احتمال سقوط قیمت ارز با تشکیل بازار متشکل پولی

کریمی گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی منابع ارزی را تقویت کرده، عرضه ارز را افزایش داده و قیمت آن را کاهش می دهد

عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس،گفت: تشکیل بازار متشکل ارزی منابع ارزی را تقویت کرده، عرضه ارز را افزایش داده و قیمت آن را کاهش می دهد.

به گزارش اگزیم نیوز علی اکبر کریمی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به برنامه بانک مرکزی برای حفظ و تقویت ثبات نسبی بازار ارز از طریق عملیاتی کردن بازار متشکل ارزی، گفت: تشکیل این بازار یکی از گام های موثر و مفیدی بوده که توسط بانک مرکزی برداشته شده و از سال گذشته مورد درخواست و تاکید کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و تمامی صاحبنظران و کارشناسان بوده است که متاسفانه دولت به این نیاز و نظر کارشناسی توجه نکرد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی،افزود: اکنون که رییس کل بانک مرکزی به ضرورت تشکیل بازار متشکل ارزی رسیده و اعلام کرده که تصمیم دارد این بازار را ایجاد کند مجلس از این طرح استقبال و حمایت می کند.

وی با بیان اینکه بازار متشکل ارزی برای ایجاد ثبات و پایداری در بازار ارز بسیار موثر و مفید است، ادامه داد: تشکیل این بازار انگیزه صادرکنندگان را برای ورود ارز به داخل کشور و فروش آن به متقاضیان بالا می برد که بر این اساس منابع ارزی تقویت شده، عرضه ارز افزایش یافته و قیمت آن نیز بالطبع کاهش می یابد.

در حال حاضر سامانه نیما با مسائل و مشکلاتی در حوزه های مختلف به ویژه تزریق ارز صادراتی به این سامانه روبرو بوده که این مشکلات باید شناسایی و رفع شود

کریمی با اشاره به اینکه افراد مجاز به فعالیت در بازار متشکل ارزی از سوی بانک مرکزی اعلام می شوند، تاکید کرد: نَفس تشکیل بازاری که دارندگان ارز و متقاضیان آن بتوانند در یک فضای رقابتی و تحت نظارت بانک مرکزی معاملات ارزی خود را انجام دهند اقدامی بسیار مفید و مثبت بوده و صرافی ها نیز می توانند براساس ضوابط بانک مرکزی در این بازار فعالیت کنند.

وی با تاکید بر اینکه تشکیل بازار متشکل ارزی به مثبت شدن عملکرد سامانه نیما نیز کمک می کند، افزود: در حال حاضر سامانه نیما با مسائل و مشکلاتی در حوزه های مختلف به ویژه تزریق ارز صادراتی به این سامانه روبرو بوده که این مشکلات باید شناسایی و رفع شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه شواهد و قرائنی برای افزایش قیمت ارز در میان مدت وجود ندارد، تصریح کرد:  باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا از یک سو کالاهای موردنیاز کشور تامین شود و از سوی دیگر صادرکنندگان برای بازگشت ارز به کشور  و ورود آن به سامانه نیما انگیزه داشته باشند که بازار متشکل ارزی این انگیزه را ایجاد می کند.

کد خبر 27936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =