چالش های ده ساله در حوزه صادرات غیرنفتی

بررسی وضعیت تجارت خارجی در سال‌های ۱۳۹۷-۱۳۹۰ نشان می‌دهد در این دوره تجارت خارجی ایران تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تشدید تحریم‌های بین‌المللی، افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت نفت و خروج آمریکا از برجام اشاره کرد.

رونق تولید و جهش آن نیازمند پیش فرض های مهمی است که یکی از مهمترین آنها توانایی فراهم سازی بسترهای لازم برای توسعه صادرات غیرنفتی است تا ظرفیت های خالی شکوفا گشته و تولید تشویق گردد.

بررسی وضعیت تجارت خارجی در سال‌های 1397-1390 نشان می‌دهد در این دوره تجارت خارجی ایران تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار داشته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تشدید تحریم‌های بین‌المللی، افزایش نرخ ارز، کاهش قیمت نفت و خروج آمریکا از برجام اشاره کرد.

به‌جز این عوامل، تجارت خارجی ایران چالش‌های دیگری نیز دارد که ازجمله آنها می‌توان به سهم پایین محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا در صادرات کشور و اتکای پخش عمده صادرات کشور به محصولات پایه و کمتر فرآوری‌شده و فله‌ای؛ رقابت‌پذیری پایین کالاهای صادراتی در بازارهای خارجی ناشی از بالا بودن هزینه‌های تولید، پایین بودن بهره‌وری، بالا بودن هزینه‌های مبادله بنگاه‌ها، بالا بودن سطح عمومی قیمت‌ها و پایین بودن کیفیت کالاهای تولید داخل دوگانگی نرخ ارز وجود بروکراسی داخلی و تعدد مراکز تصمیم‌گیری در حوزه تجارت خارجی، عدم تنوع بازارهای صادراتی و وارداتی و اتکا به کشورهای معدود به‌ویژه کشورهای همسایه و بی‌ثباتی روابط سیاسی با این کشورها و بالا بودن هزینه حمل‌ونقل ناشی از ضعف زیرساخت‌های ارتباطی حمل‌ونقل اشاره کرد.

از این منظر بهبود وضعیت تجارت خارجی و به‌ویژه توسعه صادرات و افزایش درآمدهای ارزی حاصل از آن نیازمند عزم ملی است. در عین حال ضرورت دارد اقدامات راهبردی و حمایتی موثری نیز از سوی دولت صورت گیرد. نکته حائز اهمیت این است که با توجه به خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های بین‌المللی و ضرورت تامین ارز مورد نیاز واردات و نیز جبران کاهش درآمدهای ارزی ناشی از کاهش شدید درآمدهای نفتی، توجه به صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات بیش از پیش باید مدنظر قرار گیرد.

همچنین در این راستا اقدامات زیر می‌تواند برای تقویت صادرات ایران موثر باشد: توجه بیشتر به توسعه صادرات غیرنفتی و مدیریت واردات و تلاش در جهت کاهش و رفع تنش‌های بین‌المللی، حفظ و توسعه روابط تجاری و دیپلماتیک در زمینه صادرات و واردات با کشورهای همسایه چین و هند، پرهیز از اتخاذ سیاست‌های متعدد و شتابزده و تسهیل فرآیندهای تجاری ازجمله رفع موانع غیرتعاملی و تسریع در انجام امور گمرکی مربوط به صادرات و واردات کالا و ممیزی دقیق اقلام وارداتی و حمایت ویژه از تولید کالاهای جایگزین وارداتی مهم که از مشابه داخلی برخوردار نیستند یا ارزبری بالایی دارند.

 ایجاد شرکت‌های بزرگ صادراتی به‌منظور حفظ و توسعه بازارهای صادراتی: اصلاح تعرفه‌ها، رفع موانع غیرتعرفه‌ای و کاهش تعداد مجوزها، تهاتر صادرات نفت مازاد بر میزان قابل صدور براساس معافیت‌های ناشی از تحریم و واردات کالاهای اولویت‌دار با کشورهای منطقه به‌ویژه روسیه: بازبینی سیاست پیمان‌سپاری ارزی صادر‌کنندگان (با توجه به عدم بازگشت بخش قابل‌توجهی از ارز صادراتی: تقویت ساز و کار بازار بر مبادلات ارزی در سامانه نیما در جهت کاهش شکاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد و تسهیل مبادلات تجاری، گسترش پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای پیرامونی و منطقه، برخورد جدی با قاچاق کالا و ارز و تجارت شبه‌رسمی.

منبع: ایرنا

کد خبر 32648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =