صادرات صنایع غذایی در وضعیت خوبی است

سید محمد رضا مرتضوی می گوید در شرایط کنونی با توجه به اینکه ایران سهم عمده‌ای در بازار عراق و بازگشت آرامش به این کشور دارد، میزان صادرات صنایع غذایی می تواند به حداکثر ظرفیت خود برسد.

 

رئیس کانون انجمن صنایع غذایی گفت: در شرایط کنونی با توجه به اینکه ایران سهم عمده‌ای در بازار عراق و بازگشت آرامش به این کشور دارد، میزان صادرات صنایع غذایی می تواند به حداکثر ظرفیت خود برسد.

 به گزارش پایگاه خبری تگزیم نیوز، سال گذشته میزان صادرات ایران به عراق حدود 12 میلیارد دلار گزارش شده است، که بخش عمده‌ای از آن مربوط به کالاهای غیرنفتی و خدمات فنی و مهندسی بوده است. این در شرایطی است که در حال حاضر به دلیل اینکه امنیت کامل در بازارهای عراق برقرار نیست و  بسیاری از شرکت های ایرانی فعال در بخش صادرات و خدمات فنی مهندسی همکاری خود را با این کشور کاهش داده‌اند.

در همین رابطه، محمدرضا مرتضوی با بیان اینکه اولین و بزرگ‌ترین واردکننده محصولات صنایع غذایی‌ ایران، عراق است، به «اگزیم نیوز» می گوید: این کشور در بسیاری از محصولات غذایی صادراتی‌ ایران جایگاه نخست را دارا است.

به گفته او، تقاضای واردات عراق همواره چشمگیر  و پیوسته واردکننده خالص بزرگ موادغذایی در منطقه بوده است و ‌ایران نیز توانسته سهم مهمی از موادغذایی‌ این کشور را تامین کند و جزو شرکای تجاری طبیعی‌ ایران شناخته می‌شود.

رئیس کانون انجمن صنایع غذایی در ادامه و با اشاره به اینکه  تحریم ها اثر چندانی بر صادرات صنایع غذایی ایران نداشته، می گوید:  در شرایط کنونی بخش عمده‌ای از صادرات ایران به بازار کشورهای همسایه و عراق است، از این رو تحریم ها محدودیتی برای صادرات این محصولات تاثیری نداشته است.

در همین حال، اما رئیس کانون انجمن صنایع غذایی  با اشاره به اینکه ناآرامی‌های عراق بر صادرات صنایع غذایی ایران اثر منفی بر جای گذاشته است، بیان کرد که در شرایط کنونی با توجه به اینکه ایران سهم عمده‌ای در بازار عراق دارد بازگشت آرامش به این کشور کمک می‌کند،  میزان صادرات صنایع غذایی به حداکثر ظرفیت خود برسد.

رئیس کانون انجمن صنایع غذایی  در ادامه  مهمترين چالش هاي صنايع غذايي را تنگناهاي حمل و نقل مواد غذايي و همچنين نقل و انتقالات بانكي، مشکل تامين مواد اوليه و عنوان کرد وگفت:  در مجموع صادرات امسال صنعت مواد غذايي كشور در مقايسه ساير صنايع نسبتا موفق عمل كرده است و مي توان با رفع موانع موجود كه ناشي از سياسي بودن اقتصاد و تحريم ها هستند، به اهداف پيش بيني شده تا حدودي دست يافت. 

مرتضوی همچنین با بیان اینکه تحقق اهداف اين صنعت در گرو رفع مشكلات اين حوزه است، بیان کرد:‌ يكي از مهمترين مشكلاتي كه در اين صنعت محسوس است و نياز به رفع آن احساس مي شود، چالش حمل و نقل است. 

به گفته او، ازسوي دیگر،  بازر داغ شايعات بر بازار صنعت غذا سايه انداخته است. صنعت غذا هر روز با شايعات بي اساسي مواجه است كه بعضا توطئه دشمن براي خدشه وارد كردن به اعتبار اين صنعت است.

 

کد خبر 32471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =