چرايي عدم تاثيرپذيري صادرات از افزايش نرخ دلار

سید حمید حسینی معتقد است اگر سیاست افزایش نرخ دلار در شرایط عادی و مطابق برنامه های ۵ ساله و محاسبه مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی و مطابق آن کاهش ارزش دلار باشد، روند صادراتی حفظ خواهد شد و قدرت رقابتی در بازارهای هدف از دست نمی رود.

به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوزعضو هيات مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي درباره عدم اثرپذيري صادرات از افزايش نرخ دلار، گفت: برخي معتقدند كه کاهش ارزش دلار بر صادرات کشور تاثیری ندارد و بیان می کنند که سال گذشته قیمت دلار در بازار ایران سه برابر شد، اما صادرات افزایش پیدا نکرد؛ البته اين تحليل درستي نيست؛ چراكه بايد نگاه به اين موضوع يك نگاه سيستمي داشت. 

سيد حميد حسيني، در ادامه با بيان اينكه کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت دلار برای افزایش صادرات از سیاست های اقتصادی کشورها است، اظهار كرد:  اما متاسفانه این سیاست با شرایطی مواجه روبر شد که کشور دچار تحریم هایي شد که خود باعث محروم شدن کشور از برخی از بازار ها و افزایش هزینه های جاری می شود.  برهمين اساس، اثر کاهش ارزش ریال و صادرات را خنثی می کند.

البته بنابه به اظهارات حسيني، این مساله بدان معنا نيست که اگر کشورهایی که از این سیاست استفاده می کنند، بی اثر است. اگر این سیاست در شرایط عادی و مطابق برنامه های 5 ساله و محاسبه مابه التفاوت تورم داخلی و خارجی و مطابق آن کاهش ارزش دلار باشد، روند صادراتی حفظ خواهد شد و قدرت رقابتی در بازارهای هدف از دست نمی رود. 

اين صادركننده فعال در بازار عراق در ادامه صحبت هاي خود با اشاره به اينكه چندين سال نرخ را ثابت نگه میداریم و در شرایطی بحرانی، مجبور به افزایش قیمت می شویم، گفت: با توجه به اینکه افزایش ارزش دلار، به سرعت بر قیمت مواد اولیه، دستمزدها و سایر شاخص ها تاثیر می گذارد، اثر محسوسی بر صادرات کشور نخواهد گذاشت و تحریم نیز در این شرایط به عنوان عامل محدودی کننده و بازدارنده وارد می شود و اثر افزایش ارزش دلار را از بین می برد.

عضو هيات مديره اتحاديه صادركنندگان نفت، گاز و پتروشيمي همچنين با اشاره به اينكه بحران ارزی سال گذشته، مجموع دست اندرکاران حوزه اقتصاد را در موقعيت بغرنجي قرار داد، اظهار كرد: در چنين شرايطي بود كه تيم اقتصادي دولتي ناچار به اتخاذ تصميماتي شد، كه همه زواياي آن مورد واكاوي قرار نگرفت و صادرات را به شدت تحت تاثير قرار داد. 

حسيني همچنين با ابراز تاسف از اينكه بی ثباتی در قوانین و مقررات لطمه شدید را بر صادرکنندگان کشور وارد کرد، بيان كرد: اين بي نظمي ها و بي تدبيري ها موجب شد تا صادركنندگان خوشنام و باسابقه از صادرات كنار رفته و صادركنندگان بي هويت و يكبار مصرف در چرخه صادراتي ظهور كنند.

 

کد خبر 30851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =