اختصاص ١٣٠٠ ميليارد تومان مشوق صادراتي در بودجه ٩٧

خسروتاج: اختصاص ١٣٠٠ ميليارد تومان به عنوان مشوق صادراتي در بودجه سال ٩٧كل كشور به تصويب رسيد

به گزارش اگزيم نيوز، مجتبی خسروتاج معاون وزير صنعت ، معدن و تجارت در همایش تامین مالی صادرات از اختصاص ۱۳۰۰ میلیارد تومان به عنوان مشوق صادراتی در بودجه سال ۹۷ کل کشور خبر داد و اظهار داشت:با تصويب اين حمايت مالي بخشي از این رقم، کمک هزینه سود تسهیلات صادراتی خواهد بود، يعني اگر بخواهیم به هر صادرکننده ۲ درصد جایزه صادراتی بدهیم، به ۴ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم، اما به هرحال کشور هم محدودیت هایی دارد ضمن اينكه بخشي از ان به عنوان كمك يارانه سود بانكي خواهد بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بيان اينكه اولین موضوع در تامین مالی صادرات، توجه به سهم و نقش بانکها در این رابطه است، ياداورشد: همه انتظار دارند سهم بانکها در کمک رسانی به این بخش مشخص شود؛ ضمن اینکه باید بانکها مشخص کنند که چه میزان اعتبارات اسنادی و ضمانت نامه برای فروش کالا از بانکهای داخلی و خارجی می‌توانند به صادركنندگان و بخش صادرات اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان باید شرایط رقابتی را در دسترسی به منابع تجربه کنند، گفت: سامانه‌ای طراحی شده تا به صادرکنندگان، مشاوره خدمات مالی داده و بسته‌های مالی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط طراحی و اطلاع‌رسانی کند. 

وي با اشاره به اينكه اگر کاری که در بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و سازمان توسعه تجارت طراحی شده، همگن شود، به طور قطع می‌توان انتظار داشت که تامین مالی موثر و مشاوره در این رابطه به شرکتها و صادرکنندگان صورت گیرد، عنوان كرد: 

بنابراین باید شرایطی را فراهم کرد که از محل اعتبار اسنادی از خریدار، بخشی از سرمایه مورد نیاز را برای صادرکنندگان فراهم کرد.

خسروتاج  در ادامه افزود:  در ١٠ماهه سال جاری، بالای ۴۲ میلیارد دلار واردات صورت گرفته است که ۵۰ درصد این واردات، در قالب مراودات بانکی بوده، يعني۵۰ درصد مابقی از ارز متقاضی و آزاد است که اگر برای واردات می توان از ال سی و تسهیلات بانکی استفاده کرد، باید برای صادرات نیز این شرایط را مشخص کرد.

وی افزود: آنچه که بانکها برای روابط کارگزاری اعلام می‌کنند، در عمل، اتفاق نمی افتد و در راس آن امریکایی ها هم تلاش دارند تا ایجاد نگرانی برای کار با ایران در دنیا و به خصوص در بانکها داشته باشند، بنابراین بانکها باید شفاف سازی کنند که با آدرس های دقیقی که می‌دهند صادرکنندگان را مطلع سازند که از کدام بانک می توانند گشایش اعتبارات اسنادی کنند؛ چراکه ال سی یکی از روش های مرسوم بين المللي است.

خسروتاج با بيان اينكه صادر كنندگان بايد پروژه خوب برای صادرات را معرفی کنند وشرايط بازگشت سرمایه را نیز مدنظر قرار دهندتا در سامانه جدید سازمان توسعه تجارت به معرفي ان پرداخته شود و موارد به سرمايه گذاران معرفي شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصريح داشت: باید توجه کرد که بازار خریدار است یا بازار فروشنده چراکه این امر مقررات صادرات را دیکته می کند؛ يعني صادرکنندگان باید در مورد قدرت چانه زنی در فروش کالا با خریداران دقت لازم را انجام دهند. بسیاری از صادرکنندگان بدون هزینه کرد، از هنر اعتبار خریدار استفاده می کنند و بنابراین می توانند بدون اینکه یک ریال پول بگذارند، صادرات را مورد نظر قرار می دهند.

کد خبر 23636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =