تصمیم گیری برای بازگشت قیمت خودرو به ارقام سال ۹۶

مقدسی: بر اساس طرحی که به مجلس ارایه شده استقیمت خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان باید به ارقام سال گذشته بازگردد

با افزایش شدید قیمت خودرو در بازار کشور طی روزهای اخیر اظهارنظرهای متفاوتی به گوش می رسد. خودروسازها خواهان افزایش قیمت خودروها هستند و معتقدند افزایش قیمت مواد اولیه تولید باعث شده قیمت های کنونی پاسخگوی هزینه ها نیست و لذا دولت باید دست خودروساز را باز بگذارد.

واردکنندگان از تعرفه های خودرویی گلایه دارند و معتقدند این تعرفه ها باعث شده رقابت در بازار خودرو به نفع خودروسازان داخلی از بین برود و خودروسازان داخلی علاقه ای برای ارتقای کیفی متناسب با قیمت ها ندارند.

شورای رقابت نیز روز گذشته میزان مجاز افزایش قیمت را برای خودروهای اعلام کرد و بر اساس آن حداکثر متوسط افزایش قیمت برای محصولات ایران خودرو، سایپا و مدیران خودرو به ترتیب ۷.۱۸ درصد، ۷.۰۱ درصد و ۵.۶۲ درصد مورد تأیید قرار گرفته است. 

در این بین کارشناسان و مسئولان بخشی از نابسامانی در بازار خودرو را به دتلیل حرکت نقدینگی به سمت این بازار می دانند و معتقدند این موضوع باعث التهاب در بازار خودرو شده و جنبه روانی هم دارد. با تمام این احوال به نظر می رسد ضرورت بالایی برای ساماندهی بازار خودرو احساس می شود. 

به گفته عضو کمیسیون صنایع مجلس، با اشاره به طرحی به نام ساماندهی خودرو که با 200 امضا به مجلس ارائه شده که و فوریت آن به تصویب صحن علنی رسیده است گفت: هنوز نتوانسته ایم در حوزه خودرو، نظر متقاضیان و مشتریان را جلب کنیم و دولت با افزایش بی منطق تعرفه نرخ خودرو نتوانسته است اقدام موثری انجام دهد. حتی در مورد خودروهای هیبریدی که در دیگر کشورها مشمول مشوق هایی می شود هنوز زیرساختی فراهم نکرده ایم. 

مقدسی گفت: نابسامانی کنونی پذیرفتنی نیست و دستگاه های مسئول باید بر این بی سامانی نظارت و به آن رسیدگی کنند.

وی ادامه داد: بخشی از طرح ساماندهی خودرو به خودروهای زیر 45 میلیون تومان اشاره دارد، در این خصوص آمده است که نرخ این خودروها باید به سال 96 بازگردد در این صورت رقابت هم دوباره ایجاد خواهد شد. 

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: خودروسازهای داخلی نباید فقدان مدیریتشان را به بازار خودرو مربوط کنند.

مقدسی گفت: امیدواریم این طرح در صحن علنی رأی بیاورد و تأثیرش را در بازار خودروی کشور مشاهده کنیم. 

وی افزود:​ خودروسازها باید به مصرف کننده احترام بگذارند و نباید به سمتی بروند که به جای مشکل جامعه در پی حل مشکل خودشان باشند. 

کد خبر 24692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =