمان توسعه تجارت گفت: در حوزه صادرات تنها تامین مالی چاره ساز نیست؛ ما برای دستیابی به رقم 80 میلیارد دلار صادرات در سال نیازمند سرمایه گذاری های بزرگ هستیم تا بتوانیم سرمایه در گردش مورد نیاز بنگاههای صادراتی را تامین کنیم.

عضو هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات افزود: بر این اساس صندوق ضمانت صادرات به همراهی بانک توسعه صادرات ایران در کنار تامین مالی بنگاههای صادراتی و واحدهای تولیدی صادرات محور درصدد طراحی ابزارهای نوین برای حمایت از صادرات است تا به این ترتیب برای صادرات ظرفیت سازی کند.

وی گفت: پاسخ به این سوال مهم است که تامین مالی صادرات و کیفیت تامین مالی، آیا توانسته است رقابت پذیری کالاهای ایرانی را در بازارهای جهانی بالا ببرد یا خیر. با توجه به اینکه نرخ سود در بازارهای جهانی بسیار پایین است، باید حمایت ها بر محور رقابت پذیر بودن طراحی شود.  البته در بسته حمایت از صادرات نیز، نرخ های رقابتی دیده شده است.

شهرآئینی با اشاره به اینکه کل  صادرات جهان ۲۰ میلیارد دلار و صادرات خدمات فنی مهندسی ۵ میلیارد دلاراست گفت: پروژه های خدمات فنی و مهندسی کشورها به دوره های اعتباری بیشتر از دو سال برمی گردد که این حجم در دنیا، دویست میلیارد دلار است که در چارچوب اعتبار خریدار در اختیار کشورهای خارجی قرار داده اند این در حالی است که در ایران منابعی در نظر گرفته شده برای خدمات فنی و مهندسی دو میلیارد دلار در سال است.

معاون فنی صندوق ضمانت صادرات ایران  در مورد تحریمهای بانکی گفت: چند نوع تحریم بر علیه ایران اعمال می شد که شامل احریم های سازمان ملل، تحریمهای آمریکا، تحریم های اتحادیه اروپا و تحریم های دو جانبه بود که بعد از امضای برجام بخشی از این تحریمها برداشته شد و  اکثر بانکهای جهان که  منافعی در آمریکا دارند تحت تاثیر تداوم تحریم بانکی آمریکا بر علیه ایران کماکان برای مراوده بانکی با ایران مشکل دارند.

شهر‌آئینی خاطر نشان کرد : بانکها خود رفتارهای محافظه‌کارانه‌ای برای ارتباطات بانکی با ایران دارند که شرایط کاری را برای ما سخت کرده است.

شهرآئینی  با اشاره به مصوبه پوشش نوسانات نرخ ارز گفت: صادرکنندگانی که از کاهش نرخ ارز زیان می‌‌کنند توسط صندوق ضمانت صادرات ایران پوشش داده می‌شوند  و تا 3 درصد زیان شامل فرانشیز شده و بر عهده خود صادرکننده است، اما ضرر بیشتر از 3 درصد تا 30 درصد برعهده صندوق  بوده و صندوق خسارات بیمه‌گذار را از نوسانات نرخ ارز پرداخت می‌کند.این مصوبه اکنون اجرایی شده است و صادرکنندگان می توانند از این مزیت بهره مند شوند

 

 

کد خبر 23524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =