چشم‌انداز اقتصاد جهان در ۲۰۱۹

به گزارش سایت fin24، تنش‌های تجاری بین آمریکا و چین در سال آینده میلادی همچنان ادامه خواهد یافت و بالا رفتن تعرفه‌های تجاری از سوی دو کشور، محیطی با «رکود تورمی» بیشتر، یعنی همراه با رشد کند و تورم بالا ایجاد خواهد کرد.

طبق پیش‌بینی شرکت مدیریت دارایی بریتانیایی شرودرز، در سال 2019 رشد اقتصادی جهان از 3.3 درصد تخمین زده شده در سال 2018 به 2.9 درصد سقوط خواهد کرد. در سال جدید پیش رو، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) آمریکا 2.4 درصد خواهد بود. کاهش بیشتر مالیات، بالا رفتن نرخ بهره و اثرات ادامه جنگ تجاری با چین، بر رشد اقتصادی آمریکا اثرگذارند.

در حوزه یورو، به دلیل جنگ تجاری بین آمریکا و چین، رشد اقتصادی در نیمه نخست سال 2019 کندتر خواهد شد. طبق پیش‌بینی شرودرز، رشد GDP از 1.9 درصد در سال 2018 به 1.6 درصد در سال 2019 خواهد رسید. البته با فرض اینکه برگزیت به آرامی اتفاق بیفتد، بریتانیا شاهد افزایش رشد اقتصادی در سال 2019 خواهد بود و رشد GDP آن 1.4 درصد پیش‌بینی می‌شود.

رشد GDP ژاپن در سال 2019 هم 1 درصد پیش‌بینی شده که تغییر چندانی را نسبت به سال 2018 نشان نمی‌دهد.

در بازارهای نوظهور این تصویر کمی پیچیده‌تر است و چین و دیگر اقتصادهای آسیایی بزرگ تحت فشار تنش‌های تجاری با آمریکا قرار خواهند گرفت و با تقاضای کمتر در بخش تکنولوژی مواجه خواهند شد. شرودرز پیش‌بینی کرده رشد اقتصادی چین کاهش یافته و از 6.6 درصد در سال 2018 به 6.2 درصد در سال 2019 برسد. در میان اقتصادهای نوظهور، آمریکای لاتین احتمالا نقطه درخشان خواهد بود و اقتصاد برزیل پس از ثبات سیاسی در این کشور، تقویت خواهد شد.

با توجه به اینکه بیشتر مناطق دنیا کاهش رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند و قیمت نفت هم همچنان نزولی است، پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم جهانی در سال 2019 افزایش یافته و به 2.9 درصد برسد. این اتفاق، نتیجه بالا رفتن تورم در بازارهای نوظهور است که پایین بودن ارزش پول، قیمت کالاهای وارداتی را بالا می‌برد.

ترکیب بالا رفتن نرخ بهره در آمریکا و شروع سیاست‌های پولی سختگیرانه در کشورهای دیگر، می‌تواند به کاهش ارزش دلار در سال 2019 منجر شود.

کد خبر 26092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =