مبادلات تجاری با چین و کنلون بانک به روال سابق ادامه دارد/ تنها مرجع قابل استناد اطلاعیه بانک مرکزی است

اطلاعیه بانک مرکزی در این زمینه تنها مرجع قابل استناد است و به روشنی اعلام کرده است که کالاهای غیرتحریمی از طریق بانک های غیر تحریمی قابل معامله است. روزگذشته نیز وزیر امورخارجه چین اعلام کرد که ما به تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران عمل نمی کنیم و آن را قبول نداریم و در این صورت بحث خرید نفت و جریان مبادلات به روال سابق برقرار است و تغییری در مبادلات تجاری با ایران پیش نیامده است.

به گزارش اگزیم نیوز از روزهای ابتدایی سال بحث ادامه همکاری کنلون بانک با ایران بارها از سوی منابع و افراد مختلف تایید و تکذیب شد  تا اینکه  در اول اردیبهشت بانک مرکزی در اطلاعیه ای از آخرین وضعیت همکاری های بانکی با کنلون بانک چین خبر داد. در این اطلاعیه آمده است " پيرو مذاكرات اخير انجام شده با مديران كنلون بانك چين، در حال حاضر تغييری در سياست‌های بانك كنلون در معاملات كالاهای غيرتحريمی با بانك‌های غير تحريمی ايرانی ايجاد نشده است و مسئولين بانك مذكور اعلام كردند به همكاری خود با بانك‌های ايرانی غيرتحريمِی برای معاملات و پرداخت‌های مربوط به کالاهای غیرتحریمی ادامه خواهند داد."

بعد از انتشار این اطلاعیه یک منبع آگاه بانکی در گفتگو با فارس اعلام کرد که قطع ارتباط بانک کونلون چین با ایران، هیچ ارتباطی با FATF ندارد و این بانک پس از تمدید معافیت‌های تحریمی، ارتباط خود را دوباره برقرار خواهد کرد.

این منبع آگاه بانکی با تأکید بر اینکه شرایط فعلی با ۶ ماه پیش تفاوت‌های چشم‌گیری دارد، ادامه داد: ‌دسترسی‌های بانک مرکزی ایران به «یوآن» بسیار گسترده تر شده است و قابل مقایسه با ۶ ماه پیش نیست و این دوره گذار‌ بدون تنش‌های بنیادین عبور خواهد کرد.

اما در تازه ترین اظهارنظر فریال مستوفی رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق بازرگانی ایران اعلام کرده است که از 5 نوامبر 2018 با خروج دونالد ترامپ از برجام، بانک کنلون به‌دلیل فشار سی ان پی سی اعلام کرد که با ایران فقط می‌تواند در حوزه کالاهای بشردوستانه کار کند.

وی با تاکید براینکه کنلون بانک از طریق ال سی می‌تواند مبادلات بشردوستانه را ادامه دهد یادآورشده است که مشکل اصلی بانک چینی، تبعاتی است که بعد از لغو معافیت‌ها برای ایران ایجاد می‌شود.

براساس آخرین آمار در سال ۹۷ کشور چین میزبان ۹ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تن انواع کالا از ایران بوده است که ۲۰.۸۰ درصد از حجم کل صادرات کشور را شامل می‌شود از این رو چین در رده اول کشورهای دریافت کننده کالا از ایران قرار دارد.

با توجه به اینکه میزان صادرات ایران به چین در سال ۹۶، ۹ میلیارد و ۱۲ میلیون دلار بود، بنابراین حجم صادرات به این کشور طی سال ۹۷ با رشد ۲.۲۸ درصدی نسبت به سال ۹۶ همراه بوده است.

در این زمینه مجیدرضا حریری نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با اگزیم نیوز با تاکید براینکه اطلاعیه بانک مرکزی در این زمینه تنها مرجع قابل استناد و انتشار است، اظهار داشت: مقرر شده است که از یک کانال تصمیمات اعلام شود و تنها مرجع و مسوول ارتباطات ارزی کشور بانک مرکزی باشد.در این زمینه اتاق بازرگانی و حتی وزارت امورخارجه نیز حق ورود به مباحث ارزی را ندارند. بنابراین براساس توافقات در حوزه ارزی تنها مواردی حق رسانه ای شدن دارد که بانک مرکزی پیش از آن اطلاعات لازم را منتشر کرده باشد زیرا بحث منافع ملی کشور مطرح است و این امر اولویت دارد بر منافع و دیدگاه های شخصی افراد، براین اصل الزامی است که افراد غیر مسوول در این زمینه اظهار نظر نکنند.

وی با اشاره به اینکه اطلاعیه بانک مرکزی به روشنی اعلام کرده است که کالاهای غیرتحریمی از طریق بانک های غیر تحریمی قابل معامله است، یادآورشد: روزگذشته نیز وزیر امورخارجه چین اعلام کرد که ما به تحریم های یک جانبه امریکا علیه ایران عمل نمی کنیم و آن را قبول نداریم و در این صورت بحث خرید نفت و جریان مبادلات به روال سابق برقرار است و تغییری در مبادلات تجاری با ایران پیش نیامده است.

حریری با بیان اینکه امکان دارد در روش و مدل دادوستد تغییرات اجرایی به وجود آمده باشد اما در ماهیت آن اتفاق خاصی نیافتاده، خاطرنشان ساخت: این امر حاصل مذاکرات رسمی بین دو کشور است. براین اصل شاید در برخی موارد در بحث تجارت خارجی با مشکل مواجه شویم اما باید این نکته را در نظر بگیریم که در شرایط عادی نیستیم و تحریم ها محدودیت هایی را برای ما بوجود آورده، بنابراین امکان دارد یک گروه یا فرد در معاملات تجاری شان با چین دچار مشکل شوند و در مقابل برخی هم بتوانند امتیازات بیشتری بگیرند ولی اینها موارد استثنایی است و نباید آن را به کل تعمیم داد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سوال که وضعیت صادرات به کشور چین در سال جاری چگونه ارزیابی می شود؟ عنوان کرد: از آنجا که تحریم ها درمورد صادرات غیر نفتی مطرح نیست ومقصد بزرگ صادراتی کشور هم با بیش از 23 درصد از صادرات غیر نفتی در حوزه های پتروشیمی، میعانات، معادن بزرگ و مواد معدنی کشورچین است، پیش بینی می شود که این روال ادامه پیدا کند. البته تجارت خارجی ما با زمان غیر تحریم تفاوت های بسیار دارد و قطعا آثار تحریم در مبادلات ما با دنیا در آمار گمرک اعلام می شود اما به مفهوم این نیست که عملیات تجاری ما متوقف شده بلکه عملیات جاری است با موانعی که حاصل تبعات تحریم است که در مورد چین این محدودیت ها بسیار کمتر از سایر کشورها است.  

 

 

 

کد خبر 27851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =