برگزاری کنفرانس ایران گرین  در ۱۱ و ۱۲ آذرماه

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس گفت: اولین کنفرانس بین المللی ایران گرین، با موضوع فرآورده‌های غلاتی ۱۱ و ۱۲ آذر برگزار می‌شود.

نشست برگزاري «اولین کنفرانس بین المللی ایران گرین با موضوع فرآورده‌های غلاتی»، با حضور شریف نظام مافی رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس، محمدرضا مرتضوی رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران و اعضای هیئت رئیسه اين انجمن برگزار شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس در ابتداي اين نشست عنوان كرد: در این کنفرانس كه طي رزوهاي ۱۱ و ۱۲ آذرماه برگزار می‌شود؛ ۴۵۰ شرکت کننده در غالب ۷۰ نفر شرکت کننده‌ خارجی حضور دارند.  بنابه اظهارات نظام مافی، در این کنفرانس، کشور‌هایی همچون روسیه، ترکیه، آذربایجان، فرانسه، سوئیس، آلمان، دانمارک و... شرکت خواهند کرد. رئیس اتاق مشترک ایران و سوئیس در ادامه حضور پررنگ ایران را در کنفرانس ها، از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس دانست و افزود: برگزاری این کنفرانس ها، می‌تواند حضور شرکت کننده‌های ایرانی را در عرضه بازار‌های جهانی پررنگ‌تر کند چرا که با توجه به شرایط تحریم؛ حضور ایران در بازار کمتر به چشم می‌خورد. 

تبادل نظر با شركت هاي خارجي به منظور جذب سرمايه و نحوه ورود تكنولوژي هاي جديد براي ورود به عرصه كشاورزي از ديگر اهداف برگزاري اين كنفرانس از زنجيره توليد تا مصرف در فرآورده هاي غلاتي عنوان شد.

در ادامه رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران نيز در اظهاراتي ضمن برشمردن اهميت برگزاري اين كنفرانس، گفت: در این کنفرانس شرکت‌های بین المللی بزرگ حضور دارند که امیدواریم بتوان با کمک این کنفرانس ها؛ حضور ایران را در بازار‌ها پررنگ‌تر کنیم و بتوانیم جایگاه اول را کسب کنیم.

محدرضا مرتضوی همچنين با اشاره به اینکه بازارهای مناسبی برای غلات در منطقه «سی آی اس» وجود دارد، گفت: در حال حاضر باید سیاست های مناسبی برای تولید غلات در کشور اندیشیده شود، با توجه به شرایط کشور به نظر می رسد در 10 سال آینده بازار پررونقی برای این محصول در کشور وجود داشته باشد.

به گفته رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران، در زمینه غلات، ما واردکننده هستیم و ایران، پتانسیل بالایی در زمینه فرآورده‌های غلات دارد.  مرتضوی در پاسخ به این پرسش که برگزاری این کنفرانس‌ها چه تاثیری در فرآورده‌های غلاتی دارد،  عنوان كرد: به هر حال حضور پررنگ ایران، می‌تواند حضور شرکت‌های خارجی را در بازار پررنگ‌تر کند.  رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران با اشاره به اینکه کشور ما جزو کشور‌های نیمه خشک به حساب می‌آید اظهار کرد: اما این ظرفیت را در بازار می‌توان داشت که فرآورده‌های غلات را در بازار بیشتر کرد.

محمدرضا مرتضوی همچنين با بیان اینکه ارتباط بین بخش های تولید، فروش و تحقیقات در سمینار غلات و دانه های روغنی دیده شده، افزود: وقتی صحبت از 17 میلیون تن کالا می شود که تقاضا برای آن پایدار است پیدا کردن راه هایی برای توسعه تجارت این محصول اهمیت بالایی دارد.

او در ادامه با تاکید بر اینکه اگر اطلاعات درست در بازار وجود نداشته باشد نمی توان خرید مناسبی داشت، تصریح کرد: در نظر داشتن قوانین و مقررات تجاری و شرایط اقلیمی آینده می تواند چشم انداز فعالیت این حوزه را روشن کند.

مرتضوی در بخش ديگري از صحبت هاي خود، با انتقاد از اينكه دولت تنها بر روی قیمت تضمینی گندم به عنوان یک ابزار نگاه می کند، گفت: این در حالی است که عوامل مختلفی همچون میزان بارش، رویش گیاهان و...روی میزان تولید اثر دارد، برای نمونه بهمن 97 در نامه ای محرمانه به دولت هشدار دادیم که کشور در سال 98 به واردات گندم نیاز دارد، زیرا ما بر مبنای بررسی های علمی میزان برداشت را پیش بینی کرده بودیم، اما دولت تنها با دستور سیاسی به دنبال وادار کردن کشاورزان به کشت یک محصول است.

او در ادامه با طرح اين پرسش كه آیا دولت می تواند با دستور سیاسی مشکل اضافه برداشت آب های زیرزمینی را حل کند؟ توضيح داد كه 30 سال پیش کشورهای مانند «اوکراین، روسیه و قزاقستان» سهمی در بازار غلات نداشتند، اما امروز بازیگران اصلی این بازار هستند؛ چراكه اين كشورها از همان زمان برنامه بلند مدتي براي ارتقا خود در اين حوزه داشتند. هرچند هشدارها و توصيه هاي آنزمان ما را كسي جدي نگرفت.

او تاكيد كرد:  حال چنانچه دولت به دنبال تامین پایدار غلات در 20 سال آینده باید از همین الان برنامه ریزی کند که این موضوع را می توان با برگزاری کنفرانس ها و...بهبود بخشید.

مرتضوي همچنين با تاکید بر اینکه نزدیک به 60 درصد گندم کشور در داخل تامین می شود، اظهار کرد: وقتی شرکت های دولتی واردات کالاهای اساسی را در دست گرفته اند، نه تنها این انحصار فسادزا است و از طرف دیگر یک خرید در زمان نامناسب از سوی شرکت پشتیبانی دام باعث شود محصول 30 درصد گرانتر از قیمت بازار تامین شود.

 

کد خبر 32001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =