جدال کسری بودجه و بازار ارز؟

دو نگاه وجود دارد؛ نگاه اول این که دولت به دلیل کسری بودجه به دنبال افزایش قیمت ارز رفته و در مقابل نگاهی وجود دارد که معتقد است دولت اصلا کسری بودجه ندارد و منشأ رشد ارزی مسایل دیگر است

بازار ارز به رغم تمام تلاش هایی که برای کنترل آن صورت می گیرد هنوز به تعادل نرسیده و قیمت ها هنوز در ارقام بیسابقه خود قرار دارد. بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت دلار تحت تأثیر فشارهای روانی که در این بازار وجود دارد میلی به کاهش پایدار ندارد و همین موضوع نگرانی ها را افزایش داده است. این در حالی است که دیروز رییس جمهور در نشست خبری که با اصحاب رسانه برگزار کرد از مردم خواست تا وارد بازار ارز نشوند.

رئیس جمهور افزود: توصیه ما به مردم این است که در این مسیر پرریسک برای منافع خود هم که شده، قدم برندارند. مسیر خیلی بهتری از ارز هم برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که می‌توانند از آن استفاده کند. این مسیر مسیر باثباتی نیست. از مردم می‌خواهیم به راهنمایی‌ها و توصیه‌های مسئولان و بانک مرکزی توجه کنند؛ قطعا با این کار ضرر نخواهند کرد.

بانک مرکزی نیز از دیروز تلاش کرده تا عرضه های گسترده ای را در بازار صورت دهد به طوریکه در دو روز اخیر به صورت گسترده دلار در بازار تزریق شده و صرافی ها هر میزان دلار مورد نیاز است به مردم می فروشند. این مسأله باعث شده تا صف های طولانی در بازار ایجاد شود که اگر دولت از تزریق ارز خودداری کند همین صف می تواند به رشد شدید ارزش دلار منتهی شود.

در این رابطه اما یک کارشناس مسائل پولی و بانکی می گوید: اخیرا دولت با کسری شدید بودجه رو به رو است و با ابزارهای مختلف تلاش دارد قیمت ارز را افزایش دهد تا برای خود درآمد زایی داشته باشد.

البته به تحلیل اگزیم نیوز این اظهار نظر در شرایطی است که مسئولان دولتی معتقدند نه دولت کسری بودجه دارد و نه قصد درامدزایی از محل ارز را دارد. روحانی در این رابطه می گوید: ما در تامین ارز و مخارج ارزی هم‌اکنون ترازمان مثبت است. یعنی درآمد ارزی ما بیش از مخارج ارزی ما است. افزایش قیمت ارز همچنین دلایل اقتصادی نمی‌تواند داشته باشد به دلیل اینکه گرانی نرخ ارز باید زمانی باشد که دولت کسری بودجه داشته باشد، ما امسال کسری بودجه نداریم، یعنی همان بودجه‌ای که در ماه‌های اولیه در دولت تصویب کردیم. ان‌شاءالله همان عدد و رقم محقق خواهد شد آمار 10 ماهه هم این را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امسال یکی از سال‌های خوب ما است، تصریح کرد: در سال‌های قبل ما همیشه در ماه‌های دی و بهمن در مشکلاتی بودیم برای تامین نیازهای‌مان اما امسال این چنین نیست.

وی با بیان اینکه قطعا افزایش قیمت دلار  قاعدتا دلایل روانی و تبلیغاتی دارد، گفت: نگاهی که ما به آینده داریم این است که در آینده ارزی ما نسبت به امروز قطعا بهتر خواهد بود. امروز تاکنون 30 میلیارد دلار فاینانس خارجی در اختیار ماست که برای حدود 200 تا 300 میلیارد تومان تصمیم گیری شده است و قطعا با این شرایط شرایط آینده بهتر است. تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده که برخی را رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است و برخی را اعلام می‌کند.

با این حال عبدالخالق سجادی با اشاره به اینکه در رابطه با مسائل ارزی تصمیم صریح و روشنی وجود ندارد، گفت: عده ای با قیمت سه و نیم تا چهار هزار تومانِ ارزی، کالایی را وارد می کنند اما در بازار با قیمت ۱۰ هزار تومان به فروش می رسانند.

وی با اشاره به وجود برخی قدرت ها در حوزه رانت ارزی، تاکید کرد که نمی توان به راحتی این ها را جا به جا کرد و ادامه داد: این ها در رابطه با افزایش قیمت بیشتر ارز، مقاومت می کنند و برخی مراکز عملا اجازه این کار را نمی دهند.

سجادی با بیان اینکه قیمت ارز متناسب با تورم بایستی به نزدیکی ۴ هزار و خورده ای برسد، گفت: «اخیرا دولت با کسری شدید بودجه رو به رو است و با ابزارهای مختلف تلاش دارد قیمت ارز را افزایش دهد تا برای خود درآمد زایی داشته باشد.

وی با ذکر اینکه دولت بصورت کاربردی و در عمل این درآمد زایی را مد نظر دارد، گفت: اخیرا ارز با قیمت های مختلف و تخفیف هایی خاص رد و بدل می شود؛ همچنین برنامه ریزی بودجه ای باید تغییر کند و تهیه مایحتاج عمومی، آموزش و بهداشت و حوزه دفاع باید از سوی دولت کمک شود.

سجادی با ذکر این مطلب افزود: ما پتانسیلی قوی در کشور داریم که اگر دیدگاه سیاسی و اقتصادی ما باز شود و قادر به ایمن سازی سرمایه گذاری خارجی شویم، کشورمان بسیار سرمایه پذیر خواهد بود؛ اما روند اجرای قوانین بسیار طولانی است.

وی با اشاره به اینکه برخی مدیران فعلی جای مدیران خلاق بانک ها گرفته اند، گفت: روند اجرایی کشور دارای مشکل است. بانک ها می توانند پایه اعتباری برای ورود سرمایه گذارها باشند اما مدیران عامل بانک ها جرأت این کار را ندارند؛ چراکه جذب سرمایه در حقیقت یک ریسک است.

در این بین یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: راهکار برون‌رفت از آشفته بازار ارز این است که دولت نظارتش را افزایش دهد و با کسانی که ارز را جمع‌آوری می‌کنند، برخورد کند. غلامرضا کاتب گفت: نباید در اینکه بسیاری از سوداگران در داخل کشور تنها به فکر منافع شخصی خودشان هستند و در آشفتگی بازار ارز نقش بسزایی دارند، شک کرد. دولت نیز باید مراقبت و مواظبت کند و با افراد سودجویی که در یک برهه از زمان در واقع ارز را جمع‌آوری می‌کنند تا در زمان مناسب برای مثال قبل از ایام عید آن را عرضه کنند، برخورد کند. بنابراین دلیل بسیاری از این مشکلات بازار ارز دسیسه و سوداگری است. ضمن اینکه دولت هم باید به صورت کامل کنترل و نظارت کند تا بحث ارز حبابی در درون کشور اتفاق نیفتد.به نوشته اعتماد‌آنلاین، این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: البته قیمت واقعی ارز یک واقعیت اجتناب‌ناپذیری است. اما در حال حاضر قیمتی که در ارز داد و ستد می‌شود حبابی است. کاتب در پاسخ به این سوال که قیمت واقعی ارز چقدر است، گفت: قیمت واقعی را بازار مشخص می‌کند و قیمتی هم که دولت ارز را می‌فروشد نزدیک به قیمت واقعی است. اما در حال حاضر نرخ ارز در بازار مناسب نیست.

کد خبر 23533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =