تحقق نياز ارزي کشور از مسير صادرات غير نفتي

مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران گفت: همزمان با تشديد تحريم ها و کاهش درآمدهاي نفتي اين باور وجود داشت که صادرات غيرنفتي ظرفيت تامين نياز ارزي کشور را دارد و خوشبختانه با بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اين امر تا حد قابل توجهي محقق شده است.

به گزارش اگزيم نيوز، دكتر علي صالح آبادي با اشاره به برابري ظرفيت هاي صادراتي کاشان با يک استان گفت: با بررسي هاي کارشناسي و اعلام نياز جامعه صادراتي کاشان شعبه بانک توسعه صادرات با همراهي اتاق بازرگاني کاشان سه سال پيش افتتاح شد و عملکرد مطلوب شعبه کاشان در اين مدت نشان مي دهد سياست تاسيس شعبه در اين شهر درست بوده است.


صالح آبادي از عملکرد همکاران شعبه کاشان تقدير کرد و گفت: شعبه در جذب مشتري خوب عمل کرده و توانسته طي اين مدت کوتاه در رتبه مناسب عملکردي در بين شعب بانک توسعه صادرات قرار بگيرد و به دليل جذب مشتريان خوشنام و خوش سابقه در عرصه توليد و صادرات، محدوديت سقف ندارد.


وي بيان داشت: اگر مشتري بانک از رتبه اعتباري بالا برخوردار باشد از تسهيل در حوزه وثائق برخوردار خواهد شد و در اين راستا قرارداد لازم الاجرا، چک و سفته مي تواند جايگزين وثيقه ملکي شود؛ اين تصميم بر عهده کميته اعتباري بوده و همانطور که اشاره شد سوابق مشتري در نوع وثيقه نقش تعيين کننده دارد.


صالح آبادي اظهار داشت: گردش حساب مشتري بر رسوب سرمايه در بانک ارجحيت دارد؛ گردش حساب مشتريان در بانک به مثابه زنده بودن بنگاه هاي مربوطه است و از آنجا که نقش بانک توسعه صادرات در حمايت از صادرکنندگان با صندوق ها متفاوت است، انتظار مي رود بخشي از گردش حساب مشتريان در بانک توسعه صادرات انجام بپذيرد.


رئيس هيئت مديره بانک توسعه صادرات ايران در خصوص اهميت رتبه بندي در بانک گفت: مشتريان در دو سطح، سامانه اعتبارسنجي بانک و سامانه اعتبار سنجي ايرانيان در خارج از بانک رتبه بندي مي شوند؛ بر اين اساس هر مشتري نزد بانک دو رتبه دارد که در تصميم گيري بانک نقش مهمي ايفا مي کند. اگر مشتري رتبه A را کسب کند از درصد تخفيف ويژه در نرخ سود بهره مند خواهد شد.


صالح آبادي با اشاره به طيف نرخ سود سپرده هاي بانک توسعه صادرات، يادآور شد: تسهيلات ما از ۱۱ الي ۱۸ درصد را شامل مي شود و بسته به منبع تسهيلات، نرخ تسهيلات مشخص مي شود و به دنبال سياست هاي صندوق توسعه ملي مقرر شده است تسهيلات تلفيقي صندوق توسعه ملي و بانک توسعه صادرات با ميانگين نرخ ۱۴.۵ درصد به فعالان اقتصادي حوزه صادرات اعطا شود.


وي در مورد تناسب اسناد خزانه اسلامي با ارزش اسمي اين اوراق گفت: در صورت همزمان بودن سررسيد تسهيلات بانک و اسناد خزانه مي توان ارزش اسمي اسناد خزانه را به عنوان معيار محاسبه ارزش اسناد براي وثيقه در نظر گرفت.


صالح آبادي در ادامه گفت:  مبناي مبادلات در عراق دينار و دلار است لذا پولي که به عراق منتقل مي شود بايد يکي از دو ارز دينار و دلار باشد و بايد ساز و کار ويژه اي در رابطه با تبادل ضمانت نامه با اين کشور طراحي شود؛ کارگزاري هاي صرافي توسعه صادرات در شهرهاي مختلف عراق عملکرد خوبي در حوزه نقل و انتقالات مالي داشته و آماده ارائه خدمات به فعالان اقتصادي در عراق است.


وي با تاکيد بر سرعت در ارائه خدمات به مشتريان گفت: فاصله زيادي بين ستاد و شعبه در بانک توسعه صادرات نيست و در موارد خاص در کمترين زمان ممکن مشکلات مشتريان مطابق مقررات پيگيري مي شود؛ نمونه هاي زيادي از تصويب و ابلاغ مصوبه در کمتر از چند ساعت در بانک توسعه صادرات داريم که با هدف تسريع خدمت رساني به جامعه  صادراتي انجام شده است.

مديرعامل بانک توسعه صادرات ايران گفت: همزمان با تشديد تحريم ها و کاهش درآمدهاي نفتي اين باور وجود داشت که صادرات غيرنفتي ظرفيت تامين نياز ارزي کشور را دارد و خوشبختانه با بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور اين امر تا حد قابل توجهي محقق شده است.


سيد جواد ساداتي نژاد، نماينده کاشان در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست اظهار اميدواري کرد که نتيجه اين جلسه براي فعالين اقتصادي که در شرايط سخت تحريمي، با شجاعت ايستاده و سنگر توليد را حفظ کرده اند، مفيد باشد.

وي گفت: کاشان با برخورداري از خوشنام ترين صنعتگران کشور، شهري مهم و تاثير گذار در صنعت کشور است که در عرصه هاي بين المللي نيز توان خود را ثابت کرده اند.


نماينده کاشان در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: فرش، فولاد و اسانس نقاط قوت صنعتي کاشان هستند و با توجه به عملکرد درخشان اين صنايع طي سالهاي متمادي، ضروري است که حمايت همه جانبه از آنها انجام شود.


ساداتي نژاد از عملکرد بانک توسعه صادرات ايران در شرايط حال حاضر، براي حمايت از جامعه صادراتي کشور تقدير کرد و گفت: سهم کاشان در سبد صنعت کشور بالاست و برنامه ريزي بلند مدت براي حمايت از صادرکنندگان و توليد کنندگان صادرات محور اين منطقه به طور قطع نتايج قابل توجهي را در پي خواهد داشت.
محمد جعفر مزده، عضو هيئت مديره بانک توسعه صادرات نيز در ادامه اين جلسه گفت: پيشنهاد مي شود به منظور حصول نتيجه بهتر از اين دست جلسات از کارشناسان صندوق توسعه ملي، صندوق ضمانت صادرات و ساير نهادهاي مرتبط دعوت به عمل آيد.

به گزارش اگزيم نيوز، در پايان اين نشست، کارشناسان و مديران ارشد بانک و صرافي توسعه صادرات پاسخگوي سوالات صادرکنندگان در حوزه هاي مختلف اعم از موضوعات مرتبط با نقل و انتقال ارز، چگونگي ارزيابي وثائق، اعتبارسنجي و نرخ تسهيلات بودند.

نشست ياد شده همزمان با روز ملي صادرات با حضور صادرکنندگان مطرح و موفق شهر کاشان، سيدجواد ساداتي نژاد نماينده کاشان در مجلس شوراي اسلامي، محمود تولايي رئيس اتاق بازرگاني کاشان و ابوالفضل سلمان رييس شعبه کاشان بانک توسعه صادرات ايران برگزار شد.

کد خبر 30838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =