آیا صادرات تا پایان سال افزایش می‌یابد؟

یلدا راهدار معتقد است برای افزایش صادرات به بازارهای صادراتی باید کیفیت کالاهای ایرانی را افزایش دهیم. همچنین مارکتینگ و برندینگ دو حوزه‌ای هستند که با ارتقا این دو حوزه می‌توانیم کالاهای ایرانی را در بازارهای منطقه و جهانی به خوبی عرضه کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: برای افزایش صادرات به بازارهای صادراتی باید کیفیت کالاهای ایرانی را افزایش دهیم. همچنین مارکتینگ و برندینگ دو حوزه‌ای هستند که با ارتقا این دو حوزه می‌توانیم کالاهای ایرانی را در بازارهای منطقه و جهانی به خوبی عرضه کنیم.

به گزارش اگزیم‌نیوز، جدیدترین آمارهای تجارت خارجی نشان می‌دهد که ارزش گذاری‌های گمرکی در بخش کالا باعث شده که وضعیت صادرات چندان به چشم نیاید. به طوری‌که آمار جدید صادرات و واردات از آبان انقباضی حکایت دارد.
طبق گزارش دنیای اقتصاد از گمرک ایران، ارزش صادرات ایران در آبان به نسبت مهر ماه ۸۲۵میلیون دلار کاهش یافته است. رقم صادرات در دومین ماه فصل پاییز، دو میلیارد و ۶۳۴میلیون دلار ثبت شده که پایین‌ترین ارزش صادراتی از ابتدای اردیبهشت ماه امسال است.

حال به نظر می‌رسد کاهش آمارها تنها مختص صادرات نیست و واردات ایران نیز در آبان ماه کاهش یافته و به سه میلیارد و ۲۱۰میلیون دلار رسیده است. در آبان امسال فاصله صادرات و واردات بیشتر از ماه گذشته آن و حتی بیشتر از مدت مشابه سال گذشته شده ؛ چرا که تراز تجاری آبان ماه منفی ۵۷۶میلیون دلار است.

کاهش میزان صادرات در حالی از سوی گمرک منتشر می‌شود که مقام‌های مسئول از چشم‌انداز مثبت صادرات سخن به میان می‌آوردند. 

بر این اساس ارزش وزن صادرات در آبان ماه به کمترین میزان خود طی هفت ماه گذشته (از ابتدای اردیبهشت تا پایان مهر) رسیده است. البته ارزش صادرات آبان امسال تقریبا ۱۰۰ میلیون دلار از فروردین امسال (کمترین میزان صادرات طی هشت ماه گذشته مربوط به فروردین است) بیشتر است. حال با این شرایط وضعیت صادرات تا پایان سال چه تصویری خواهد داشت؟ آیا تجار قادر هستند که کالاهای بیشتری به بازارهای منطقه‌ای و جهانی صادر کنند؟

در همین حال، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که آیا صادرات تا پایان سال رشد پیدا خواهد کرد؟ به اگزیم‌نیوز گفت: در دوران تشدید تحریم‌ها علی رغم اینکه تولیدکنندگان درصدد حفظ بازارهای منطقه‌ای و جهانی هستند اما فعالیت حوزه تولید در برخی حوزه‌ها کمرنگ‌تر شده است. علاوه بر تشدید تحریم‌ها فضای کسب و کار جهان هم روز به روز روند نزولی دارد. 

یلدا راهدار افزود: حدود 40 سال است که صنعتگران با تحریم‌های مختلف غرب مواجه هستند اما برخی سیاست‌ها باعث شده که فعالیت بعضی از صنایع ما نسبت به گذشته کمرنگ‌تر شود. به عنوان مثال افزایش قیمت بنزین بر روند فعالیت واحدهای تولیدی اثرگذار است. هیچ تولیدی مستقل از حمل و نقل نیست. مواد اولیه بنگاه‌ها وابسته به هزینه‌های حمل و نقل است. برای مهار و تاثیر قیمت بنزین بر بنگاه‌ها دولت باید اقدامی جهت کاهش هزینه‌های سربار صنعتگران در نظر بگیرد. 

و در پاسخ به پرسش دیگری درباره اینکه در دوران تشدید تحریم‌ها می‌توانیم بازار صادراتی جدیدی داشته باشیم؟ اظهار کرد: برای افزایش صادرات به بازارهای صادراتی باید کیفیت کالاهای ایرانی را افزایش دهیم. همچنین مارکتینگ و برندینگ دو حوزه‌ای هستند که با ارتقا این دو حوزه می‌توانیم کالاهای ایرانی را در بازارهای منطقه و جهانی به خوبی عرضه کنیم. البته ارتقا حوزه دولت مستلزم این است که دولت برخی موانع پیش‌رو را از مسیر تولیدکنندگان بردارد.
برخی از بازارها را از دست دادیم کیفیت باید افزایش یابد. باید توان را برای مارکتینگ و برندیگ باید توسعه دهیم. هر چند که دولت با تنگ های مالی مواجه هستیم اما می توانیم با حفظ کیفیت بازارهای صادراتی را نگه داریم. این مستلزم این است که دولت برخی موانع پیش رو بردارد.

کد خبر 32157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =