آزادسازی در بازار ارز

مهرداد لاهوتی گفت بهتر است فضا را آزاد کنیم تا مکانیزیم بازار تعیین کننده قیمت ارز باشد؛ چراکه تجربه مداخله در بازار در گذشته چندان خوشایند نبوده است

رییس سازمان توسعه تجارت روز گذشته در نشست خبری خود از قول رییس کل بانک مرکزی اعلام کرد ۶۰ درصد از ارز حاصل از صادرات در سال ۹۷ به چرخه اقتصاد کشور برگشته است. به گفته وی بر اساس آمار ۱۸ میلیارد یورو ارز به سامانه نیما برگشته است.

وی با بیان اینکه این آمار نشان می‌دهد جریان برگشت ارز از زمانی که سیاست‌های ارزی اصلاح شده،‌ تغییر چشمگیری داشته است، ادامه داد:‌ در سال جاری هم ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما برگشته است. این آمارها حکایت از بهبود روند بازگشت ارز به چرخه کشور دارد که این امر ناشی از تسهیل سیاست های بانک مرکزی برای بازگشت ارز است.

در این ارتباط عضو کمیسیون برنامه و بودجه با استقبال از بهبود بازگشت ارز به کشور این اتفاق را برای بخش تولید کشور مفید دانست و گفت این موضوع باعث ایجاد شفافیت در مکانیزم ارزی کشور شده و توزیع رانت را به حداقل می رساند درحالیکه در گذشته مشخص نبود چه میزانی از ارز به کشور برمی گردد و برنامه ریزی مشخصی روی آن صورت نمی گرفت.

لاهوتی در ادامه گفت بازگشت ارز صادراتی باعث شده تا قیمت ارز بهبود یابد و این مساله واردات را نیز برای تولیدکنندگان بهبود می بخشد و به نفع تولیدکننده است.

وی افزود: امروزه در همه جای دنیا بحث شفاف سازی مطرح است و باتوجه به مفاسد اقتصادی و رانت موجود در کشور این امر لازمه فعالیت های اقتصادی است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: بهتر است صادرکننده ملزم به صادرات محصولات خود به نرخ سامانه نیما نباشد، بلکه باید فضا را آزاد کنیم تا مکانیزیم بازار تعیین کننده قیمت باشد؛ چراکه تجربه مداخله در بازار ارز چندان خوشایند نبود.

وی بیان کرد: کالاهای اساسی از ۱۵ میلیارد دلار تجاوز نمی کند، لذا دولت باید تنها در این مسئله قیمت ارز را تعیین کرده و در بقیه موارد دخالت نکند، چراکه تعادل عرضه و تقاضا قیمت را در سطح بازار تعیین می کند.

 

کد خبر 28143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =