مقصر اصلی کیفیت پایین محصولات صادراتی ایرانی

به گفته سیدرضا نورانی صادرات یک مبحث تخصصی و موضوعی کارشناسی شده و نیازمند برنامه ریزی های خاص است

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی کشور در گفتگو با پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز در مورد نقش کیفیت در توسعه صادرات کشور گفت: صادرات  یک مبحث تخصصی و موضوعی کارشناسی شده و نیازمند برنامه ریزی های خاص است.

سیدرضا نورانی با تاکید بر اهمیت کیفیت و رعایت استانداردهای بین المللی در حوزه صادرات گفت: بسته بندی یکی از ارکان ارتقای کیفی محصولات صادراتی محسوب می شود؛ خوشبختانه نقطه نظرات اتحادیه امروز به صورت قانون درآمده و به گمرکات ابلاغ شده اشت و بنا بر این مصوبات ابلاغی، درسال 1397 کسانی که از یارانه ها استفاده میکنند  ملزم به رعایت ضوابط و مقررات بسته بندی هستند.

نورانی به طور خاص دو نکته را در خصوص دلایل عدم کیفیت مطلوب بسته بندی کالای صادراتی، حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: نکته اول این است که مسائلی همچون گرایش خریداران به خرید کالای ارزان قیمت با بسته بندی ضعیف، برخی از تولید کنندگان صادراتی را وادار می کند که با فروش فله ای و حذف هزینه های بسته بندی اقدام به حفظ مشتری خود کنند؛ در میان کشورهای هدف صادراتی  روسها، علنا متقاضی بسته بندی با هزینه کمتر و کیفیت پایین تر بوده اند.

وی افزود: از طرف دیگر با صادرکنندگان حرفه ای سروکار داریم که برای برند و شخصیت اقتصادی خود ارزش قائلند و بر اساس استاندارهای بین المللی عمل می کنند؛ معتقدم مقصر اصلی در پایین نگه داشتن کیفیت محصول صادراتی خود خریدار است و این بهانه ای به دست تولید کنندگان داخلی که عمدتا برند صادراتی نیستند، داده تا محصول خود را برای مصرف داخلی ذخیره کرده اند و یا اصولا صادرات را بصورت حرفه ای دنبال نمی کنند.

نورانی اذعان داشت: با این رویه هنگامی که کالا به مقصد میرسد متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد و عموما هنگامی که کالا بسته بندی استاندارد نداشته باشد حتی با داشتن مرغوب ترین کیفیت، درطول مسیر از بین می رود و در مقصد با مشکلاتی روبرو می شود و این به ضرر آبروی ملی ما است.

وی وضعیت پیش آمده را نشان از عدم حضور جدی صادرکننگان حرفه ای در این بازار صادراتی دانست وگفت: نکته دوم این است که تعدادی شرکت های زنجیره ای در سال گذشته وارد چرخه خرید محصولات شده اند که متاسفانه هم سو با منافع دو جانبه عمل نمی کنند؛ به عنوان مثال خواهان قرارداد خرید ۴۵ روزه هستند واز آنجا که یک صادرکننده دراین حد سرمایه ندارد که دراین مدت کالا بفرستد، مشکلات زیادی را متحمل خواهد شد.

نورانی مساله عدم ثبات قیمت ها در برخی مقاصد صادراتی را از دیگر مشکلات حوزه صادرات عنوان کرد و گفت: این مساله نیز  بازار را بهم می ریزد؛ واقعیت این است که ضروری است صادرات طبق اصول حرفه ای بین الملل و بازار حرفه ای انجام گیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران می گوید ما تا اندازه ای توانسته ایم در این قانون که امروز به گمرکات ارائه شده استاندارد نسبی را در نظر گرفته باشیم.

نورانی  با بیان اینکه سالهاست که صادرات به دست متخصصان انجام نمیگیرد و ما زجر می کشیم، گفت: هنگامی که کارت بازرگانی تحت عنوان «صادرکننده کلیه کالاهای مجاز»و «واردکننده کلیه کالاهای مجاز» صادر می کنند، یعنی اگر آهن فروش بدانند که صادرات پرتقال سود بهتری دارد، به صادرات و واردات پرتقال مشغول میشود و بالعکس.

  سید رضا نورانی گفت: به هیچ عنوان این کار سنخیت ندارد، صادرات کاری تخصصی است؛ همانطور که یک پزشک عمومی نمیتواند برای بیماری های تخصصی نظری داشته باشد، صادرات نیز اینگونه است در هررشته ای باید متخصص حاضر باشد.

کد خبر 24205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =