افزایش ۸ درصدی صادرات ایران به اروپا در ۸ ماهه نخست ۲۰۲۰

صادرات نفتی و غیرنفتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در هشت ماهه نخست ۲۰۲۰ میلادی با ۸ درصد افزایش به بیش از ۴۹۵ میلیون یورو رسیده است.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به روند صادرات کالایی ایران به 26 کشور اروپایی طی هشت ماهه نخست 2020 پرداخته و نوشته است: صادرات کالایی ایران به اتحادیه اروپا در هشت ماهه نخست 2020 برابر با 495.6 میلیون یورو بوده است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته حدود 8 درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای عضو این اتحادیه طی این مدت 412.6 میلیون یورو بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 10 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

10 مقصد عمده صادرات ایران به اتحادیه اروپا

براساس گزارش منتشر شده در اتاق بازرگانی تهران، کشورهای آلمان با 184 میلیون یورو، هلند با 95 میلیون یورو و ایتالیا با 69 میلیون یورو بزرگترین واردکنندگان کالا از ایران طی این مدت بوده‌اند. همچنین کشورهای اسپانیا، بلژیک و رومانی به ترتیب با واردات 40 میلیون یورو، 24 میلیون یورو و  17 میلیون یورو در رده‌های چهارم تا ششم بزرگترین مقاصد صادراتی ایران به اتحادیه اروپا طی این مدت بوده است.

کشورهای بلغارستان با واردات 13 میلیون یورو، فرانسه با 12 میلیون یورو، سوئد با 8 میلیون یورو و لهستان با 7 میلیون یورو در رده‌های هفتم تا دهم این فهرست قرار دارند.

رشد 8 برابری صادرات به هلند

آمارهای منتشر شده در این گزارش نشان می‌دهد با وجودی که صادرات ایران به هلند طی هشت ماهه نخست 2020 تنها 95 میلیون یورو بوده، اما این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل از آن 8 برابر شده است.

طی این مدت صادرات ایران به آلمان رشدی 38 درصدی را به ثبت رسانده و صادرات به سوئد نیز 3.8 درصد افزایش یافته است.

با این حال صادرات ایران به سایر کشورهای فهرست 10 کشور ذکر شده در بالا نسبت به مدت مشابه سال 2019 با کاهش روبه رو بوده است. طی این مدت صادرات ایران به بلغارستان 45.3 درصد، به رومانی 38 درصد و به ایتالیا 37.8 درصد کاهش یافته است.

همچنین در مدت زمان مشابه کشورهای اسپانیا 17.7 درصد، لهستان 16.9 درصد، بلژیک 11.6 درصد و فرانسه 11 درصد واردات خود را از ایران نسبت به سال قبل از آن کاهش داده‌اند.

کارشناسان می‌گویند صادرات ایران به سه دلیل عمده شیوه ویروس کرونا، تحریم‌های اقتصادی و کاهش تقاضا در سطح بین‌المللی با کاهش نسبت به سال قبل از آن روبه‌رو شده است.

 

کد خبر 37636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =