ارز حاصل از صادرات به کشور بازمی‌گردد

بهادر احرامیان معتقد است تحریم ها عامل اصلی بازگشت ارز صادراتی به کشور بوده اند اما با این حال صادرکنندگان در این مسیر تمام تلاش خود را کرده اند

31 تیر ماه مهلت صادرکنندگان کشور برای رفع تعهد ارزی صادرات خود در سال ۹۷ به اتمام رسید.  بر اساس بخشنامه بانک مرکزی تا پیش از این تاریخ صادر کنندگان باید حداقل 70 درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازمی‌گرداندند.

به گزارش اگزیم نیوز؛ تا پیش از فرا رسیدن موعد مقرر بانک مرکزی اعلام کرده بود که اگر ارز حاصل از صادرات به کشور بازنگردد، صادرکنندگان از معافیت‌های مالیاتی برخوردار نخواهند بود و به مراجع قضائی نیز معرفی خواهند شد.

در خبرها آمده است که تاکنون صادرکنندگان زیادی در این رابطه با بانک مرکزی همکاری کرده‌اند، اما همچنان برخی در این رابطه کم کاری کرده و ارز حاصل از صادرات خود را با ضوابط اعلامی از سوی بانک مرکزی رفع تعهد نکرده‌اند.

در دستورالعمل‌ بانک مرکزی این ضوابط اینگونه تعریف شده بود که هر صادرکننده‌ای که به روش‌هایی همچون فروش ارز در سامانه نیما، واردات در مقابل صادرات خود، فروش ارز حاصل از صادرات به واردکننده ثالث یا فروش اسکناس به صرافی‌ها، ۷۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را تا آخر تیرماه، رفع تعهد ارزی نکرده باشد، از معافیت مالیاتی برخوردار نخواهد بود.

در همین خصوص مدیر عامل فولاد یزد در گفت‌وگو با اگزیم نیوز با اشاره به اینکه دلایل محقق نشدن رفع تعهد ارزی از سمت صادر کنندگان متعدد است؛ یکی از مهمترین دلایل آن را شفاف نبودن بخشنامه‌ها دانست و افزود: بخشنامه‌های که در آن به تعهدات اشاره شده، مشخص نمی‌کند که صادرکنندگان باید چه قسمتی از صادرات خود را در نیما عرضه کنند.

«بهادر احرامیان» در ادامه با بیان اینکه مسائل داخلی شرکت‌ها در این موضوع بی تاثیر نبوده افزود: تحریم‌ها و تاخیر در برگشت پول نیز در این زمینه تاثیر گذاشته است.

احرامیان در ادامه این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه برنگرداندن ارز در اشلی که مد نظر دولت است رخ نمی‌دهد افزود: تولید برای صادر کنند هزینه‌های را در بر داشته است. طبیعتا برای اینکه بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد باید ارز را به داخل کشور باز گرداند تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. همین دلیل نشان می‌دهد این که امکان ندارد ارز به داخل کشور باز نگردد.

مدیر عامل فولاد یزد معتقد است که اگر دولت اجازه بدهند صادرکنندگان از طریق کانا‌های که وجود دارد فعالیت خود را پیش ببرند نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد افزود: همین حالا هم ارز به داخل کشور برمی‌گردد به همین دلیل بهتر است دولت خیلی روی این موضع تاکید نداشته باشد.

احرامیان خاطر نشان کرد در این شرایط تحریمی این‌ اتفاقات می‌تواند به بسته‌تر شدن محدود کار بی‌انجامد تا اینکه گره‌ای را باز کند. از طرف دیگر نیز بر حجم صادرات تاثیر خواهد گذاشت چون مزید بر علت شده و  بحران ارزی را تشدید می‌کند.

کد خبر 28328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =