سدشکن های تحریم ایران کدامند؟

ایران نیازی ندارد به سمت کشورهای دیگر حرکت کند زیرا چنان از موقعیت خوبی در آسیا و جهان برخوردار است که سایر کشورها خود به خود به آن نیاز دارند و این موضوع آمریکا را شکست می دهد

Eastasiaforum به گزارش اگزیم نیوز  در گزارشی با اشاره به نقش مهم ایران در آسیا از نقش مهم کشورهای شرق در عبور تهران از شرایط تحریمی خبر داد و گفت همکاری هایی که کشورهایی از جمله هند، چین، کشورهای حوزه دریای خزر، کشورهای منطقه و ... با ایران دارند از اهمیت بالایی برای هر دو طرف برخوردار است زیرا ایران اساسا برای استفاده از این ظرفیت ها نیازمند تلاش زیادی نیست.

بر اساس این گزارش ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیکی که در منطقه و در جهان دارا است و کریدور شمال و جنوب و شرق و غرب محسوب می شود و از دو طرف به دریاهای ازاد راه دارد به خودی خود برای دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است و به همین دلیل همواره کانون توجه کشورهای مهم اسیایی بوده و هست و این مسأله در کنار نفت باعث می شود به خودی خود ایران از اهمیت زیادی برای این کشورها برخوردار باشد.

بر اساس این گزارش تلاش های قدرت های بزرگ از روسیه گرفته تا چین برای حفظ روابط با ایران نیز از همین جا نشأت می گیرد و ضریب ایمنی ایران را در برابر هر تحریمی افزایش می دهد.

این گزارش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و پیش بینی ایشان از خروج امریکا از برجام به فرمایشات ایشان مبنی بر لزوم استفاده از ظرفیت های شرق اشاره کرده و می نویسد این رویکرد به مراتب از رویکرد گذشته موفق تر خواهد بود و به همین دلیل است که کشورهای مهم اسیایی خریدار نفت ایران توانستند از واشنگتن معافیت از تحریم را دریافت کنند.

بر این اساس نقش ایران در مسائل مهم منطقه ای و حل چالش های کشورهای منطقه از یک سو و اهمیت آن در روابط اقتصادی با همه کشورها باعث شده است تا این کشورها تمایل زیادی به تداوم همکاری ها با ایران داشته باشند. کشورهای اوراسیا در تلاشند تا روابط اقتصادی خود را با توسعه زیرساخت های حمل و نقل و ایجاد زیرساخت های جدید گسترش دهند.

ابتکار «یک کمربند-یک جاده» که مسیر مهمی برای ارتباط بین چین تا اروپا را ایجاد می کند دیگر زمینه استاندارد ارتباط کشورهای دنیا با ایران است. چین در حال حاضر به دنبال اجرای طرح های مهمی برای ایجاد ارتباط بین بندر گدار از پاکستان تا چین است که ایران نقش مهمی در ادامه این مسیر خواهد داشت.

به همین ترتیب هند نیز ایران را به عنوان یک فرصت مهم ترانزیت به حساب می آورد و همکاری های دهلی با تهران در بندر چابهار و همکاری های این کشور با چین در پروژه یک کمربند یک جاده باعث شده توجه این دو کشور بیش از گذشته به سمت ایران معطوف شود. هند به دنبال دسترسی به بازارهای اسیای مرکزی، روسیه و اروپا است و بندر چابهار فرصت های مهمی را برای این کشور ایجاد می کند و نقش مهمی را در کاهش هزینه های حمل و نقل بر عهده دارد.

روسیه نیز منافع مشترک زیادی با تهران و سایر کشورهای شریک (چین و هند) دارد. ترکیه نیز به دنبال آن است که در حوزه های انرژی و حمل و نقل روابط خود را با کشورهای حوزه قفقاز افزایش دهد زیرا انکارا به شدت به دنبال توسعه روابط خود با کشورهای این حوزه، ترکیه، چین و کشورهای اوراسیا است.

به این ترتیب ایران بدون آن که نیازی به تلاشی خاص داشته باشد کانون توجه کشورهای مهم قاره اسیا است و این موضوع قدرت عمل تحریم های آمریکا را به شدت کاهش می دهد. در این بین اروپا نیز به شدت ایران را در چند سال اخیر مورد توجه قرار داده است.

ایران علاوه بر آن که بازاری مهم برای کشورهای اروپایی محسوب می شود نقش مهمی را در امنیت انرژی اروپا بر عهده دارد. در این رابطه یک کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با اگزیم نیوز با اشاره به این که ایران علاوه بر همه موقعیت های خاص استراتژیکی که در منطقه دارد می تواند نقش مهمی برای تأمین منابع نفت و گازی اروپا بر عهده بگیرد.

دکتر علی اکبر نیکو اقبال در این باره معتقد است اروپا از این که گاز مورد نیاز خود را از روسیه دریافت می کند اغلب با مشکلاتی در فصل زمیتان روبرو است و این موضوع اهمیت و ضرورت ایجاد کانال های جایگزین را افزایش داده است و ایران می تواند این نقش جایگزین را بر عهده بگیرد.

به گفته وی هرچند تحریم ها در سال های گذشته اجازه نداده تا ظرفیت های گازی ایران متجلی شود اما واقعیت آن است که این پتانسیل برای اروپا قابل چشم پوشی نیست و دیر یا زود متجلی خواهد شد. از طرف دیگر ایران بازار محصولات اروپایی است.

واردات اغلب کالاهای سرمایه ای ایران از کشورهای اروپایی صورت می گیرد و تکنولوژی اروپایی برای ایران اهمیت فوق العاده ای دارد بر همین اساس برای تولیدکنندگان قاره سبز مهم است تا با تهران در ارتباط باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد به همین دلایل است که اروپا به شدت تمایل دارد تا راهکارهایی را برای عبور از تحریم های آمریکا بیابد و نباید تصور کنیم که تنها پایبندی به برجام و یا رودررویی با آمریکا دلایل تلاش اروپا برای همکاری با ایران هستند بلکه منافع زیادی برای این کشورها در حمایت از تهران وجود دارد.

کد خبر 25824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =