افزایش صادرات مبل ایران با وجود کاهش تولید در سال جاری

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، شرایط صنعت مبل ایران را در حال حاضر نامطلوب دانست و تاکید کرد با وجودی که تولید انواع مبل در کشور کاهش یافته اما صادرات این محصول در سال جاری با افزایش مواجه شده است.

حسن احمدیان روز یکشنبه در گفت و گو با اگزیم نیوز با اشاره به کمبود مواد اولیه برای تولید مبل و تاثیر آن در افزایش قیمت این محصول در بازار، افزود: با وجودی که عمده ترین نیاز تولیدکنندگان این بخش تهیه مواد اولیه از جمله پارچه مخمل است اما وزارت صمت با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصول همچنان از واردات آن جلوگیری می کند.

ممنوعیت واردات مواد اولیه صنعت مبلمان یا همان پارچه های مخمل مبلی از گمرکات و مبادی رسمی کشور توسط وزارت صمت، به دلیل حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصول است اما پایین بودن میزان تولید مخمل در داخل سبب شده تولیدکنندگان با کمبود شدید پارچه در بازار و در نتیجه مشکلات متعدد از جمله گرانی بی رویه مبل و از دست دادن خریدار مواجه شوند که این امر نیز رکود در فروش مبل داخلی را بوجود آورده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: البته تولید این نوع پارچه نیز به مواد اولیه وارداتی مخصوص نیاز دارد که هم اکنون توزیع و نرخ گذاری آن توسط دلالان و واسطه ها انجام می شود که قیمت بالایی هم دارد. با این شرایط پارچه مبلی نیز در داخل تولید نمی شود که سازندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

این فعال بخش خصوصی افزود: همین مشکلات زنجیره ای و متصل به یکدیگر، باعث شده تا کارگاه های تولید مبل با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار کنند و تولید داخلی این محصول با روند نزولی مواجه شود.

وی با اشاره به بالا بودن نرخ مواد اولیه وارداتی، گفت: تنها حدود ۲۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز ساخت مبل، وارداتی است و بقیه آن از داخل تامین می شود اما نوسان قیمت ارز در کنار نرخ گذاری سوداگران، باعث شده تا واردات و تولید این اقلام، بسیار گران تر از قیمت واقعی باشد به طوری که هزینه های ساخت مبل را بیش از پیش افزایش داده و غیراقتصادی کرده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان با تاکید بر میزان صادرات مبل ایرانی، یادآور شد: طی سال ۹۷، ارزش صادرات مبلمان کشور بیش از ۲۰ میلیون دلار بود که این میزان در سال ۹۸ به بیش از ۷۸ میلیون دلار رسید که دلیل این میزان ارزآوری مربوط به صعود قیمت دلار بوده است.

احمدیان اضافه کرد: نکته مثبت صادرات مبل در میزان تناژ و حجم است که با افزایش روبه رو شده زیرا در حال حاضر مبل ایرانی در بازار کشورهای همسایه جایگاه ویژه ای برای خود بدست آورده است.

این عضو هیات نمایندگان تهران در ادامه از انجام مذاکره با مدیران و معاونت های وزارت صمت و سازمان های مربوطه به منظور تسهیل دسترسی به مواد اولیه ساخت مبل خبر داد و گفت: در این جلسات، خواستار واردات مواد اولیه ای شده ایم که تامین آن هزینه زیادی برای تولیدکننده به همراه دارد و در بازار نایاب است.

احمدیان گفت: از معاونت سازمان حمایت و مدیران سازمان تعزیرات نیز درخواست کرده ایم تا بر قیمت مواد اولیه صنعت مبل در بازار و توزیع این مواد نظارت بیشتری اعمال کنند.

کد خبر 39803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =