صدور ۷۰۰ جواز تاسیس جدید در حوزه لوازم خانگی برای کنترل بازار

هزار و ۵۶۴ واحد فعال تولیدی در زمینه لوزام خانگی داریم که ۶۵ هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند. بیش از ۷۰۰ جواز تاسیس جدید صادر شده که می تواند ۲۸ هزار شغل جدید ایجاد کند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز، مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره تمهیدات وزارت صمت برای تنظیم بازار لوازم خانگی گفت: هزار و 564 واحد فعال تولیدی در زمینه لوزام خانگی داریم که 65 هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند. بیش از 700 جواز تاسیس جدید صادر شده که می تواند 28 هزار شغل جدید ایجاد کند. 

محمد رضا کلامی افزود: در حمایت از تولید، اتکا را بر تولید داخل قرار داده ایم بنابراین به هرمیزان که کشور نیاز داشته باشد ظرفیت تولید در داخل کشور فراهم است. در سال 97 به دلیل تحریم ها برخی برندهایی که در کشور عرضه می شد ما را ترک کردند بنابراین با سیاست گذاری های لازم اتکا را بر تولید قرار دادیم. 

او گفت: با استفاده از شرایط تحریم به عنوان یک فرصت پیش آمده می توانیم به سمت تولید برویم و واردات را ممنوع کنیم. افزایش تولید موجب سرشکن شدن قیمت ها و رقابت بیشتر در زمینه کیفیت بهتر خواهد شد. 

به گفته وی بزرگترین مشکل تولید ما تیراژ بالای محصولات خارجی بود که با تعرفه حمایتی 36 درصدی در زمان آزاد بودن واردات تولید کننده مجبور بود از ارز بازار استفاده کند که مهمترین دغدغه واحدهای تولیدی رقابت با واحدهای خارجی بود که محصولاتشان بیشتر از راه قاچاق وارد کشور می شد.

کلامی در ادامه گفت: در سیاست جدید تمام هدف گذاری معطوف به ظرفیت تولید داخل شده است.

مدیرکل تنظیم بازار وزارت صمت افزود: در شرایط فعلی اگر ممنوعیت واردات برداشته شود با ارز آزاد بازار کالا تامین می شود اما با توجه به اینکه تولید داخل پاسخگوی نیاز کشور را می دهد واردات انجام نمی شود.

او افزود: یکی از علت کاهش تولید سال 97 این بود که واحدهای تولیدی امکان افزایش در تیراژ تولید نداشتند که تصمیم بر این شد عطش و نیاز بازار با پیش فروش برطرف شود. 

کلامی ادامه داد در بودجه سال 98 مجلس مصوب کرد تسهیلات حوزه وزارت صمت را برای زیرساخت ها و سرمایه درگردش در نظر گرفته شود که بخشی پرداخت شده است بنابراین باید سهم وزارت صمت از منابع و تسهیلات نیز تامین باشد که این یکی از مطالبات جدی وزارت صمت برای حمایت از واحدهای تولیدی است.

به گفته وی مکاتبات استفاده از ال سی های داخلی نیز در بانک ها انجام شده است. مجوز پیش فروش محصولات و استفاده از منابع سرگردان به نفع تولید نیز صادر شده است. همچنین برای خودکفایی در زمان تحریم نیز باید منابع و تسهیلات بیشتری اختصاص یابد.
همچنین در ساخت تولیدات داخلی برنامه ریزی تولید قطعه در داخل در دولت انجام شده است تا برای رقابت با محصول و قطعه خارجی شرایط فراهم باشد.

کلامی درباره تمهیدات و سیاست گذاری ها برای کسری در بازار لوازم خانگی گفت: در برنامه ریزی تولید وقتی برآورد نیاز می شود تقاضای بازار از ناحیه زوج های جوان و ازدواج ها نیز درنظر گرفته می شود. 

او افزود: طرح های ما برای تحریک تقاضاست تا واحدهای تولیدی بتوانند امکان بیشتری برای فروش داشته باشند.

کد خبر 28136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =