توسعه صادرات را به نرخ ارز محدود نکنیم.

دیده ور می گوید: برای ایجاد ثبات در بازار ارز، نرخ های دستوری گره ای از مشکل باز نمی کند و دولت بهتر است با مدیریت بازار ارز و به رسمیت شناختن آن، تعیین نرخ ارز را به بازیگران بازار بسپارد.

محمد حسن دیده ور در مصاحبه با پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز، عنوان کرد: باید با نگاه کلان به مسائل اقتصادی نگاه کرد، افزایش نرخ ارز هرچند برای صادرات مفید است و نوعی مشوق محسوب می شود اما واردات (مواد اولیه و تجهیزات تولیدی) را دچار مشکل می کند. درست است که با افزایش نرخ دلار صادرات کشور رونق می گیرد ولی تولید کننده ها هم طبیعتا با همان نرخ دلار باید مواد اولیه خود را گران تر از قبل خریداری کنند.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: پس در نتیجه با نگاه کلان به وضعیت تجارت خارجی متوجه می شویم، افزایش نرخ ارز، درآمدهای حاصل از صادرات را در واردات صرف می کند و تاثیر قابل توجهی در بهبود تراز تجاری کشور ندارد و افزایش هزینه های واردات مواد اولیه برای تولید در نهایت به مصرف کننده نهایی منتقل می شود و مصرف کنندگان باید هزینه این افزایش قیمت را بپردازند.

دیده ور با اشاره به تعیین نرخ دستوری توسط دولت در بازار ارز، گفت: برای ایجاد ثبات در بازار ارز، نرخ های دستوری گره ای از مشکل باز نمی کند و دولت بهتر است با مدیریت بازار ارز و به رسمیت شناختن آن، تعیین نرخ ارز را به بازیگران بازار بسپارد. البته توجه داشته باشید که آزاد سازی نرخ ارز نباید روندی ناگهانی باشد زیرا شوک آور است. دولت با برنامه ریزی و تبیین یک فرآیند مرحله به مرحله از نرخ ارز دستوری به نرخ ارز بازار آزاد حرکت کند.

در سایر کشورهای جهان دولت  به عنوان یک ناظر در بازار ارز عمل می کند و نرخ ارز توسط بازیگران بازار تعیین می شود.  

وی افزود: بحث توسعه بازارهای صادراتی را نباید به نرخ ارز محدود کنیم و مسائل دیپلماتیک و سیستم توزیع داخلی و بین المللی بویژه کشتی رانی بین المللی  در این زمینه تاثیر گذار هستند، بطور مثال وقتی که قطر با همسایگانش دچار مشکل شد و تحریم های اقتصادی قطر شروع شدند، فرصت بزرگی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی بوجود آمد که متاسفانه چندان از آن استفاده نشد.

وی با اشاره به فعالیت کشورهای رقیب در بازار قطر، عنوان کرد: بطور مثال در زمینه استفاده از فرصت های تجاری بازار قطر، لبنیات تولید شده در ایران باید ظرف مدت 10 الی 12 ساعت در وسایل نقلیه مجهز به یخچال به مصرف کننده قطری ارسال می شد ولی گاهی اوقات پیش می آمد که همین محصولات لبنی بیش از سه روز در گمرک می ماندند که چنین چیزی عملا صادرات محصولات غذایی ایران به قطر را دچار مشکل می کرد.

 دیده ور در ادامه گفت: همزمان با ما، کشور ترکیه سی عدد هواپیمای بزرگ باربری را بصورت ویژه به بازار قطر اختصاص داد، شما اگر ساعت 7 صبح به بازار میوه و تره بار شهرهای قطر بروید، محصولات تازه تولید شده در کشور ترکیه را مشاهده می کنید.

کد خبر 32491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =