رشد ۳.۳ درصدی چک های برگشتی در آذر/تعداد چک ها کاهش یافت

طبق آمار بانک مرکزی ۸.۳ درصد از ۸ میلیون فقره چک مبادله‌ای در آذرماه ۹۸ برگشت خورد

به گزارش اگزیم نیوز و بر اساس آمارهایی که بانک مرکزی از چک های مبادله شده و برگشت خورده منتشر کرده است، در اذر ماه سال جاری بالغ بر ۶۶۷ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۰۴ هزار میلیارد ریال در کل کشور برگشـت خورده که البته با نرخ کاهشی ۲.۷ درصدی از نظر تعداد و افزایش ۳.۳ درصدی از نظر مبلغ روبرو شده است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی در مدت مورد بررسی حدود ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۸۷۹ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۱۳۹۸ در کل کشور وصول شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۶.۵ درصد و ۱۹.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد بررسی در کل کشور ۹۱.۷ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۸۹.۵ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای وصول شد.

گزارش مذکور حکایت از آن دارد که در آذر ماه ۱۳۹۸ در کل کشور حدود ۶۴۱ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۹۷ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۶ درصد و از نظر ارزش ۹۴.۱ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

در استان تهران حدود ۱۸۷ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۴۴ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. در واقع در استان تهران از نظر تعداد ۹۴.۲ درصد و از نظر مبلغ ۹۱.۷ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

این گزارش حکایت از آن دارد که بالغ بر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۴۵۹ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۱۳۹۸ در استان تهران وصول شده و بالغ بر ۱۹۸ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۴۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است. در کل کشور اما ۸.۳ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۱۰.۵ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است. 

این در حالی است که بر اساس آمارهای بانک مرکزی بالغ بر ۸ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۹۸۳ هزار میلیارد ریال در آذرماه ۱۳۹۸ در کل کشور مبادله شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلـغ به ترتیب ۵.۶ درصد و ۱۷.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران بالغ بر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۵۰۷ هزار میلیارد ریال مبادله شده است.

در ماه مورد بررسی در استان تهران ۷.۵ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله‌ای و ۹.۵ درصد از کل مبلغ چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

کد خبر 32300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =