دادفر: تعادل قیمت ها با ورود خودروهای دسته دوم خارجی و هیبرید

واردات خودروی دسته دوم خارجی منجر به ایجاد بازار انتخاب و رقابت برای فروشندگان و خریداران می شود. مجلس با تصویب تعرفه صفر‌درصد برای واردات خودروهای تمام‎برقی و هیبرید قدم اول را برداشته که امیدواریم دولت نیز بتواند برای تحقق قانون واردات آزاد خودروهای هیبرید و تمام‎برقی تصمیم خود را عملیاتی کند

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با اگزیم نیوز در مورد مصوبه جدید دولت برای  آزاد سازی واردات خودروهای دست دوم به کشور، اظهار داشت : واردات این نوع از خودروها نیز منجر به خروج ارز از کشور خواهد شد، بنابراین اگر قرار است خودرویی وارد و ارز از کشور خارج شود چه تفاوتی می‌کند که این خودرو نو باشد و یا دست دوم؟

وی با تاکید براینکه واردات خودروی دسته دوم خارجی منجر به ایجاد بازار انتخاب و رقابت برای فروشندگان و خریداران می شود، یادآور شد: در زمانی که دولت سهامدار شرکت های خودرویی بود واردات خودرو دست دوم ممنوع شد زیرا قیمت این خودروها به میزان کارکرد آنها از ۲۵ تا ۸۰ درصد کاهش را در پی داشت که این امر مزیت خرید یک خودروی خارجی با مدل پایین را نسبت به خودروهای صفر کیلومتر تولید داخل نشان می داد اما برای حفظ بازار خودروسازان داخلی این امر ممنوع شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه نیاز فعلی مصرف کنندگان نهایی خودرو اعم از داخلی و خارجی و انتظار آنان از بازارهای فروش خودرو‌، اعمال سیاست‌های بلندمدت است، عنوان کرد: مجلس با تصویب تعرفه صفر‌درصد برای واردات خودروهای تمامبرقی و هیبرید قدم اول را برداشته که امیدواریم دولت نیز بتواند برای تحقق قانون واردات آزاد خودروهای هیبرید و تمامبرقی تصمیم خود را عملیاتی کند.

به گفته دادفر ضروری که دولت و مجلس با ورود خودروهای صفر کیلومتر نیز موافقت کنند زیرا امکان واردات این دسته از خودروها می تواند از طریق تامین سرمایه خارجی انجام شود اما برای خودروهای دست دوم دولت باید ارز خارج کند. در این زمینه برای واردات خودرو‌های دسته دوم نیازمند خروج ارز از کشور هستیم ولی در نقطه مقابل برای واردات خودرو‌های صفر کیلومتر هیچ منبع تامینی برای آن‌ها وجود ندارد و واردات آنها به راحتی امکان پذیراست.

وی با تاکید براینکه طبق ماده 4 قانون حمایت از حقوق مصرف کننده در زمینه ارایه خدمات پس از فروش تولید کنندگان و وارد کنندگان کالاهای سرمایه ای از جمله خودرو  و داشتن نمایندگی در ایران خاطرنشان ساخت : برای واردات خودروهای دست دوم باید سن مشخصی برای واردات اعلام شود که در این زمینه خودروهای با حداکثر سن ۵ سال و مسافت بالای ۱۰۰ هزار کیلومتر مناسب به شمار می‌رود و  ارزش واردات خواهند داشت.

به گزارش اگزیم نیوز با توجه به سیاست های جدید دولت در کنترل بازار خودرو و در پی برخورد دستگاه قضا با برخی سایت‌های فروش خودرو و جلوگیری از قیمت‌سازی در فضای مجازی و همچنین با مطرح شدن بحث بازگشت قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت، روند کاهشی  قیمت خودرو در بازار همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر با انتشار خبر آزاد شدن واردات خودروهای تمام برقی و تمام هیبریدی واکنش بازار سقوط قیمت ها بود.

نمایندگان  مجلس در نشست علنی 29 اردیبهشت سال جاری در جریان بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو، با ماده 4 این  طرح موافقت کردند. در ماده (4) آمده است: واردات خودروهای سواری تمام برقی – بنزینی (تمام هیبریدی) تا زمان تولید آنها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف است. دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم کند. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (3) این قانون تامین می‌شود.

مجلسی‌ها اعتقاد دارند که این مصوبه کمک زیادی به کنترل بازار خودرو می‌کند و به زودی شاهد کاهش چشم‌گیر قیمت خودروها خواهیم بود. بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در این زمینه می‌گوید: خوشبختانه با وجود لابی و ارتباطات قوی خودروسازان، کلیات طرح ساماندهی  بازار خودرو در مجلس به تصویب رسید. البته ما خواستار برگشت به طرح اولیه براساس آیین‌نامه بودیم، اما این درخواست پذیرفته نشد و با توجه به تغییراتی که در محتوای طرح رخ داده بود، ناچار بودیم این طرح را مجددا به کمیسیون برگردانیم.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 متذکر می‌شود:‌ یکی از پیشنهادات دیگر ما در این طرح با توجه به مشکلات آلایندگی و زیست‌محیطی خصوصا در کلان شهرها این بوده که از واردات خودروهای هیبریدی حمایت شود و تعرفه واردات این خودرو ها مشابه سال گذشته باشد.

وی همچنین با اشاره به معاف شدن خودروهای هیبریدی و تمام برقی از عوارض واردات براساس مصوبه  مجلس تاکید می‌کند: این امر به ترغیب مردم برای مصرف این نوع خودروها کمک کند و باعث کاهش قیمت آن‌ها، رقابت‌پذیر کردن بازار، کاهش آلودگی و کاهش قیمت‌ها می‌شود و بازار را از حالت انحصاری بیرون می‌آورد.

 تنها چند روز پس از خبر آزادسازی صادرات خودرو‌های دسته دوم چینی و احتمال ورود آن‌ها به خاورمیانه می‌گذشت که اظهاراتی مبنی بر واردات این دسته از خودرو‌ها به کشور مطرح شد تا جایی که سفیر کشورمان در توییتی اظهار کرد «موضوع واردات خودرو‌های دست دوم با کیفیت که می‌تواند قیمت خودرو‌های مناسب را تاحد زیادی کاهش دهد در ایران نیز شایسته بررسی جدی است.»

وی همچنین تاکید کرده که سالهاست بسیاری از کشور‌ها حتی کشور‌هایی مانند روسیه، چین و هند که خود دارای صنایع داخلی تولید خودرو هستند، برای رفاه مردم، مدیریت بازار، کاهش قیمت و افزایش استاندارد‌های محیط زیست، واردات خودرو‌های دست دوم کمپانی‌های مهم اتومبیل‌سازی را با تعرفه و تضمین کیفیت تسهیل کرده اند.

در این زمینه سعید موتمنی رییس اتحادیه فروشندگان اتومبیل نیز پیش بینی می کند که با فروکش کردن هیجان بازار، افت دوباره قیمت ها تا 50 درصد در راه است.

خودروسازان ۱۰۰ هزار خودرو جدید به بازار عرضه می‌کنند

به گفته مشاورعالی و دستیار ویژه وزیرصمت با تکمیل خودروهای دارای کسری قطعات، خودروسازان به زودی ۱۰۰هزار خودرو جدید به بازار عرضه می‌کنند.

صادق نجفی با اعلام این خبر که برای تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعات پیشرفته، قرار است این خودروها به‌زودی به بازار عرضه شوند، یادآورشد: پویش ملی داخلی‌سازی قطعات خودرو، توسط شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو به اجرا درآمده و قرار است بخش اعظمی از خودروهای ناقص این شرکت‌ها که به‌دلیلی کسری قطعات در پارکینگ‌ها انبار شده، به‌زودی تکمیل شده و به بازار عرضه شود.

مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت در خصوص چگونگی تأمین قطعات این خودروها، تصریح کرد: قرار است کمبود قطعات این خودروها با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و همچنین منابع جدید خارجی تأمین شود تا 100 هزار خودرو ناقص به‌سرعت در اختیار مشتریان و خریداران قرار گیرد.

نجفی با بیان اینکه براساس آمارهای موجود 60 هزار خودرو متعلق به ایران‌خودرو و 40 هزار دستگاه نیز متعلق به  سایپا است، گفت: این خودروها تاکنون به‌دلیل عدم رسیدن به مرحله تجاری، به بازار عرضه نشده و با توجه به سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت و سرمایه‌گذاری‌هایی که این شرکت‌ها جهت تأمین قطعات کسری انجام داده‌اند، به‌زودی به بازار عرضه خواهند شد. به‌نظر می‌رسد با عرضه این تعداد خودرو، بسیاری از تعهدات قبلی این دو خودروساز تحت پوشش قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن، ورود این حجم از خودروهای پرتیراژ داخلی به بازار، روند کاهش قیمت‌ها را نیز تسریع خواهد بخشید.

 

 

کد خبر 28119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =