اولویت با رفع چالش های بانکی است

شافعی از رییس کل بانک مرکزی و دولت خواست تا اقدامات لازم برای بهبود فضای بانکی در کشور را فراهم کنند

چهارمین نشست از دور نهم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران صبح امروز ۲۸ مهرماه با حضور عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، غلامحسین شافعی از پیش نیازهای مهم توسعه اقتصادی کشورها، نظام بانکی توسعه یافته دانست و گفت: بانک ها خون تازه به شریان های اقتصاد تزریق می کنند؛ کشورهایی که اهمیت توسعه نظام بانکی و موسسات مالی را درک کرده اند توانسته اند در حوزه  اقتصادی توفیق حاصل کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همکاری های اتاق و بانک مرکزی را مطلوب توصیف کرد و گفت: کمیته ارزی اتاق ایران، محملی برای همکاری مناسب و جلوگیری از سیاستگذاری های هیجانزده بوده است؛ ضرورت اصلاحات بانکی بیش از هر زمانی احساس می شود.

وی در ادامه به عدم تناسب بخش مالی با بخش های مولد اشاره کرد و گفت: وضعیت حال حاضر بخش مالی کشور نتیجه ای جز رشد بخش های غیرمولد در پی نداشته و زمینه مساعدی برای ناهنجاری اجتماعی، رانت و فساد ایجاد کرده است که البته این شرایط ریشه تاریخی دارد و مدت هاست که در سیستم بانکی کشور رخنه دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران عمده مشکل بانک های کشور را ارجحیت دغدغه  تأمین منابع ارزی عنوان کرد و گفت: این موضوع علاوه بر اخلال در تخصیص ها،  محدودیت منابع به دنبال دارد.

شافعی افزود: بر اساس  ماده ۹۸ برنامه سوم توسعه، راه اندازی بانک ها توسط بخش غیر دولتی با هدف افزایش رقابت در بازار مالی، فراهم کردن بستر رشد و توسعه اقتصادی و تشویق مردم به پس انداز مجاز شد اما اینکه چرا علی رغم این قانون، چرا دولت اهداف در نظر گرفته شده برای بانک های خصوصی پیگیری نمی شود و اگر بنا نیست که این اهداف دنبال شوند چه اصراری به تداوم این روند داریم؟ هرچند اقدامات خوبی در حوزه ادغام موسسات مالی و اعتباری آغاز شده و باید توجه داشت که هزینه این تصمیم از جیب مردم پرداخت نشود.

غلامحسین شافعی تاکید کرد: اصولا در اقتصاد مالی، تأمین سرمایه بلندمدت بنگاه ها از طریق بازار سرمایه صورت گیرد و وظیفه بانک ها تأمین مالی کوتاه مدت است؛ باید دید که آیا بازار سرمایه کشور ظرفیت این کار را دارد یا خیر؟ نکته مهم در این میان تامین مالی با نرخ رقابتی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت حفظ استقلال بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: مدیر بانک مرکزی باید از استقلال کارشناسی این نهاد دفاع کند تا بتواند هدف گذاری های انجام شده را پیگیری کند.

شافعی گفت: رشد پول لزوما دلیل تورم نیست، بلکه ارتباط مستقیم با سطح اعتماد جامعه و سیاست گذاری های پولی بانک مرکزی دارد و ضروری است سیستم بانکی تحت نظر رئیس کل بانک مرکزی هدف گذاری های انجام شده را دنبال کند؛ افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش آن ابزار بوده و هدف نیستند و لازم است بانک ها با هماهنگی و سیاستگذاری های کارشناسی در راستای تحقق اهداف ملی از این ابزارها استفاده کنند.

شافعی اذعان داشت: پول نباید از چرخه تولید و اشتغال مولد به چرخه منحرف وارد شود و لازمه این جریان، توقف رشد افقی سیستم بانکی  و حرکت آن به سمت افزایش بهره وری است؛ اساسا اقتصاد ما به این تعداد بانک نیاز ندارد و این وضعیت نتیجه ای جز رقابت مخرب به دنبال ندارد.

وی در ادامه به مشکل مطالبات معوق اشاره کرد و گفت : این مساله ناشی از یک اختلال در مبادلات بانکی است؛ آمار چک های برگشتی نشان می دهد که گلوگاه نقدینگی حاکی از عدم تبدیل کالا به نقدینگی است و با تداوم این شرایط مشکلات متعددی در اقتصاد بروز خواهد کرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران بر لزوم حمایت از فعالان اقتصادی تاکید کرد و گفت: شرایط تحریمی فشار زیادی در حوزه پولی و ارزی ایجاد کرده و  لازم است این فشار ها از دوش فعالان اقتصادی برداشته شود.

 

کد خبر 30817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =