جزییات ابلاغیه بانک مرکزی درباره نحوه تامین ارز واردات

بانک مرکزی با عنایت به تصمیمات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، نحوه تامین ارز واردات را به چهار روش ارز حاصل از صادرات خود، ارز حاصل از صادرات دیگران/ تهاتر، منابع ارزی واردکننده و منابع ارزی دیگران ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، اداره سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی، با عنایت به تصمیمات جلسه یکصد و هفتاد و هفتم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت(ابلاغی از سوی معاون اقتصادی رییس جمهور) نحوه تامین ارز واردات را به مدیران عامل بانک ها ابلاغ کرد.

در بند اول این ابلاغیه آمده است: در تمامی موارد ذیل، تامین ارز منوط به اخذ تایید گواهی ثبت آماری معاملات ارزی مربوطه از سوی اداره نظارت ارز این بانک خواهد بود.

تامین ارز به منظور گشایش اعتبار اسنادی/ ثبت برات (وصولی) اسنادی و انجام حواله ارزی، با توجه به گروه کالایی مندرج در ثبت سفارش صادره از سوی وزارت صمت می تواند به نرخ رسمی یا از طریق بازار دوم ارز در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی (نیما)، ارز حاصل از صادرات خود، ارز حاصل از صادرات دیگران/ تهاتر، منابع ارزی واردکننده، منابع ارزی دیگران صورت پذیرد.

در بند سوم این ابلاغیه درباره تامین ارز از محل صادرات دیگران یا تهاتر تصریح شده است: بانک موظف است متعاقب درج شماره شبای حساب صادرکننده، مبلغ ارز مورد معامله و شماره پروانه صادراتی مربوطه در سامانه تامین ارز، با اخذ دستور پرداخت از واردکننده، راسا نسبت به انتقال وجه ریالی به میزان مبلغ مورد معامله به شماره شبای حساب صادرکننده و ثبت اطلاعات آن در سامانه تامین ارز اقدام کند. ضمنا تایید مراتب مذکور توسط صادرکننده در سامانه جامع تجارت نیز الزامی است.

در بند چهارم در خصوص تامین ارز از محل منابع ارزی دیگران خاطرنشان شده است: بانک موظف است متعاقب درج شماره شبای دارنده ارز یا نماینده معرفی شده از سوی وارکننده، کد ملی/ شناسه ملی، مبلغ ارزی، نرخ ارز مورد معامله در سامانه تامین ارز با اخذ دستور پرداخت از واردکننده، راسا نسبت به انتقال وجه ریالی معادل کل مبلغ ارزی معامله شده به حساب دارنده ارز یا نماینده معرفی شده از سوی وی اقدام کند. ضمنا تایید مراتب توسط دارنده ارز در سامانه جامع تجارت نیز الزامی است.

همچنین در بند پنجم این ابلاغیه، در خصوص منابع ارزی واردکننده تاکید شده است: در خصوص منابع ارزی واردکننده در خارج از کشور لازم است علاوه بر اخذ صورتحساب ارزی مربوطه، نسبت به اخذ سایر مدارک مثبته از واردکننده مرتبط با منابع ارزی واردکننده، از جمله قرارداد انجام کار، قرارداد اجاره، گواهی فروش سهام، گواهی سپرده، گواهی انحصار وراثت و مستندات مربوط به فروش دارایی های واردکننده و ... نگهداری تصاویر مدارک مربوطه در سوابق اقدام کند.

ضمنا بابت تمامی موارد لازم است ضمن اخذ و نگهداری تعهدنامه پیوست در سوابق، درخواست گواهی ثبت آماری با درج کد ۴۸۷۴۸۳۲ در فیلد بخشنامه (در سامانه مربوطه) را ثبت و متعاقبا آن بانک نسبت به ثبت اطلاعات درخواستی به شرح فیلدهای موجود در سامانه تامین ارز اقدام کند. ضرورت دارد واحدهای بازرسی و مبارزه با پولشویی آن بانک رعایت دقیق دریافت اسناد یاد شده توسط شعب خود را به طور مستمر نظارت و کنترل کنند.

در بند ششم درباره روش های حواله ارزی و برات اسنادی، تاکید شده است: ثبت/ ویرایش اطلاعات ابزار پرداخت و به تبع آن صدور اعلامه تامین ارز بابت مواردی که تامین ارز آنها از محل منابع ارزی واردکننده یا ارز حاصل از صادرات خود واردکننده صورت می‌پذیرد؛ متعاقب و منوط به ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه تامین ارز خواهد بود. همچنین در مواردی که تامین ارز از محل منابع ارزی دیگران/ ارز حاصل از صادرات دیگران یا تهاتر صورت می‌پذیرد، ثبت/ ویرایش اطلاعات ابزار پرداخت و به تبع آن صدور اعلامیه تامین ارز متعاقب و منوسط به ثبت اطلاعات مربوطه و پرداخت معادل ریالی ارز مورد معامله خواهد بود.

براین است عنوان شده است که در تمامی موارد فوق اعلامیه تامین ارز در حداقل زمان ممکن و حداکثر به میزان گواهی ثبت آماری تایید شده/ مجموع ارزش پروانه های صادراتی/ مجموع ارز ارز مورد معامله صادر شود.

همچنین در این بخشنامه خطاب به مدیران عامل بانک ها آمده است: مقتضی است ضمن رعایت تمامی قوانین و مقررات مربوطه از جمله مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی مراتب را به تمامی شعب و واحدهای ارزی ذیربط ابلاغ و برحسن اجرای آن نیز نظارت کنند.

کد خبر 39125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =