صادرات غیرنفتی ایران در فروردین ۹۹ به ۱.۶ میلیارد دلار رسید

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری ایران در فروردین ماه سال ۹۹ خبر داد و گفت: مرزهای آذربایجان به روی محموله‌های صادراتی ایران باز شد و مرز مشترک با پاکستان نیز در روزهای زوج آماده پذیرش کالاهای صادراتی ایران است.

به گزارش اگزیم نیوز حمید زادبوم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در جلسه امروز کارگروه توسعه صادرات با تشریح آخرین وضعیت صادرات غیرنفتی کشور در سال 99 گفت: بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات غیرنفتی کشور به 5.3 میلیون تن رسیده که به لحاظ ارزشی، 1.6 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

وی افزود: در فروردین ماه 99 میزان صادرات غیرنفتی کشور به لحاظ ارزشی 36 درصد و به لحاظ وزنی 38 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل ،کاهش یافته است.

زادبوم از واردات 1/9 میلیارد دلاری ایران در فروردین ماه 99 خبر داد و گفت: میزان وزنی واردات در فروردین ماه امسال به 2.5 میلیون تن رسیده که رشد 21 درصدی به لحاظ وزنی را تجربه کرده؛ ولی از نظر ارزشی 17 درصدی کاهش را به ثبت رسانده است.

وی کشورهای مقصد کالاهای صادراتی کشور را چین با 500 میلیون دلار و سهم 31 درصدی، امارات متحده عربی با 355 میلیون دلار و سهم 21 درصدی، عراق با 259 میلیون دلار و سهم 15 درصدی و افغانستان با 125 میلیون دلار ذکر کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در واردات نیز چین با 399 میلیون دلار، امارات با 394 میلیون دلار، ترکیه با 246 میلیون دلار، هند با 164 میلیون دلار و هلند با 108 میلیون دلار پنج شریک اول تجاری کشور بوده اند.

زادبوم خاطرنشان کرد: وضعیت مرزهای ایران با سایر کشورهای هدف صادراتی ایران روز به روز در حال بهبود است و برخی از مرزهای ایران با عراق نیز در دو هفته اخیر باز شده است.

وی افزود: صادرات به ارمنستان با رعایت مسائل بهداشتی و اسکورت در حال انجام است؛ ضمن اینکه کشور آذربایجان نیز مرزهای خود را به روی محموله های صادراتی ایران گشوده است؛ اما در مورد ترکیه همچنان مرزهای زمینی بسته است و حمل بار صادراتی از طریق ریلی درحال انجام است؛ اما طرف ترک خواستار افزایش تعداد واگن‌ها و سرعت خروج کالاها از ایران است.

زادبوم گفت: هفت مرز ایران با عراق در شرایط کنونی باز است؛ اما مرز ترکمنستان فعلا بسته است؛ ضمن اینکه خبر خوب این است که طرف ترکمن، تاسیسات بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی را نصب کرده است و تا دو هفته دیگر، کار فراهم سازی مقدمات انجام خواهد شد.

وی افزود: مرز افغانستان باز است و کار حمل محموله های صادراتی در حال انجام است؛ ضمن اینکه مرز پاکستان برای پذیرش کالاهای صادراتی نیز به صورت سه روز در هفته و در روزهای زوج باز است.

به گفته زادبوم، هم اکنون تجارت با روسیه، قزاقستان، کویت، قطر و عمان برقرار است و بنادر وضعیت بهتری دارند؛ این در شرایطی است که کشورهای خلیج فارس نیز اصرار دارند که حمل کالا به صورت کانتینری باشد و فعالیت لنج‌های سنتی محدود شده است.

کد خبر 33221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =