نشست اوپک پلاس و پیش‌بینی‌ها از آینده بازار نفت

اعضای گروه کشورهای صادرکنندگان نفت( اوپک) و شرکایش طی این هفته در مورد سطح تولید ماه فوریه تصمیم‌گیری خواهند کرد و این در حالی است که پیش‌بینی تحولات مربوط به آینده بازار نفت و تغییرات احتمالی در سطح تقاضا و میزان تولید سخت شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، اعضای اوپک پلاس قرار است روز دوشنبه طی ویدئو کنفرانسی در مورد مسائل مربوط به این نهاد همزمان با آغاز سال جدید میلادی تبادل نظر کنند.

این نشست پس از آن برگزار می شود که مصرف نفت در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه گیری کرونا کاهش یافت و همچنین جنگ قیمت میان عربستان و روسیه نیز شکل گرفت.

به رغم افزایش قیمت بهای نفت در اواخر سال گذشته، همچنان شک و شبهاتی در مورد آینده بازار طلای سیاه وجود دارد. اعضای اوپک پلاس در نشست قبلی خود توافق کردند که سطح تولید را تا نیم میلیون بشکه در روز طی ژانویه ۲۰۲۱ افزایش دهند. همچنین توافق شد که اعضای این گروه هر ماه برای تصمیم گیری با هدف تعیین حجم تولید برای ماه بعد مذاکراتی داشته باشند.

تلاش های اعضای اوپک نشان می دهد که این نهاد همچنان تمایل دارد نفوذ قوی خود را بر بازار جهانی نفت حفظ کند.

نفت خام برنت دریای شمال و وست تگزاس اینترمدیت  هفته را با بهای هر بشکه حدود ۵۰ دلار به پایان رساندند که بسیار کمتر از بهای آغاز سال ۲۰۲۰ است اما از بهای کاهشی طی مقاطع مختلف سال ۲۰۲۰ بالاتر است.

در سال گذشته جنگ قیمت نفت میان روسیه و عربستان نیز توجهات را مدتی به سوی بازار نفت کشاند که منجر به کاهش قیمت‌ها شد. این در حالی است که فضای تنش میان این دو غول نفتی جهان پس از مدتی آرام شد و وزرای انرژی روسیه و عربستان اواسط دسامبر دیدار کردند.

در این میان همزمان با آغاز سال جدید میلادی همچنان پیش‌بینی تحولات مربوط به تقاضاها در بازار نفت سخت است. اوپک ماه گذشته ضمن اشاره به تداوم شک و تردیدها به ویژه در بخش حمل‌ونقل، پیش بینی  بهبود نسبی این بازار را ارائه کرد.

به رغم نفوذ و قدرت کشورهای اوپک پلاس بر بازار جهانی نفت، کشورهایی خارج از این سازمان نیز نقش مهمی در تحولات مربوط به این بازار دارند از جمله آمریکا که همچنان ۱۱ میلیون بشکه نفت خام در روز تولید می کند.

۲۰۲۰ سال خوبی برای بازار نفت نبود. در این سال تنش میان رقابت کنندگان و همچنین مسئله شیوع کرونا باعث شد تا بهای طلای سیاه کاهش چشمگیری یابد.

کد خبر 39551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =