نیروی محرکه ارز برای ورود به کانال ۱۰ هزار تومان

بازار ارز در کانال ۱۱ هزار تومانی درجا زده است و به نظر می رسد دلیل آن نیز تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی است و در صورت فراهم سازی شرایط و راه اندازی این بازار، دلار به کانال ۱۰ هزار تومانی وارد خواهد شد.

قیمت دلار که به مرز 11 هزار تومان نزدیک شده بود اکنون در این کانال درجا می زند و روند نسبتا باثباتی را پشت سر می گذارد. به گزارش اگزیم نیوز قیمت دلار صرافی ها امروز 11 هزار و 250 تومان است که نسبت به دیروز 50 تومان کاهش را تا این لحظه نشان می دهد.

کارشناسان معتقدند پیش بینی ها از روند تغییرات دلار کاهشی است اما این کاهش بعد از یک وقفه احتمالا از سر گرفته شود.

به عقیده آنها پیش بینی ها از عقب نشینی ترامپ از سیاست های پیشین خود و پیشنهادات ماکرون برای تقویت روابط اروپا با ایران از یک سو و گمانه ها از راه اندازی بازار متشکل از سوی دیگر باعث شده بود تا دلار در صف فروش قرار گیرد.

این در حالی است که بانک مرکزی نیز به دنبال کاهش قیمت بود. در نتیجه همه این موارد دست به دست هم داد تا قیمت دلار کاهش یابد.

اکنون این ارز در کانال 11 هزار تومان متوقف شده اما با این حال از انجا که تقاضا چندان بالا نیست احتمالا با یک خبر جدید سیاسی یا اقتصادی می توانیم شاهد بهبود بیشتر قیمت و ورود به کانال 10 هزار تومانی باشیم.

فعلا بازار متشکل ارزی به تعویق افتاده اما آنطور که مسئولان می گویند قطعا راه خواهد افتاد و به عقیده کارشناسان حداقل بین یک تا 2 هزار تومان نرخ دلار بعد از راه اندازی این بازار کاهش خواهد یافت.

در شرایط کنونی بازار در انتظار تک نرخی شدن ارز و ایجاد بازار متشکل ارزی است و از طرفی دولت و بانک مرکزی باید بیش از گذشته روی ساختار سپرده های ارزی برای جذب منابع نقدی ارز موجود در جامعه تلاش کند تا به این طریق بتواند با تسلط بیشتری روی منابع ارزی اقدام کند.

با این حال رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است که هنوز امادگی کامل برای راه اندازی بازار متشکل وجود ندارد زیرا برخی بانک ها هنوز نرم افزارهای لازم برای این کار را راه اندازی نکرده اند.

شاید همین اخبار از تاخیر در راه اندازی این بازار باعث توقف روند کاهشی در بازار ارز شده باشد اما آنچه مسلم است بازار فعلا میلی به رشد ندارد و دیر یا زود باید به کانال 10 هزار تومانی وارد شود.

در این ارتباط وزیر اقتصاد و دارایی در گفتگو با خانه ملت اعلام کرد: با کنترل عرضه و تقاضا، بازار ارز مدیریت شد و این روند ادامه‌دار است. فرهاد دژپسند درباره شرایط بازار ارز، اظهار داشت: مدت زیادی است در تلاش هستیم، از طریق سیاست‌گذاری برای عرضه و تقاضا و عوامل محیطی، عوامل مخل ثبات بازار ارز مدیریت شود، این امر در قالب سازوکارها و روش‌های اقتصادی صورت می‌گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: با اعمال روش‌هایی، عرضه ارز تقویت و افزایش پیدا کرد به طور مثال صادرکنندگان ارز حاصل از صادرات را بیشتر به چرخه تولید کشور بازگردانند از سوی دیگر عواملی که موجب تحریک غیرمنطقی و غیراقتصادی تقاضای ارز می‌شد، مدیریت شد.

دژپسند بیان کرد: با اعمال روش‌های مذکور و برقراری سیاست محیطی، بازار ارز مدتی است که در ثبات به سر می‌برد، به نظر ما این روند ماندگار بوده و ادامه دارد.

کد خبر 28540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =