بدون سرمایه اجتماعی سرپا نگاه داشتن اقتصاد نشدنی است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران با تاکید بر ضرورت بازسازی اعتماد عمومی و توجه به سرمایه اجتماعی از سوی دولت گفت: ترمیم آینده اقتصاد ایران بدون اتکا به سرمایه‌های اجتماعی، کاری بسیار سخت و شاید هم ناشدنی است.

محمدرضا مرتضوی با بیان دیدگاه خود نسبت به چشم‌انداز اقتصاد ایران پس از افول کرونا گفت: به نظر می رسد قدرت خرید مردم به دلیل مشکلات ناشی از کرونا، به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و بسیاری از خانوارها، در رنج و سختی بیشتری قرار خواهند گرفت.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران افزود: در عین حال، شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تولیدی کشور را نیز با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد کرد.

وی تصریح کرد: واقعیت آن است که بنیه اقتصادی ایران به دلیل تحریم‌ها و مشکلات ناشی از کرونا و رکود ناشی از مسائل مرتبط با این اپیدمی، تحلیل رفته و آسیب‌های بسیاری به اقتصادی که هم اکنون هم در حالت اورژانسی به سر می‌برد، وارد خواهد کرد؛ پس باید به این نکته توجه کرد که وضعیت اقتصادی کشور پس از کرونا بسیار مخاطره‌آمیز خواهد شد و اگر بخواهیم این مخاطرات را مدیریت کنیم، اولین چیزی که به آن احتیاج داریم، اعتماد عمومی است.

مرتضوی با بیان اینکه با توجه به موضوعات مختلف پیش آمده، خسارت بسیاری به سرمایه‌های اجتماعی کشور وارد شده است؛ اظهار داشت: تاثیر این آسیب‌ها به سرمایه‌های اجتماعی در انتخابات اخیر مجلس به صورت واضح قابل مشاهده است؛ بنابراین اگر جمع جبری مسائل اجتماعی را به مشکلات معیشتی، تحریم‌ها، رکود اقتصادی و چالش‌های ناشی از اپیدمی کرونا اضافه کنیم، می‌توان گفت ترمیم آینده اقتصاد ایران بدون اتکا به سرمایه‌های اجتماعی، کاری بسیار سخت و شاید هم ناشدنی است.

وی ادامه داد: در عین حال، علاوه بر توجه به کافی به موضوعات مرتبط با اقتصاد، باید موضوع ترمیم رابطه دولت و مردم، بازسازی سرمایه اجتماعی و برگرداندن اعتماد عمومی در سرلوحه فعالیت‌ها قرار گیرد.

عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران تصریح کرد: اگر بخواهیم بر مشکلات فائق شویم، یا باید به یک پروتکل درمانی موثری برسیم و یا اینکه بتوانیم مردم را در برابر این بیماری واکسینه کنیم که هر دوی این موارد، نیازمند صرف زمان زیادی است و ما برای رسیدن به پروتکل دارویی، فاصله زیادی داریم؛ پس باید راهکارهایی برای حفظ اقتصاد داشته باشیم که البته به این معنا نیست که چاره کار، صرفا تزریق نقدینگی و پول به واحدهای تولیدی است؛ بلکه برای جلوگیری از کاهش تولید، بازگرداندن اعتماد عمومی و داشتن برنامه‌ برای گذراندن دوران بسیار سخت کرونا امری لازم و ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: راه عبور از این سختی‌ها بازسازی سرمایه اجتماعی، داشتن نظم و انضباط مالی و بکارگیری تمام سرمایه‌هایی است که در بخش‌های مختلف اقتصاد، چال و تبدیل به گنج شده است.

مرتضوی گفت: دولت باید قدرت خرید مردم و مدیریت خانواده‌ها در حوزه تامین نیازها را بازسازی کند؛ چراکه در غیر این صورت، ناآرامی اجتماعی رخ خواهد داد که در مقابل، باید از ابزار زور برای کنترل آن استفاده شود. در چنین شرایطی فاصله میان مردم افزایش یافته و به کاهش اعتماد عمومی دامن خواهد زد که این موارد، واقعیت هایی هستند که نباید آنها را نادیده گرفت.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 32973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =