لزوم توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) در فعالیت های صادراتی

محمدرضا مودودی می گوید: برای توسعه صادرات کسب و کارهای کوچک و متوسط باید تمام این واحد ها با یک پرچم و یک چتر هماهنگ وارد فعالیت های تجاری شوند تا از ایجاد رقابت منفی بین کسب وکارهای کوچک و متوسط در بازارهای صادراتی و تخریب برند تجاری خودشان و ایران جلوگیری شود.

محمدرضا مودودی سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت، در مصاحبه با اگزیم نیوز عنوان کرد: یکی از ایراداتی که از گذشته به موضوع صادرات در کشور ما وارد بوده است اینکه فعل صادر کردن در ایران بسیار مجلل و فاخرانه است یعنی کسی که در ایران صادرات می کند گویا یک فعالیت بسیار لوکس و فاخر انجام می دهد در نتیجه به همان نسبت هم وقتی مسئولین کشور ما در مورد صادرات اظهار نظر می کنند با یک رویکرد تشریفاتی صحبت می کنند.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم تدوین استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی دقیق و گام به گام، گفت: در نتیجه در عمل یک برنامه مشخص گام به گام برای توسعه صادرات در ایران وجود ندارد برای توسعه صادرات باید بدانیم که بوسیله کدام شرکت های تولیدی در کدام بخش از اقتصاد و برای کدام بازار هدف صادراتی می خواهیم فعالیت داشته باشیم. در وهله اول برای توسعه صادرات کسب و کارهای کوچک و متوسط باید تمام این واحد ها با یک پرچم و یک چتر هماهنگ وارد فعالیت های تجاری شوند تا از ایجاد رقابت منفی بین کسب وکارهای کوچک و متوسط در بازارهای صادراتی و تخریب برند تجاری خودشان و ایران جلوگیری شود. سپس باید توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط در فعالیت های صادراتی در دستور کار دولت قرار بگیرد. من زمانیکه که در سازمان توسعه تجارت بودم دو پروژه بزرگ به عنوان پروژه های اصلی در کنار 5 پروژه صادراتی کشور مطرح کرده بودم یکی از آن دو تقویت و توانمند سازی ظرفیت های صادراتی کسب و کارهای کوچک و متوسط بود که در راستای آن تفاهیم نامه ای هم با سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی امضا کرده بودیم که طبق آن برای اولین بار در ایران "مدرسه صادرات" ایجاد شود. سازمان توسعه تجارت چیزی جز یک مدرسه برای آموزش و توانمندسازی ظرفیت صادراتی بنگاه های تولیدی نیست.

مودودی با اشاره به لزوم توانمندسازی کسب و کارهای کوچک و متوسط در فعالیت های صادراتی مطرح کرد: پس بحث "مدرسه صادرات" برای توسعه صادرات کشور خیلی مهم است که طبق آن برای واحد های کوچک و متوسط برنامه های آموزشی و گام به گام ارائه شود حتی در مسائل خیلی ریز مانند طراحی کارت ویزیت یا کارت های بازرگانی به زبان های مختلف و مطابق با فرهنگ بازارهای هدف صادراتی به آنها آموزش های لازم ارائه شود. در مسائل بزرگ مانند بازاریابی صادراتی، حمل و نقل بین المللی و قراردادهای تجارت خارجی و... هم می توان ظرفیت سازی کرد و آموزش های لازم را به کسب و کارهای کوچک و متوسط در ترم های مختلف آموزشی انتقال داد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت برندسازی افزود: موضوع دیگر برای توسعه صادرات کسب و کارهای کوچک و متوسط بحث برندسازی است که متاسفانه برندسازی در ایران چندان مورد توجه نبوده، برندسازی برای اقتصاد کشورها یک سرمایه مهم و حیاتی است به عنوان مثال زمانیکه ما به مشتریان خارجی از تولیدات صنعتی مان می گفتیم آنها سوال می کردند که مگر ایران به جز صنعت نفت و پتروشیمی صنعت دیگری هم دارد؟ این سوالات نشان می داد که ما در زمینه برندسازی کاملا خاموش و بدون برنامه و بی انگیزه هستیم. به عنوان مثال شما تصور کنید وقتی برای خرید تلویزیون به بازار رفته اید صاحب مغازه به شما دو نوع تلویزیون نشان دهد و بگوید یکی از آنها ساخت کشور اوگاندا (کشوری در آفریقا) و دیگری ساخت کشور ژاپن است، شما کدام یک را برای خرید ترجیح می دهید؟ پس بحث برندسازی خیلی مهم است و تازمانیکه اوگاندا در حوزه برندسازی صنعتی و تبلیغات برای تولیدات الکترونیکی اش وارد نشود کسی محصولات تولیدی اوگاندا را خریداری نمی کند. بنابراین ما چگونه می خواهیم محصولات تولید شده در شهرک های صنعتی و واحد های کوچک و متوسط را به جهان بفروشیم در حالیکه جهان نمی داند ما صنعتی هستیم. بیشتر تصوری که آنها از ما دارند اینکه ایران یک کشور نفتی و تولیدکننده فراورده های نفتی است و البته ایران را به عنوان یک کشور تاریخی با تمدن چند هزار ساله هم می شناسند که در حوزه گردشگری کاربرد دارد. بهتر است در زمینه برندسازی صنعتی ایران نیز فعالیت هایی انجام بگیرد.

کد خبر 33293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =