تخصیص چهل هزار میلیاردتومان تسهیلات ارزان

بر اساس آخرین اطلاعات موجود، حدود سه میلیون واحد به طور جدی از کرونا آسیب دیده‌اند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی بوده و یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد فاقد بیمه هستند؛ این بنگاه ها حدود ۶ میلیون شاغل را در برداشتند که ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و سه میلیون نفر فاقد بیمه هستند.

به گزارش اگزیم نیوز، همان طور که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، شیوع ویروس کرونا موجب توقف کامل ۳۸ درصد کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ شد که البته این عدد در اریبهشت به ۲۱ درصد کاهش یافت. از سوی دیگر در اسفند و فروردین ماه تنها ۲۲ درصد کسب‌وکارها با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند که این عدد در اردیبهشت ماه به ۳۴ درصد افزایش یافت.

آمارها  نیز تاثیرپذیری کسب‌وکارها از کرونا را تائید می‌کند؛ در این وضعیت دولت برای مهار کردن آسیب کرونا بر مشاغل و همینطور کارگران، تصمیم گرفت تسهیلات مختلفی پرداخت کند. البته که فشار وارده به بدنه دولت به دلیل قرار گرفتن در این شرایط بحرانی، آن هم در شرایط تحریم و کاهش صادرات نفتی بر کمتر کسی پوشیده است.

به هرحال، تصمیم بر این شد که ۱۴ شغلی که بیشترین آسیب را از شیوع کرونا دیده‌اند، تسهیلات دریافت کنند. همچنین شاغلانی که به دلیل کرونا شغل خود را از دست داده‌اند نیز مشروط به داشتن بیمه، تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گرفتند.

ابتدا تصمیم بر این بود که تسهیلات کرونا تنها به بنگاه‌های دارای کد بیمه اختصاص یابد، اما کمی بعدتر بنگاه‌های اقتصادی فاقد کد بیمه و کد کارگاهی نیز مشمول تسهیلات کرونایی شدند که هدف از آن، حفظ اشتغال فعالان اقتصادی عنوان شد.

بر اساس آخرین اطلاعات موجود، حدود سه میلیون واحد به طور جدی از کرونا آسیب دیده‌اند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد آن بیمه شده و دارای کد کارگاهی بوده و یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد فاقد بیمه هستند؛ این بنگاه ها حدود ۶ میلیون شاغل را در برداشتند که ۲.۸ میلیون نفر بیمه شده و سه میلیون نفر فاقد بیمه هستند.

در نهایت برنامه‌ریزی برای اختصاص تسهیلات کرونایی به سه گروه شامل بنگاه‌های دارای کد بیمه، بنگاه‌های فاقد کد بیمه و همچنین بیکاران صورت گرفت که شرایط ثبت‌نام و مبلغ وام و بازپرداخت هر گروه متفاوت بود.

همه چیز درباره تسهیلات کرونایی بنگاه‌های اقتصادی

روند دریافت وام برای گروه اول بدین شکل بود که پیامکی برای آنها ارسال می‌شد و سپس این افراد با مراجعه به سامانه کارا می‌توانستند برای دریافت وام ۶ میلیونی، ۱۲ میلیونی و ۱۶ میلیون تومانی اقدام کنند و بازپرداخت این تسهیلات با ۱۲ درصد سود از مهر ماه با سه ماه تنفس آغاز می‌شود

 

ضمانت لازم برای وام زیر ۱۶ میلیون تومان نیز فقط سفته یا چک، بین ۱۶ تا۴۸ میلیون تومان سفته با یک ضامن، تا ۱۶۰ میلیون تومان سفته با دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان سفته با سه ضامن و بالای ۲۰۰ میلیون  مطابق آنچه بانک برای ضمانت مشخص می‌کند خواهد بود.

از ۱۶ تیرماه سامانه کارا با هدف پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا به متقاضیان خویش فرمایی، متقاضیان فاقد بیمه و بنگاه‌های رسمی، فعال شده و امکان ثبت نام برای کلیه شاغلین و صاحبان کسب و کارهای فاقد بیمه و آسیب‌دیده از کرونا که متقاضی استفاده از وام و تسهیلات حمایتی کرونا هستند، فراهم شده است.

«عیسی منصوری»، معاون اشتغال وزیر کار درباره مبلغ وام اختصاص یافته به این گروه گفته است: مبلغ وامی که به اشخاص حقیقی خویش فرما یا خود اشتغال تعلق می گیرد، ۶ میلیون تومان، برای واحدهای کسب‌وکاری که امکان اثبات رابطه کارفرما- کارکن وجود ندارد، ۶ میلیون تومان صرفا به کارفرما و برای بنگاه‌ها و واحدهای کسب و کاری که امکان اثبات رابطه کارفرما- کارکن وجود دارد، مبلغ هشت میلیون تومان به ازای هر شاغل خواهد بود.

بر اساس اعلام این مقام مسوول، نرخ سود تسهیلات پرداختی از سوی مؤسسات عامل به مشمولان، ۱۲ درصد و حداکثر زمان پرداخت تا پایان تیرماه ۱۳۹۹ تعیین شده و مدت بازپرداخت تسهیلات کرونا با احتساب دوره تنفس، ۲۴ ماهه و از ابتدای آبان ماه ۱۳۹۹ است. لازم به ذکر است ضمانت لازم برای بازپرداخت تسهیلات این گروه مشابه گروه اول تعیین شده است.

طبق اعلام معاون وزیر کار، جمعا ۴۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات کرونا در نظر گرفته شده که تاکنون هزار و ۲۷۴ میلیارد تومان به مشمولان پرداخت شده است

منبع ایرنا

کد خبر 33906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =