ایجاد زنجیره ارزش افزوده در کشور با عبور از خام فروشی

غلامعلی رخصت معتقد است عمر خام فروشی رو به پایان است؛ ممکن است این جراحی اقتصادی سخت باشد اما بی تردید در سال آینده شرایط بهتری را به نسبت امسال خواهیم داشت

عضو اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: اقتصاد کشور بیش از یکی دو سال دیگر به نفت وابسته نیست امروز مدیران کشور به این نتیجه رسیده اند که می بایست بهره برداری مطلوبی از نفت، این ثروت خدادادی داشته باشند و در مسیری حرکت می کنند که از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیرند.

 وی بیان داشت: بارها در مورد فروش فله ای زعفران و عواقب منفی آن شنیده ایم؛ خام فروشی نفت بسیار بدتر از خام فروشی سایر محصولات است؛ ایجاد ارزش افزوده در اقتصاد کشور یک ضرورت است؛ باید پتروشیمی ها را وادار کنیم تا بیش از گذشته نفت را به نیاز واحدهای تولید تبدیل کنند.

غلامعلی رخصت در ادامه گفت: بعنوان مثال اگر بتوانیم نفت را به محصولات نساجی از جمله پلی استر  تبدیل کنیم، یک بشکه نفت 75 دلاری ارزش افزوده ای معادل 5 هزار دلار ایجاد خواهد کرد.

رخصت اذعان داشت: با توجه به تغییرات نرخ ارز، امروز صادرات هرگونه کالا، توجیه اقتصادی دارد؛ به هر حال عمر خام فروشی رو به پایان است؛ ممکن است این جراحی اقتصادی سخت باشد اما بی تردید در سال آینده شرایط بهتری را به نسبت امسال خواهیم داشت.

این فعال اقتصادی با سابقه در حوزه نساجی گفت: امروز زمان همدلی دولت، بخش خصوصی و بانک هاست؛ تحول اقتصادی در گرو عمل است و می توان با تلفیق عزم جدی و همدلی نهادهای یادشده به هدف گذاری های انجام شده در اقتصاد دست یافت.

غلامعلی رخصت ضمن ابراز رضایت از عملکرد بانک توسعه صادرات ایران گفت: خدمت رسانی در بانک توسعه صادرات ایران به شکل احسنت انجام می پذیرد و خوشبختانه جامعه فعالان اقتصادی صادرات محور استان،رضایت کامل از خدمات این بانک دارند.

وی افزود: سلسله نشست های تخصصی آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات در افزایش سطح آگاهی و تعامل صادرکنندگان و بانک موثر است.

رخصت با اشاره به شرایط حساس کشور اظهارداشت: تحریم های ناجوانمردانه وضعیت دشواری را برای اقتصاد کشور رقم زده و هر آنچه در توان داشته برای محدود کردن فروش نفت به کار برده است.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز در ادامه برگزاری سلسله نشست های آشنایی با خدمات بانک توسعه صادرات ایران،شعبه بانک توسعه صادرات خراسان رضوی، دهم اردیبهشت ماه میزبان اولین نشست در سال جدید بود؛ کارشناسان و مدیران بانک توسعه صادرات با حضور در این نشست پاسخگوی سوالات فعالان اقتصادی بودند. 

 

کد خبر 27962

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =