از خرید تا گردشگری، آسیب اقتصاد فرانسه از اعتراضات خیابانی

به گزارش خبرگزاری AFP، بسته شدن مغازه‌های پاریس در آستانه کریسمس و آشوب در خیابان‌ها به واسطه اعتراض‌های خیابانی «جلیقه‌ زردها» ضربه‌ای شدید به اقتصاد فرانسه وارد می‌کند و وزیر اقتصاد این کشور هم آن را «فاجعه» توصیف کرده است

به گزارش خبرگزاری AFP، بسته شدن مغازه‌های پاریس در آستانه کریسمس و آشوب در خیابان‌ها به واسطه اعتراض‌های خیابانی «جلیقه‌ زردها» ضربه‌ای شدید به اقتصاد فرانسه وارد می‌کند و وزیر اقتصاد این کشور هم آن را «فاجعه» توصیف کرده است. 

در این رابطه وزیر اقتصاد فرانسه اعلام کرده است که دامنه تاثیرات منفی اعتراض های جاری در فرانسه بر اقتصاد زیاد است و در آینده ابعاد بیشتری از این موضوع نمایان می شود.

لومر گفت: تاثیر اعتراض ها در برخی بخش های خرده فروشی مشهود است و در این بخش شاهد کاهش 15 تا 25 درصدی خرید و فروش مواجه هستیم. 

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در یک سخنرانی تلویزیونی با اشاره به اعتراضات اخیر در این کشور، از افزایش صد یورویی حداقل دستمزد از سال آینده میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین متعهد شد که مالیات بازنشستگان را کاهش داده و مالیات اضافه ساعات کار را حذف کند.

او در عین حال گفت که از اعمال دوباره مالیات بر ثروتمندان خودداری می‌کند و به جای آن با تخلفات مالیاتی برخورد خواهد کرد.

با ادامه اعتراضات سیاسی در پاریس، فروشگاه‌های جواهرات لوکس، الماس‌ها و ساعت‌های خود را از ویترین‌ها جمع کرده‌اند و توریست‌هایی که قصد سفری خاطره‌انگیز به پاریس را داشتند، با خیابان‌های پرآشوب و مغازه‌های بسته مواجه شده‌اند. برج ایفل، موزه‌ها و خواروبار فروشی‌ها که در آستانه کریسمس بیشترین فروش خود را دارند، این روزها بسته‌اند.

سفارت آمریکا به شهروندان خود هشدار داده از تجمعات خیابان‌های پاریس دوری کنند و کشورهای بلژیک، پرتغال و جمهوری چک توصیه‌ کرده‌اند مردم سفر خود را به فرانسه به تعویق بیندازند.

تظاهرات حتی شهرهای پرتوریست دیگر فرانسه مثل بوردوکس و تولوز را هم تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر دارایی فرانسه وعده داده به کسب‌وکارهایی که تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته‌اند، کمک مستقیم کند.

با این حال، به نظر نمی‌رسد معترضانی که به جلیقه زرد معروف شده‌اند، بعد از چند هفته اعتراض به افزایش هزینه‌های زندگی و مالیات، از خواسته خود کوتاه بیایند.

از آنجایی که توریست‌ها علاقه‌ای ندارند با گاز اشک‌آور در خیابان‌های پاریس مورد استقبال قرار بگیرند، «گروه ملی هتل‌های زنجیره‌ای» پیش‌بینی کرده رزرو هتل برای تعطیلات سال نو، 10 درصد کاهش یابد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود خرده‌فروش‌های بزرگ با کاهش 15 درصدی درآمد و کسب‌وکارهای کوچک با کاهش بیش از 40 درصدی درآمد مواجه شوند.   

کد خبر 25977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =