تحریم ها شکست می خورند

theconversation در گزارشی با اشاره به این که ترامپ در تلاش است مردم ایران را علیه دولت قرار دهد گفت مردم می دانند عامل این مشکلات دولت آمریکا است بنابراین این تحریم ها نتیجه ای نخواهند داشت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز وبسایت معتبر آمریکایی theconversation در گزارشی با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران نوشت: ایالات متحده ده ها سال است که در حال جنگ با ایران است و این موضوع تازگی ندارد؛ جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران چهار دهه است که ادامه دارد و مردم ایران با آن غریبه نیستند و این جنگ در دوره های مختلف قربانیان زیادی را که غیرنظامی بوده و از مردم بوده اند گرفته است.

این در حالی است که باعث نشده اند آمریکایی به اهدافی که دنبال می کنند دست یابند اما آمریکا با خروج از برجام نشان داد هنوز قصد دارد از تحریم به عنوان یک مبارزه استفاده کند.

در این مسیر علاوه بر تحریم های اولیه از تحریم های ثانویه نیز استفاده می کند و همین موضوع شرایط اقتصادی را برای اقشار مختلف اعم از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان جامعه، صادراتی ها و واردکنندگان و ... سخت می کند.

تحریم های کنونی هرچند برخلاف دوره قبل چندجانبه نیستند و تحریم های یک جانبه طبعا اثرات کمتری دارند اما ترس از سیاست های تحریمی آمریکا عکلا سایر کشورها را نیز در شرایط تحریم قرار داده و همان نتیجه تحریم های چندجانبه را به همراه دارد؛ فقط تحت پوشش سازمان ملل نیست.

برای مثال، هنگامی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2006 تحریم های هدفمند علیه ایران را بر فعالیت های غیرقانونی هسته ای خود اعمال کرد، اعضای اتحادیه اروپا و سایر کشورها قادر به پیوستن به ایالات متحده برای اعمال فشار علیه تهران بودند که ایران را به میز مذاکره آورند که نه سال بعد به برجام منجر شد.

اما ایالات متحده این فرآیند چند جانبه داوطلبانه را کنار گذاشت و هنگامی که از توافق عقب نشینی کرد و "تحریم ثانویه " را به طور یک جانبه تحمیل کرد سایر کشورها یا شرکت هایی که نفت ایران یا سایر محصولات مشخص شده را در تجارت با تهران خریداری می کنند مجازات خواهند شد.

گرچه اکثر کشورها با خروج ایالات متحده از برجام مخالفند و برخی این تحریم ها را نقض حاکمیت خود می دانند، اما مجبورند تمکین کنند زیرا ارتباطشان با آمریکا که با آن تراز تجاری گسترده ای هم دارند متوقف می شود. این موضوعات باعث می شود صادرات نفت و درآمد ملی ایران کاهش یابد، تورم افزایش یابد و مشکلات اقتصادی افزایش یابد.

ریال ایران بیش از 60 درصد از ارزش خود را در سال گذشته از دست داده و باعث صرفه جویی در هزینه های عادی ایرانیان شده است. نشانه هایی وجود دارند که تحریم های جدید مهار جریان ورود کالاهای انسان دوستانه را هدف قرار داده و به کمبود داروهای تخصصی برای بیماری های خاص دامن زده است.

بنابراین به نظر می رسد این تحریم ها و مجازات مردم ایران یک سیاست عمدی از طرف آمریکا است. این تصمیم برای آن است که مردم را از حکومت ناراضی کنند اما باید گفت این سیاست کاملا بی اثر است زیرا درست است که ایرانیان از سیاست های اقتصادی دولت خود انتقاد می کنند، اما ترامپ را به خاطر مشکلات ناشی از تحریم مقصر می دانند.

کاخ سفید این واقعیت ها را نادیده می گیرد و به تحریم های تجاری سختگیرانه ادامه می دهد و امیدوار است که مشکلات تهران را افزایش دهد اما هیچ نشانه ای از تسلیم شدن تهران وجود ندارد که نشان می دهد سیاست تحریم شکست خورده است.

کد خبر 28077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =