شکوفایی صنعت در گرو گشودن دو بال فناوری و صادرات

شکوفایی در صنعت با دو بال فناوری و صادرات ایجاد می‌شود که همه دنیا دیگر آن را قبول دارند و ما نیز آن را پذیرفته‌ایم و معتقدیم که اقتصادمان تنها از این طریق شکوفا می‌شود

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم معرفی و تقدیر از صادرکنندگان نمونه استان تهران گفت: شکوفایی در صنعت با دو بال فناوری و صادرات ایجاد می‌شود که همه دنیا دیگر آن را قبول دارند و ما نیز آن را پذیرفته‌ایم و معتقدیم که اقتصادمان تنها از این طریق شکوفا می‌شود.

رحمانی با تاکید بر جلوگیری از خام‌فروشی، گفت: باید  در مسیر صادرات با محصولات با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم؛ در این ارتباط اهداف کمی صادرات، بویژه اگر با محصولات مشخص تعیین شود مناسب است.

وی به بیانات رهبری در حوزه اقتصادی اشاره کرد و گفت: رهبری بر حمایت از ساخت داخل و کالای ایرانی، تنظیم بازار و تأمین مایحتاج مردم و صادرات تأکید داشتند؛ بنابراین باید زمینه صادرات بیش از پیش فراهم شود، ما نیز در دولت، مشورت را با خود صادر کنندگان شروع کرده‌ایم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: امسال 10 پروژه را د روزارت صنعت تعریف کرده‌ایم تا برای اجرا واگذار شود، یکی از آنها صادرات به کشورهای همسایه است زیرا ما جزو کشورهایی هستیم که بیشترین تعداد همسایه را مانند چین و روسیه داریم.

به گفته وزیر صنعت، کشور تنها از ۳ یا ۴ درصد از ظرفیت بزرگ صادرات به کشورهای همسایه استفاده کرده، در صورتی که این سهم 4 درصدی از واردات کشورهای همسایه را به 10 درصد افزایش دهیم این رقم معادل صادرات غیرنفتی فعلی کشور است.

وی در مورد طرح پیوستن به اوراسیا گفت: این طرح در دولت با قید فوریت مطرح و تصویب شده است.

رحمانی با ذکر این نکته که صادرکنندگان رفتاری نکنند که بازار داخلی خالی شود، بیان داشت:دو موضوع صادرات و تنظیم بازار داخلی باید حل و فصل شود، گفت: صادر کنندگان نباید به شکلی رفتار کنند که مردم فکر کنند که با صادرات بازار داخلی خالی و گرانی ایجاد می‌شود و همزمان منافع تولیدکنندگان را باید در نظر داشت؛ در مواقع زیادی صادرات روزمره و زودگذر انجام شده است اما باید توجه داشت که این نوع صادرات پایدار نخواهند بود.

رحمانی همچنین با اشاره به شرایط تحریم گفت: در صورتی که برنامه‌ریزی درستی انجام شود تحریمها فرصت مناسبی برای صادرات خواهد بود اما در چند ماه گذشته نتوانستیم به درستی از این فرصت استفاده کنیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جلسه اخیر خود با تشکلهای لوازم خانگی و پوشاک گفت: ارتباط ما با تشکل ها مداوم و برقرار است، پیرو رفع مشکلات دو حوزه پوشاک و لوازم خانگی با اولویت تامین نیاز داخل تامین و بعد از آن صادرات، مذاکراتی انجام شده است.

 

کد خبر 25974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =