صندوق های سرمایه گذاری محملی امن برای هدایت سرمایه ها

علی سعیدی در نشست تخصصی تحت عنوان«تجربیات نوین در بازار مالی ایران» در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه صندوق هاي سرمايه گذاري مشترک را به عنوان يکي از مهمترين واسطه هاي مالي نقش انتقال سرمايه را از سوي دارندگان منابع به خصوص آحاد جامعه، به سمت مصرف کنندگان یعنی شرکت هاي توليدي و خدماتي معرفی کرد

علی سعیدی در نشست تخصصی تحت عنوان«تجربیات نوین در بازار مالی ایران» در یازدهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه صندوق هاي سرمايه گذاري مشترک  را به عنوان يکي از مهمترين واسطه هاي مالي نقش انتقال سرمايه را از سوي دارندگان منابع  به خصوص آحاد جامعه، به سمت مصرف کنندگان یعنی شرکت هاي توليدي و خدماتي معرفی کرد و گفت: در ايران براي اولين بار در قانون بازار اوراق بهادار مصوب سال 1384 اين صندوق ها مورد توجه قرار گرفت و صندوق هاي سرمايه گذاري در سهام از ابتداي سال 1387 به عرصه بازار سرمايه قدم نهادند.

به گزارش اگزیم اگزیم نیوز  نایب رئیس اسبق سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: استراتژی تشکیل صندوق های سرمایه گذاری بر اساس یک برنامه بلند مدت شکل گرفته تا بتوان حجم سرمایه های سرگردان موجود در کشور را که  از یک سو بر حجم نقدینگی می افزایند و از سوی دیگر تورم را بالا می برند را به سوی حوزه های مولد و بی خطر اقتصادی سوق دهد.

 علی سعیدی وضعیت فعلی صندوق های سرمایه گذاری را تحقق رویای ده سال قبل خواند و گفت: با روندی که شاهد هستیم می توان امیدوار بود که فشار تامین مالی از دوش بانک ها برداشته شده و به سمت صندوق ها حرکت کند؛ واقعیت این است که بانک ها تامین مالی کننده خوبی برای پروژه های بزرگ نیستند و باید برای تامین مالی به ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری توجه بیشتری کرد.

وی در ادامه ویژگی های صندوق های سرمایه گذاری موفق را برشمرد و گفت: در صورت طراحی صحیح صندوق های سرمایه گذاری، این صندوق ها می توانند جلو نوسانات را بگیرند و با فراهم آوردن امکان سرمایه گذاری در انواع دارایی ها، فرصت سرمایه گذاری را در اختیار افراد با دارایی های مختلف  قرار دهند و انحصار سرمایه گذاری را ازبخش محدودی از جامعه خارج سازند.

مشاور سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: انواع صندوق سرمایه گذاری از جمله زمین، ساختمان، طلا، کشاورزی و... می تواند این امکان را برای مردم فراهم کند که با نوسان قیمت در بازار با هر توان سرمایه گذاری سود ببرد و در عین حال لطمه ای نیز به اقتصاد کشور وارد نکند و همچنین جلو نوسانات افسارگسیخته را بگیرد.

سعیدی صندوق های سرمایه گذاری را به لحاظ میزان سرمایه تحت تملک از بانک های کشور بزرگتر دانست و گفت: صندوق سرمایه گذاری تمدن در حال حاضر سرمایه ای حدود سی هزار میلیارد تومان دارد که برابر با سرمایه بانک کشاورزی است. حتی امروز صد و سی هزار میلیارد تومان وجوه تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری داریم  که از میزان معاملا ت بورس اوراق بهادار نیز بیشتر است.

علی سعیدی شفافیت این صندوق ها را از نظر ارایه صورتهای مالی و چابکی خوب توصیف کرد و گفت: این صندوق ها میل سفته بازی و نوسان گیری ارزی  را مهار می کند و در عین حال لطمه ای به اقتصاد نمی زند امیدواریم با ارتقا سطح آگاهی مردم در خصوص صندوق های سرمایه گذاری بتوان سرمایه های سرگردان در جامعه را به درستی هدایت کرد.

 

 

کد خبر 24129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =