حذف قوانین دست و پا گیر برای صادارت استان‌ها مرزی

سید مسعود آریادوست: استان‌های مرزی کشور، در امر صادرات می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. البته به شرط اینکه برخی از قانون‌ها دست و پا گیر حذف و برداشته شوند.

سید رضی حاجی‌آقامیری عضو کمیسیون صادرات اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" ضمن انتقاد از برخی قوانین محدود کننده صادراتی ابراز داشت: "در شرایط عادی، ارز از طریق بانک مرکزی وارد کشور خواهد شد و ضمن آن معامله و داد و ستدی و صادراتی صورت می‌گیرد.

ولی مادامی که شرایط اقتصادی کشور شرایطی تحریم است، ضمن پذیرفتن معضلات پیش‌رو، نباید برای صادرکننده و تولید کننده محدودیت‌هایی قائل شویم که در امر تولید و صادرات آنها مشکلاتی مضاغف ایجاد شود. بانک مرکزی با تحمیل شرایط خود به کشورهای همسایه که می‌توانند از استان‌های همجوار واردات داشته باشند، نباید مانع از صادرات کالا از این استان‌ها شود."

حاجی‌آقامیری گفت: در خصوص صادرات به کشورهای مختلف باید گفت که حین تحریم، با مشکلات متعدد بانکی مواجه شده‌ایم که این موضوع به نوبه خود منجر به ایجاد موانعی در زمینه صادرات شده است. تا زمانیکه تحریم سر و سامان نگیرد، صادرات کشور با همین مشکلات مواجه خواهد بود.

او ادامه داد: هر چند که برای صادرات، از دور زدن تحریم‌ها بهره می‌برند، اما واقعیت این است که دور زدن تحریم‌ها در نرخ فروش نهایی کالای صادراتی بعضا 20 الی 25 درصد تاثیرگذار خواهد بود که چنین افزایش قیمتی در بازارهایی که میزان رقابت گاه 1 الی 3 درصد است، موجه نخواهد بود. افزایش 25 درصدی نرخ کالاهای صادراتی ایران، فروش کالاها را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند.

وی با اشاره به پتانسیل صادراتی استان‌های مختلف کشور ابراز داشت: در روند صادرات کالا و دریافت ارز شاهد تبدیل‌های متوالی ارز هستیم. تبدیل و تغییرات ارزی نیز مشکل دیگری برای صادرات کشور محسوب می‌شود که برای صادرکننده معضلاتی را ایجاد می‌کند.

بنابراین در وهله اول، فرایند صادراتی کشور با مشکل تحریم مواجه است که تا رفع نشدن آن، صادرکننده به آسانی نمی‌تواند دست به صادرات بزند. بنابراین موضوع "پتانسیل صادراتی استان‌های کشور" در درجه دوم حایز اهمیت است. بدون تردید اگر این معضلات حل و رفع نشوند، پتانسیل استان‌ها جهت امر صادرات چندان کارآیی ندارد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: استان‌های مرزی می‌توانند از طریق مرزهای خود با کشورهای همسایه صادرات داشته باشند. البته اکنون بین بانک مرکزی و بازرگانان در خصوص شیوه صادرات مناقشاتی وجود دارد. پیشتر بازرگانان خارجی، کالا را از کارخانجات خریداری می‌کردند و ضمن خرید این کالا، ریال به ایران پرداخت می‌کردند و نهایت صادرات صورت می‌گرفت. اکنون بانک مرکزی این نوع داد و ستد را قبول نمی‌کند و به بازرگانان خارجی تکلیف نموده که ضمن دریافت و صدور کالا به کشور خود، باید ارز خارجی به ایران پرداخت کنند. بانک مرکزی در حال حاضر ریال ایران را از این بازرگانان قبول نمی‌کند.

وی در پاسخ به دلیل این تصمیم بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی معتقد است در روند صادرات باید ارز وارد کشور شود. از دیدگاه بانک مرکزی وقتی در مقابل صادرات، ریال وارد کشور شود، صادراتی صورت نگرفته است. ولی به هر حال نباید فراموش کنیم که طی این داد و ستد، کالایی از کشور خارج شده است و در مقابل آن ریال دریافت کرده‌ایم. اما بانک مرکزی در قبال خروج کالا، ریال خود را نمی‌پذیرد.

عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران ابراز داشت: کارخانه‌دارها برای ادامه فعالیت خود مجبور به انجام چنین کاری هستند؛ کمااینکه چنین فعالیت تجاری پیشتر انجام گرفته است. کارخانه‌دارها ضمن هزینه‌هایی دست به بازاریابی زده‌اند و توانسته‌اند برای کالای خود بازار فروش تدارک ببینند. اکنون وقتی بانک مرکزی با این نوع داد و ستد مخالفت می‌کند، تولید کننده را با مشکلاتی مواجه می‌سازد. کالای تولید کننده به هر حال باید بفروش برسد. در شرایط امروزی نمی‌توان برای بازرگان خارجی تعیین تکلیف کرد. اوضاع ما به گونه‌ای است که در امر صادرات با مشکلات جدی مواجه هستیم. وقتی روزنه‌ای جهت صادرات یافت می‌شود باید از آن استقبال کرد.

این فعال اقتصادی گفت: مشخصا در شرایط عادی این تصمیم بانک مرکزی کاملا صحیح است. در شرایط عادی، ارز از طریق بانک مرکزی وارد کشور خواهد شد و ضمن آن معامله و داد و ستدی و صادراتی صورت می‌گیرد. ولی مادامکه شرایط اقتصادی کشور شرایطی تحریم است، ضمن پذیرفتن معضلات پیش‌رو، نباید برای صادرکننده و تولید کننده محدودیت‌هایی قائل شویم که در امر تولید و صادرات آنها مشکلاتی مضاغف ایجاد شود. بانک مرکزی با تحمیل شرایط خود به کشورهای همسایه که می‌توانند از استان‌های همجوار واردات داشته باشند، نباید مانع از صادرات کالا از این استان‌ها شود.

او در پاسخ به این سوال که اگر بانک مرکزی در قبال صادرات از استا‌نها به کشورهای همسایه تعدیل قایل شود، توان صادراتی استان‌ها را جهت صادرات مناسب ارزیابی می‌کنید یا خیر، ابراز داشت: مشخصا استان‌های مرزی ما توان خوبی برای صادرات دارند. اگر بانک مرکزی هم در این مساله مقداری تعدیل کند، شاهد تاثیر بهتری در روند صادرات و در نتیجه توسعه اقتصادی کشور خواهیم بود. البته اگر کشور بخواهد فعالیت اقتصادی و داد و ستد داشته باشد، باید حداقل شاهد رفت و آمد آسانی داشته باشد. اکنون ما با مشکل دریافت ویزا مواجه هستیم. تجار و بازرگانان در این زمینه با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند. این مشکلات البته به بانک مرکزی ربطی ندارد. کشورهای خارجی به دلیل تحریم‌های اعمال شده، به ما ویزا نمی‌دهند. در چنین وضعیتی نباید انتظار داشته باشیم که تغییرات اساسی در صادرات صورت بگیرد.        

کد خبر 28501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =