پرداخت ۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای صنعتی استان تهران

یداله صادقی: حدود۹۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از طریق بانک های عامل به عنوان طرح رونق تولید در اختیار واحدهای صنعتی استان تهران قرار گرفته است

نشست خبري رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران به مناسبت دهه فجر صبح امروز در ساختمان اين وزارتخانه برگزار شد. در اين نشست یدالله صادقی به تشريح عملكرد وزارت صمت در 10 ماهه سال 96 پرداخت و گفت: استان تهران به عنوان یکی از استان های مهم وهمچنین پایتخت کشور درصد بالایی از صنایع و واحدهای صنعتی را شامل می شود که حدود 945 میلیارد تومان سرمایه گذاری در این واحدها صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران با اشاره به برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این وزارت خانه برای کمک به تولید برنامه های محوری در قالب های مختلف و در جهت پیشبرد اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته و به تمام بخش های خود نیز ارجاع داده است.

صادقی افزود: از جمله مواردی که در سال 96 مورد توجه این وزارتخانه بوده است می توان به مبحث کمک به رونق تولید درواحدهای صنعتی و تولیدی اشاره کرده که حدود 564 طرح صنعتی به صورت مستقیم به بانک ها یا سایت بهین یاب مراجعه کرده و از تسهیلات استفاده نموده اند.

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران حدود900 میلیارد تومان تسهیلات در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید از طریق بانک های عامل به عنوان طرح رونق تولید در اختیار واحدهای صنعتی قرار گرفته است.

وی با اشاره به طرح های نیمه تمام وزرات صمت گفت: 291 طرح نیمه تمام که بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند در ستاد تسهیل و رفع موانع در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی مطرح شده که حدود 274 طرح صد در صد تحقق یافته و به بهره برداری رسیده است. از سوی دیگر نزدیک به 945 میلیارد تومان سرمایه گذاری برای این 291 طرح بوده که به دنبال آن اشتغال 4373 نفر را در پی داشته است. همچنین طی 9 ماهه ابتدای سال 96 مسایل 936 واحد مشکل دار مورد بررسی  قرار گرفته و تعیین تکلیف شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران با اشاره به بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی استان تهران گفت: در استان تهران حدود 440 واحد صنعتی نیازمند بازسازی و نوسازی وجود دارد و طی 9 ماهه سال جاری 208 واحد مورد بازسازی قرار گرفته است که امیدواریم این رقم هر چه زودتر افزایش پیدا کند.

صادقی با اشاره به عملکرد ستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: این ستاد براساس مصوبه هیات وزیران هم در سطح کشور و هم در سطح مراکز استان ها و شهرستان ها با هدف پردازش و بررسی مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی تشکیل شده است. عملکرد این ستاد در 9ماهه سال96 ،143جلسه بوده و طی این جلسات تعداد پرونده های مورد بررسی 646 مورد را شامل می شود. همچنین مصوبات صادر شده 787 مورد بوده که 529مورد از مصوبات اجرایی شده و مابقی در دست اجراست.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران در خصوص صادرات کالا و خدمات استان تهران گفت: صادرات 10 ماهه سال96 استان تهران،  7میلیارد 441میلیون دلار بوده که نسبت به ده ماهه مدت مشابه سال قبل که نزدیک به 6میلیارد و 785 میلیون تومان بوده، 9.7 درصد در صدور کالا رشد داشته است.

وی در خصوص خدمات فنی مهندسی ادامه داد: از آنجاییکه مبنای آماری وزارت صمت قراردادهای پیمانکاران در خارج از کشور است و گمرک نمی توان این آمار را به صورت مداوم گزارش دهد ما آمار 6 ماهه ابتدای سال را داریم که طبق آن 2 میلیارد 250 میلیون دلار خدمات فنی مهندسی در سال 96 صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 1 میلیارد 976 میلیون دلار بوده 13.3 درصد رشد داشته است.

صادقی درباره پروژه های اجرا شده توسط وزارت صمت گفت: وزارت فوق در جهت رش صادرات غیرنقتی تدابیری متفاوتی اندیشیده است که می توان به اعزام هیات های اجرایی بزاریابی به خارج از کشور، پرداخت یارانه مستقیم به صادرات و پرداخت یارانه غیرمستقیم به صادرکنندگان که شامل هزینه های حمل و نقل، بازاریابی، تبلیغات و تاسیس دفاتر تجاری در خارج از کشور و فعالیتهای مشابه اشاره کرد که به دلیل عدم دسترسی به منابع و تخصیص منابع نتوانستیم در این موارد عملکرد مثبتی داشته باشیم که در این زمینه ها ناکام بودیم.

به گفته وی دیگر فعالیتها و اهداف این وزارتخانه شامل خدمات گردشگری و توریسم، برگزاری نمایشگاه ها، خدمات فنی مهندسی و پذیرش هیات های خارجی از خارج از کشور می شود.

صادقی در خصوص مباحث تنظیم بازار نیز اشاره کرد و گفت: برنامه ای که وزارت صمت برای روزهای پایانی سال 96 در نظر گرفته برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا است که در شهر تهران و شهرستانها با حمایت و کمک استانداران و اتاق اصناف برگزار می شود. ضمنا در همین راستا 5 نمایشگاه در شهرتهران دایر می شود.

وی در رابطه با بهره برداری از طرح های صنعتی در دهه فجر نیز اعلام کرد: نوزده طرح بزرگ صنعتی که هم اکنون بصورت آزمایشی فعال است در دهه مبارک فجر به صورت رسمي افتتاح خواهد شد.

 وي ادامه داد: اين طرح ها توسط بخش خصوصي حمايت مي شود و سرمایه گذاری براي طرح هاي فوق970 میلیارد تومان است، از سوي ديگر از لحاظ اشتغال بیش از هزار و 680 نفر در این واحدها مشغول به کار شده اند.

صادقي افزود: طرح هاي در دست افتتاح در زمینه صنایع غذایی، نساجی، شیمیایی، فلزی و طرح‌های دانش بنیان است و شاخص ترین آنها دو طرح صنایع غذایی است که با حضور مقامات عالی کشور به بهره‌برداری رسمی می رسد.

وي درخصوص طرح هاي افتتاحي گفت: یکی از طرح هاي افتتاحي دهه فجر، ساخت قطعات توربین های صنعتی است، اين طرح که کالایی راهبردی محسوب می شود و در انحصار چند کشور معدود است  این شرکت دانش بنیان هم اکنون قراردادهایی با شرکت‌های ملی نفت و گاز و وزارت نیرو منعقد کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران درخصوص آلاينده هاي شهر تهران اضافه كرد: بين محيط زيست سالمي كه بايد براي مردم داشته باشيم و اشتغالي كه لازمه جمعيت فعال در استان تهران است را بايدجمع ببنديم و سعي كنيم كه آلاينده هايي كه ضريب كمتري دارند نسبت به توسعه كمي واحدهاي صنعتي اقدام كنيم. علاوه بر آن بحث بهينه سازي صنعت از جمله بازسازي و نوسازي مي تواند هم به مباحث محيط زيست كمك كند و هم به شدت انرژي كه در واحدهايي كه بازسازي مي شوند كاهش دهد.

وي ادامه داد: در واقع ارتقاي توسعه، بازسازي و نوسازي و ارجاي طرح هاي توسعه كه واحدهاي صنعتي موجود مي توانند داشته باشند اميدواريم كه بتوانيم در زمينه هاي مرتبط با نياز شهرك ها رشد صنعتي را در استان پيگيري كنيم كه يك رشد كمي، كيفي و بستر براي واحدهاي صنعتي موجود خواهد بود و اين مهم را در آينده رقم بزنيم.

صادقي افزود: اما اين وزارتخانه در سال جاري درخصوص جواز تاسيس از نظر تعداد، 589 تعداد صادر شده كه به نسبت سال قبل 27 درصد رشد مثبت داشته ولي از نظر سرمايه گذاري سال قبل 27هزار ميليارد تومان بوده اما امسال 16 هزار ميليارد تومان ثبت شده كه در واقع رشد منفي 38 درصد را تجربه كرده ايم.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان تهران اضافه كرد: با اين وجود از نظر اشتغال هم رشد داشتيم بدين صورت كه در سال قبل 15220 اشتغال تامين شده اما امسال 16397 اشتغال با 7.03 درصد رشد را شاهد بوديم. در زمينه مربوط به تحقيق و توسعه آمارها نشان دهنده رشد هستند.

وي در خصوص پروانه اكتشاف كه جزو عملكرد فعاليتهاي معدني اين سازمان محسوب مي شود، گفت: در سال جاري 8 مورد به ثبت رسيده كه نسبت به سال قبل كه 4 مورد بوده با رشد 100 درصدي  همراه است. وي همچنين درمورد صدور گواهي كشف كه مهمتر از صدور پروانه اكتشاف است، اعلام كرد: 5 مورد بوده كه نسبت به سال قبل شاهد رشد منفي هستيم. البته اين امر به دليل آن است كه استان تهران فقط و فقط مصالح ساختماني توليد مي كند و به لحاظ ركودي كه در ساخت و ساز مسكن است تقاضا براي ايجاد واحدهاي معدني جديد محدود است. علاوه بر آن به دليل مسايل زيست محيطي هم چندان تاكيدي براي رشد آن وجود ندارد.

وي ادامه داد: ضمن آنكه واحدهاي موجود توليدكننده مصالح ساختماني در استان تهران حدود 360 معدن است كه شامل معادن شن، ماسه و آبرفتي است كه در حالت ركود به سر مي برند.

صادقي در پایان این نشست خبری گفت: صدور پروانه بهره برداري براي معادن 22 مورد وجود داشته كه نسبت به سال قبل كه 14 مورد بوده 57 درصد رشد كمي داشتيم. همچنين درخصوص سرمايه گذاري در معادن سال قبل حدود 103 ميليارد ريال سرمايه گذاري انجام شده كه امسال شاهد رقمي حدود 309 ميليارد ريال بوده ايم كه خوشبختانه اين امر با 200 درصد رشد همراه بوده است.

 

کد خبر 23525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =