فرصت های جدید تجاری از کانال «یک کمربند، یک راه»

پروژه عظیم یک کمربند یک راه در نهایت منجر به همکاری های بیشتر در اوراسیا،ایران، چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه می شود و به همین منظور ضروری است چین و ایران در اجلاس همکاری های آسیایی که در چین برگزار می شود، نقش به عهده داشته باشند

دومین همایش چشم انداز توسعه روابط ایران و چین با هدف بررسی ظرفیت های ارتباطات مردمی در چارچوب ایده یک کمربند یک راه ۱۳ شهریورماه در مرکز همایش های برج میلاد به مدت دو روز برگزار شد.

انجمن دوستی چین با کشورهای خارجی و سفارت جمهوری خلق چین در ایران بعنوان متولی برگزاری این همایش در نظر دارد پیرو پروژه راهبردی که دولت چین از سال ۲۰۱۳ به منظور راه اندازی شبکه حمل و نقل یکپارچه از درون سرزمین خود تا قلب اروپا با عنوان" یک کمربند، یک راه" بنا بر سند چشم انداز این ایده، محور های اصلی طرح شامل هماهنگی های سیاستی، همگرایی امور مالی، ارتباطات بین مردمی، مرتبط ساختن زیرساخت ها و روان سازی جریان تجارت را پیگیری کند.

در این همایش در دو محور گردشگری و صنایع دستی و بازرگانی – اقتصادی پنل های تخصصی برگزار شد که معرفی فرصت‌های بازار گردشگری دو کشور، مسائل و مشکلات صدور روادید و تسهیل آن و چگونگی ایجاد زمینه‌های جذب گردشگر و همچنین بررسی مقدمات ایجاد بانک مشترک ایران و چین، مشکلات و مسائل موجود در حوزه‌های بین‌ بانکی، بیمه‌ای و استاندارد، راه‌های ترغیب شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری و ایجاد شهرک‌های صنعتی برای ایران و همچنین چگونگی استفاده از یوآن و ریال در مراودات بازرگانی و بررسی اجرایی شدن توافقات بانک مرکزی با طرف چینی را در دستور کار خود داشت.

مبحث ارتباطات مردمی در جاده ابریشم به عنوان جاده صلح، شکوفایی و تمدن از مهمترین عناوین سند راهبردی راه گشای مبادلات تجاری به ویژه در بخش خصوصی است. 

تقویت ارتباطات مردمی و دیپلماسی در مناسبات چین و ایران

دکتر وردی نژاد، مشاور رئیس جمهور، حوزه بازرگانی و اقتصادی را از حوزه های مورد توجه و پر اهمیت در مناسبات کشورها دانست و گفت: پایه روابط کشورها بر روابط سیاسی استوار شده و بر مبنای رابطه سیاسی، روابط اقتصادی، فرهنگی و صنعتی شکل می گیرد.

وردی نژاد با اذعان به اینکه علی رغم برخورداری دو کشور چین و ایران از مناسبات سیاسی خوب، اراده کافی برای توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سایر حوزه های دیگر وجود ندارد.

وی افزود: عمده روابط اقتصادی دو کشور دولتی است و از آنجا که تجربه نشان داده دولت ها بازرگانان خوبی نیستند و ضروری است بخش خصوصی در این بخش تقویت شود.

وردی نژاد بر توسعه روابط از بعد نرم افزاری تاکید کرد و گفت: روابط ایران و چین باید از بعد کیفی، نرم افزاری و تکنولوژیکی و سرمایه گذاری مشترک توسعه پیدا کند؛ در هم شدگی اقتصادی در مناسبات دو کشور اتفاق نیفتاده و علی رغم رشد کمی تجارت فی مابین، فعالان اقتصادی دو کشور با مشکلاتی مانند رفت و آمد، زبان، ارتباطات و...دست به گریبانند. امیدواریم این نشست و نشستهای مشابه بتواند به رفع مشکلاتی از این دست کمک کند.

مشاور رئیس جمهور با اشاره به تغییراتی که در جامعه چین در حوزه سیایستگذاری های اقتصادی رخ داده، گفت: اتخاذ سیاست درهای باز و ورود چین به حوزه مسئولیت پذیری در سطح آسیا و جهان می تواند فرصت خوبی برای ایران به منظور بهره برداری از فضای ایجاد شده باشد؛ از طرفی ایران نیز بعنوان یک قدرت منطقه ای در موقعیتی قرار دارد که هیچ تصمیمی در غرب آسیا و خلیج فارس، بدون موافقت ایران قابل پیاده سازی نیست. 

وی با تاکید بر اهمیت طرح جاده ابریشم در ایجاد هم افزایی و تقویت مناسبات کشورهای مسیر آن، گفت: این پروژه عظیم در نهایت منجر به همکاری های بیشتر در اوراسیا،ایران، چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه می شود و به  همین منظور ضروری است چین و ایران در اجلاس همکاری های آسیایی که در چین برگزار می شود، نقش به عهده داشته باشند.

در ادامه این نشست تخصصی مدیرکل بیمه های باربری، کشتی و هواپیما به معرفی صنعت بیمه ایران پرداخت و گفت: بیش از ۸ دهه از فعالیت بیمه ها در ایران می گذرد و تمام شرکت هایی که در بازار بیمه ایران مشغولند، به منظور تقویت نقش حمایتی دولت و جلوگیری از رفتارهای مخاطره پذیر در رشته اموال ۱۲ و در عمر ۲۲ درصد بصورت اتکایی بیمه می شوند.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ۳۰ شرکت بیمه ای در ایران فعالیت دارند، اظهار داشت: ما از طریق بیمه های مناطق آزاد و بیمه های اتکایی با صنعت بیمه دنیا در ارتباط هستیم.

وی گفت: حق بیمه تولیدی صنعت ایران در سال گذشته ۳۵۰ هزار میلیارد ریال معادل ۳۵۰۰ میلیارد دلار بوده که رقم قابل توجهی است و نشان دهنده ظرفیت بالای صنعت بیمه تولیدی کشور است.

اسماعیلی با اشاره به مناسبات شرکت های بیمه ایرانی و چینی بیان داشت: با توجه به پتانسیل موجود در صنعت بیمه دو کشور، می توان حجم همکاریها را افزایش داد.

مدیر کل بیمه های باربری، کشتی و هواپیما گفت بنا داریم بنا داریم طی نشست های آتی در حوزه همکاری های بیمه ای یادداشت تفاهم هایی را بین دو کشور به امضا برسانیم. 

وی گفت:  شرکت های بیمه خارجی می توانند در سرزمین های اصلی  در صورت تایید هیات وزیران، بصورت مشارکتی و جوینت ونچر به میزان ۴۹ درصد و در مناطق آزاد تا ۱۰۰ درصد، اقدام به تاسیس شرکت و شروع به کارکنند.

بیات، نماینده سازمان استاندارد نیز در این پنل بازرگانی و اقتصادی، به مساله استاندارد و اهمیت آن در مناسبات اقتصادی ایران و چین پرداخت و گفت: انتقادی که از طرف چینی داریم این است که همانطور که ما روی کالاهای صادراتی خود به چین ملاحظات قانونی و کنترل های کیفی را اعمال می کنیم انتظار داریم محموله های چینی نیز در مقصد از فیلتر استاندارد عبور کند.

بیات گفت: هرچند خریدار ایرانی گرید پایین کالاهای چینی را برای خرید انتخاب می کند اما طبق آمار ۷۸ درصد گواهی های عدم انطباق صادره برای محموله های چینی صادر شده و انتظار داریم این رقم کاهش پیدا کند.

وی از ارائه بسته حمایتی برای واردات کالای اولیه و حد واسط تولید از سوی سازمان استاندارد خبر داد و گفت: هدف از این بسته تشویقی تسهیل تجارت و کمک به تولید کالای داخلی است.

کد خبر 25246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =