آسیب اقتصاد عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر فعالیت تجاری بین ایران و عراق اثر خواهد گذاشت و اگر این روند ادامه پیدا کند، اقتصاد عراق را دچار آسیب می‌کند

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از گروه رسانه‌ای Rudaw وابسته به کردستان عراق معاون سابق وزارت دارایی عراق گفته که تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر فعالیت تجاری بین ایران و عراق اثر خواهد گذاشت و اگر این روند ادامه پیدا کند، اقتصاد عراق را دچار آسیب می‌کند. 

فاضل نبی افزوده: «از آنجایی که حجم تجارت ایران و عراق، به ویژه در بخش نفت و گاز قابل توجه است، تحریم‌های آمریکا بر فعالیت تجاری دوجانبه آنها اثر می‌گذارد.»

با این حال، عراق مجبور است به این تحریم‌ها پایبند باشد. به گفته نبی «چون معاملات مالی این کشور از طریق بانک‌های آمریکایی و به‌ویژه بانک جی‌.پی مورگان صورت می‌گیرد و این بانک تاکنون حمایت‌های مالی زیادی از عراق کرده است. اگر این بانک به تنهایی این حمایت‌ها را قطع کند، عراق دچار فروپاشی اقتصادی بزرگی خواهد شد.»

همچنین او گفته «تحریم‌ علیه نفت ایران، اثر چندانی بر منطقه کردستان نخواهد داشت،‌ چون این منطقه روابط زیادی در حوزه انرژی با ایران ندارد. اما اثری منفی بر درآمد گمرکی عراق خواهد داشت.»

با همه اینها، به گفته نبی ارزش ریال کاهش قابل توجهی یافته و منطقه کردستان می‌تواند به راحتی کالاهای ایرانی را به قیمت پایین بخرد. همچنین دولت عراق با تسهیل سرمایه‌گذاری می‌تواند کارگاه‌ها و کارخانه‌های بزرگی برای تولید محصولات غذایی ایرانی در کردستان راه‌اندازی کند و به جای واردات کالا، امکان تولید آنها را فراهم کند.

بر اساس آمارهای رسمی، حجم تجارت منطقه کردستان عراق با ایران طی دو سال و نیم گذشته، 338/3 میلیارد دلار بوده که در شش ماه نخست سال 2018 افزایشی 10 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.  

کد خبر 25139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =