امید به تک رقمی ماندن تورم در سال آینده

مسعود خوانساري: مرکز آمار، تورم ۸.۲ درصد را اعلام کرده که با توجه به تلاطم اقتصاد ایران، همچنان تک رقمی است و امید است که سال آینده نیز تورم تک رقمی را داشته باشیم، ضمن اینکه پیش بینی ها از رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی در سال اینده خبر می دهد.

سی و ششمین نشیت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران صبح امروز 15 اسفند در محل اتاق تهران با حضور نمایندگان اتاق تهران برگزار شد.

به گزارش اگزیم نیوز مسعود خوانساری در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سال جاری گفت: مرکز آمار، تورم ۸.۲ درصد را اعلام کرده که با توجه به تلاطم اقتصاد ایران، همچنان تک رقمی است و امید است  که سال آینده نیز تورم تک رقمی را داشته باشیم، ضمن اینکه  پیش بینی ها از رشد اقتصادی  ۴.۵ درصدی در سال اینده خبر می دهد. 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فعالیت های اقتصادی ۴.۹ درصد رشد داشته است، افزود: صندوق بین المللی پول رشد اقتصادی را برای کل سال ۹۶ معادل ۳.۵ درصد پیش بینی کرده است، ضمن اینکه این رقم برای سال آینده، ۳.۷ درصد اعلام شده است. اما تشکیل سرمایه از سال ۹۰ تا نیمه نخست سال جاری منفی بود که اکنون به صفر رسیده است.

وی افزود:درآمد نفتی ۵۶.۴ درصد افزایش داشته و  در حوزه ساختمان، علیرغم رکود ساختمان و ارزش افزوده منفی این بخش، در فصل دوم امسال ارزش افزوده نیز مثبت شده است، تجارت با اروپا به ۲۱ میلیارد یورو رسیده است؛ ضمن اینکه تراز حساب جاری بر اساس اعلام صندوق بین المللی پول ۲۱.۶ میلیارد دلار اعلام کرده که رتبه ایران در دنیا را به پانزدهم رسانده است.

خوانساری گفت: نقدینگی در آذرماه ۱۴۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال گذشته رشد منفی بوده است، از سوی دیگر بدهی بانکها به بانک مرکزی به ۱۱۳ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد کمتری داشته است.

وی با اشاره به رشد 16.8 بو دجه عمومی و 91 درصدی بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته گفت: یازده بخش صنعتی، هنوز دارای رکود بوده و رشد منفی دارند؛ اگرچه اشتغال ایجاد شده است، اما کماکان درصد بیکاری در حدود ۱۲ درصد در سال جاری بوده است؛ البته رقم بودجه ۹۷ رقمی معادل ۱۲۱۲ هزار میلیارد تومان بوده که بودجه عمومی دولت ۳۸۶ هزار میلیارد تومان بوده است؛ اما ۱۱۰ هزار میلیارد تومان هم برای بدهی دولت به بخش خصوصی از محل جابجایی بدهی دولت با بخش های غیردولتی و بانکها تامین شده که ۵۰ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بدهی بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: اقتصاد ایران در سال ۹۶  با بیکاری و عدم رونق تولید  رنج برد که از مهمترین علایم بالینی است که با وجود ثبات نسبی حاصل از تورم تک رقمی، این دو عارضه ناشی از کاهش رشد سرمایه گذاری و دسترسی دشوار و گران به تسهیلات و کاهش رقابت پذیری کالاهای داخلی نسبت به کالای خارجی بود.

خوانساری سیاستگذاری ارزی ناصحیح دولت، نابسامانی نظام بانکی و کسری بودجه و بدهی های فزاینده دولت را مثلث بیماری کشور خواند و گفت:  همچنان تصمیمات نادرست گذشته ادامه دارد که یکی از دلایل نابسامانی است.

به گفته خوانساری طی نامه ای به رئیس جمهور آنچه از در این سه ماه بر اقتصاد ایران گذشته شرح داده خواهد شد

کد خبر 23818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =