بازگشت ۴۷ میلیارد دلار ارز صادراتی تا پایان سال

عبدالناصر همتی در یک یادداشت اینستاگرامی که صبح امروز منتشر شده است از بازگشت دست کم ۴۷ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور خبر داد و با اذعان به این که تحریم ها برگشت ارز را به کشور با مشکلاتی روبرو کرده بر همراهی بانک مرکزی در این زمینه تأکید کرد

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در یک یادداشت اینستاگرامی که صبح امروز منتشر شده است از بازگشت دست کم ۴۷ میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور خبر داد و با اذعان به این که تحریم ها برگشت ارز را به کشور با مشکلاتی روبرو کرده بر همراهی بانک مرکزی در این زمینه تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، به گفته همتی، طبیعی است به خاطر تحریم های ناجوانمردانه، برگشت ارز ناشی از آن به چرخه اقتصاد، مشکلات و پیچیدگی‌هایی داشته باشد. بانک مرکزی با لحاظ تمام شرایط کشور و قوانین و مقررات، همراهی لازم را در این زمینه خواهد داشت.

به گفته وی تعهد برای آوردن ارز به چرخه اقتصاد می تواند در قالب ترکیبی از روش های مختلف عرضه ارز به سامانه نیما یا عرضه به صورت حواله واسکناس به صرافی ها یا واردات ثبت سفارش شده، برای خود و دیگران باشد.

همتی اضافه کرد: بدیهی است راهکاری غیر از آنچه اشاره شد عملا نوعی خروج سرمایه از کشور تلقی می گردد که در تقابل با اهداف رشد و توسعه اقتصادی کشور است.

رییس کل بانک مرکزی در این یادداشت با اشاره به این که در مشورت با فعالین بخش خصوصی، تمهیداتی در مورد نحوه عمل گروه های مختلف صادرکنندگان اتخاذ شده گفت: با اجرای آن، برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد، که برای امسال حداقل ۴۷ میلیارد دلار برآورد می شود، سرعت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: انتظار از صادرکنندگان نیز همچون گذشته، همکاری با دولت و بانک مرکزی است و باید به خاطر داشت که عملکرد همه ما و از جمله صادرکنندگان در شرایط خطیر کشور از جانب مردم به قضاوت گذاشته خواهد شد.

به عقیده کارشناسان بانک مرکزی در اجرای سیاست های حوزه ارزی کشور به نحو قابل قبولی عمل کرده است. در این زمینه سیاست های جدیدی که توسط بانک مرکزی و وزارت صنعت اخیرا اعلام شده است می تواند در بازگشت ارز صادراتی بسیار موثر واقع شود. به گزارش اگزیم نیوز، بر اساس تازه ترین تصمیماتی که در این حوزه گرفته شده صادرکنندگان زیر یک میلیون دلار نیازی به بازگرداندن ارز صادراتی به سامانه نیما ندارند و پیمان سپاری ارزی برای آنها لغو می شود. گروه دوم که بین یک تا 3 میلیون دلار صادرات دارند تا 50 درصد از این امر معاف خواهند بود یعنی فقط نیمی از ارز صادراتی خود را باید برگردانند. گروه سوم که بین 3 تا 10 میلیون دلار صادرات انجام می دهند 30 درصد معافیت و آنها که بالاتر از 10 میلیون دلار صادرات انجام می دهند تنها از 5 تا حداکثر 10 درصد معافیت می توانند استفاده کنند. این تصمیمات به گفته کارشناسان اقتصادی می تواند شرایط را برای بهبود روند بازگشت ارز به کشور مهیا سازد و زمینه های فرار صادرکنندگان را کاهش خواهد داد.

در این رابطه حسین سلاح‌ورزی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است بانک مرکزی و اعضای دولت عقیده دارند که باید درباره تعهد ارزی و بازگشت ارز حاصل از صادرات به ‌دنبال تمهیداتی باشیم که ضمن حمایت از توسعه صادرات به ‌خصوص برای SME ها، امکان بازگشت ارز به کشور و مدیریت منابع ارزی به‌ویژه در شرایط کنونی امکان‌پذیر باشد. به گفته او بانک مرکزی معتقد است تمهیداتی باید اجرایی شود که همزمان با اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات، اختلالی نیز در فرآیند صادرات به‌وجود نیاید.

کد خبر 25715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =