تغییر معادلات منطقه ای به نفع ایران

تا سال ۹۶، ایران پس از ترکیه و چین در رتبه سوم کشور‌های حاضر در بازار عراق قرار داشت، اما با آغاز تحریم‌‌ها در سال ۹۷، این معادله تغییر کرد و ایران طی ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته، تبدیل به اولین کشور حاضر در بازار عراق شد

سفر نخست‌وزیر عراق به تهران در حالی آغاز شد که عراق در سال ۹۷ به یکی از مهم‌ترین شرکای اقتصادی ایران تبدیل شد؛ سفری که با توجه به هیات همراه عبدالمهدی و مذاکرات قبلی سران دو کشور می‌تواند نوید آینده خوب اقتصادی دو کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز نگاهی به تجارت دو کشور طی یک دهه گذشته نشان می‌دهد میزان صادرات انواع کالا‌های ایرانی به عراق از ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار در سال ۱۳۸۷ به ۵ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار در سال ۹۰، ۵ میلیارد و ۹۴۹ میلیون دلار در سال ۹۲ و ۶ میلیارد و ۴۲۴ میلیون دلار در سال ۹۶ رسیده است.

این یعنی تا سال ۹۶، ایران پس از ترکیه و چین که به ترتیب ۹ و ۴/ ۸ میلیارد دلار صادرات کالا به عراق داشتند، در رتبه سوم کشور‌های حاضر در بازار عراق قرار داشت.

اما با آغاز تحریم‌‌ها در سال ۹۷، این معادله تغییر کرد و ایران توانست طی ۱۱ ماه ابتدایی سال گذشته، رکورد ۹ میلیارد دلاری صادرات به عراق را ثبت کند و تبدیل به اولین کشور حاضر در بازار عراق شود.

سفر عادل عبدالمهدی به ایران به دنبال سفر اخیر رئیس‌جمهوری ایران به عراق صورت گرفته و با توجه به سهم بزرگی که مذاکرات اقتصادی در دیدار گذشته مسوولان ارشد دو کشور در بغداد داشت، می‌توان پیش‌بینی کرد که در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران نیز همان سطح از مذاکرات ادامه یابد.

در همین ارتباط سیامک کاکایی پژوهشگر ارشد مسائل عراق درخصوص اهداف سفر نخست‌وزیر عراق به تهران و اینکه بغداد چه موضعی می‌تواند در مقابل تحریم‌های آمریکا علیه ایران اتخاذ کند، گفت: «در بحث تحریم‌ها عراق به‌عنوان کشوری که به‌تازگی از مشکلات اقتصادی و تروریسم رهایی یافته است، در تلاش است تا خود را از این وضعیت جدا کند.

در مرحله بعد خود عراقی‌ها ارتباط با ایران را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و در تلاشند تا در مسیر توسعه و بازسازی، از ظرفیت‌هایی چون انرژی، نفت و مبادلات اقتصادی استفاده کنند. بنابراین این اراده وجود دارد که عراقی‌ها بتوانند به تجارت با ایران ادامه دهند و بحثی درباره چگونگی استفاده از ارزهای ملی در این‌خصوص قابل معنا است.

کاکایی افزود: «در عین حال عراقی‌ها تلاش می‌کنند ضمن ایجاد روابط با آمریکا، حفظ رابطه با ایران را نیز تقویت کنند. این مساله هم به نیاز عراقی‌ها به این تعاملات در موضوع بازسازی برمی‌گردد و هم در بحث اجتماعی به پیچیدگی و تنیدگی‌هایی که بین دو ملت وجود دارد.»

او درخصوص موضوع میانجیگری عراق بین ایران و عربستان نیز گفت: «عربستان به‌دنبال حضور پرنفوذ اقتصادی در عراق است تا بتواند ضمن خنثی کردن نفوذ اقتصادی ایران، زمینه را برای افزایش نفوذ سیاسی خود و کاهش نفوذ سیاسی ایران صورت دهد.

در چنین فضایی شایعاتی درخصوص میانجیگری عراق بین ایران و عربستان مطرح شده که پیشتر نیز بحث‌هایی در ارتباط با رایزنی رهبران عراقی با ایران و عربستان مطرح شده بود که راه به جایی نبرد. با توجه به نوع وضعیت خاصی که در روابط ایران و عربستان وجود دارد، نمی‌توان خوش‌بین بود که عراق بتواند نقش تاثیرگذاری در این بین ایفا کند.»

کد خبر 26748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =